Pokuste se představit si ideální auto – auto, které splňuje všechny nároky vaší individuální mobility. Nezapomeňte přitom myslet na všechny eventuality, které může přinést profese, trávení volného času a rodinný život. A nebuďte skromní. Nebojte se být nároční.
Nejdříve potřebujete hezký sportovní automobil, který nabízí dynamiku a bezpečnost jízdy. Na druhé straně by to mělo být auto, se kterým lze jet i po nezpevněných cestách. Přirozeně musí být schopno jízdy i v zimě a být připraveno k jízdě i tehdy, nestihnou-li silničáři včas protáhnout vozovku.
S ideálním autem chceme v pohodě jet na rodinnou dovolenou a neslevit přitom z nároků na místo a komfort při dlouhých cestách. Nebylo by od věci mít možnost bez problémů připojit přívěs pro dostihové koně. Na víkend bychom rádi snadno nakládali horská kola, výbavy pro golf a snowboarding.
Ideální auto musí při příjezdu na slavnostní večeři budit stejně dobrý dojem, je-li pořádán byznys lunch, nebo piknik v přírodě. A kromě toho musí zvládnout výlety v obtížném terénu. A když se vyskytne příležitost a dostaneme se do blízkosti závodního okruhu, chceme zajet odpovídající časy. Kompletní výbavu, silný motor a náročný design předpokládáme automaticky.
Že takové auto neexistuje? Dříve než si do garáže postavíte dvě, tři nebo čtyři auta, abyste uspokojili své různorodé požadavky, podívejte se na auto ztělesňující zcela novou koncepci vozidla: Audi allroad quattro.
Allroad quattro ruší obvyklé zařazování aut do kategorií, protože v sobě spojuje mnoho různých schopností: luxusního cestovního vozu se vším komfortem, silného sportovního auta s vysoce výkonnými agregáty, avantu, bez kterého se mnozí nechtějí obejít, a konečně terénního vozidla použitelného i mimo asfaltované cesty – tj. vybaveného pohonem všech kol, majícího podle potřeby dostatečnou světlost a pro obzvláště obtížné případy i možnost redukčního převodu Low Range.
Severní okruh, nebo Schöckl?
Audi poprvé zdolává terén a pro tento účel navrhla automobilka nový typ vozidla – inteligentního, elegantního a univerzálního génia. Jediná obtíž, která přitom vzniká, je stanovení šíře stopy, „která je optimálním kompromisem mezi schopnostmi allroad quattro v terénu a jeho výkony na silnici“, říká Uwe Eggerstedt, vedoucí projektu technického vývoje allroad quattro.
Nechte nás nejprve jet jedno kolo na Nürburgringu, abychom hned zpočátku vyloučili nedorozumění, co se týče povahy nového Audi. „Zajeli jsme s allroad quattro výborné časy,“ říká Uwe Eggerstedt, „za které se nemusí ve srovnání s podobnými modely stydět, obstojí i ve srovnání se sportovními auty.“ Již vybavení motory nepřipouští pochybnosti: na výběr jsou dva špičkové agregáty – V6 TDI s 132 kW (180 k) a V6-Biturbo s 184 kW (250 k). Pro sportovní jízdní výkony je dostatečná rezerva, jak je u Audi zvykem.
Co si však dosud nikdo nedovedl představit, je vhodnost allroad quattro pro jízdu v terénu. Proto udělejme krátkou zajížďku do Rakouska, do blízkosti Grazu. Je tam kopec nazývaný Schöckl – pro experty na vozy off-road doslova legenda. Je to testovací trasa jedné z vedoucích firem v oblasti terénních vozů – Steyr Fahrzeugtechnik. A právě ona posloužila i při vývoji allroad quattro. Zahrnuje všechny charakteristické záludnosti otevřeného terénu: dlouhá obtížně sjízdná stoupání, úzké úvozy, kluzké písčité úseky, brody a velmi náročné úseky plné kořenů. Auta, která zde obstojí, se nemusí bát silných kořenů a větví ani kamenů. Uwe Eggerstedt říká: „Allroad quattro podával během vývoje celkově úctyhodný jízdní výkon, a to i na Schöcklu. Bez problémů. Nad vlastnostmi allroad quattro v terénu žasli i profesionální řidiči terénních vozů.“
Aby auto zvládlo takové rozpětí jízdních vlastností vhodných jak na silnici, tak do terénu, jsou zjednodušeně řečeno zapotřebí dva prvky: proměnná světlost a pohon všech kol, který dovede zazářit v rychlých zatáčkách i na nepevném podkladě. V každém terénu, v každé situaci převádí potenciální výkon optimálně na poháněná kola. Verze s ručním řazením přenáší ve spojení s redukční převodovkou vyšší točivý moment na kola, což je znát zejména při jízdě v obzvláště obtížném terénu a při extrémních úhlech stoupání .
Pneumatický výtah
Technickou zvláštností, která tuto novou koncepci vozidla vůbec umožnila, je čtyřúrovňové vzduchové pérování, které v tomto provedení dosud neexistovalo. Poskytuje nejen výjimečné Źpohodlí při jízdě, ale především variabilitu světlosti – a právě proto je allroad quattro tak všestranné auto. Princip je znám z pneumatické regulace úrovně zadní nápravy A6 Avant. Subtilní a inteligentní technické provedení je ovšem nové: díky čtyřem vzduchovým pérům – u každého kola je jedno – může být allroad quattro spuštěn dolů nebo vyzvednut do výše, a to buď ručně stiskem tlačítka, nebo automaticky. Systém je řízen kompresorem Takto nově získaná variabilita sahá od nejnižší úrovně (světlost 142 mm) až po vysokou úroveň 2 (světlost 208 mm), mezi tím leží normální úroveň (167 mm) a vysoká úroveň 1 (192 mm). Při cestování máme tedy různé možnosti, podle toho, zda jedeme Źpo dálnici, nebo v terénu. Nové Audi s quattro a ESP nejen bez problémů kontroluje podélnou a příčnou dynamiku, ale díky novému podvozku může kdykoliv nastavit vhodnou výšku; tím získává ten rozměr volnosti, který umožňuje vyřešit obvyklý konflikt požadavků pro jízdu po silnici a v terénu.
Hlavním problémem čtyřúrovňového vzduchového pérování byl vývoj inteligentní strategie regulace. „Chceme řidiči poskytnout tolik volnosti, kolik je jen možné, a omezení aplikovat jen tam, kde si to vyžaduje bezpečnost jízdy,“ říká Uwe Eggerstedt. Znamená to, že každá úroveň výšky je v zásadě volitelná. Automatika však zabraňuje tomu, abychom jeli příliš vysokou rychlostí s příliš velkou výškou. Od rychlosti 35 km/h se v každém případě klesá z vysoké úrovně 2 na vysokou úroveň 1, od 80 km/h na normální úroveň.
Pokud od počátku zvolíme automatický režim, aktivuje se u vzduchového pérování ještě další regulace: pokud jedeme po dobu 30 sekund rychleji než 120 km/h, sníží se allroad quattro na nejnižší úroveň, a naopak se po dvou minutách při 70 km/h nebo po 30 sekundách jízdy nižší rychlostí než 35 km/h opět zvýší na normální úroveň. Tímto automatickým hlídáním hodnot času a rychlosti má být především při jízdě na dálnici zaručeno, že pojedeme stále se správně nastavenou úrovní světlosti podvozku, aniž by bylo stále zapotřebí výšku korigovat (například při průjezdu krátkými úseky s přikázanou nižší rychlostí). Vlastní regulační pochody probíhají harmonicky a samostatně na zadní a přední nápravě. Ukazatele řidiče průběžně informují o průběhu regulačních procesů a okamžité výšce.
Komfort a předpoklady pro terénní jízdu
Za těmito hodnotami se skrývá dlouhé měsíce trvající odlaďování a mnohaletá zkušenost. Nehledě na inteligentní volbu nastavení výšky museli technici odladit jakoby čtyři různé podvozky a tomu přizpůsobit takové detaily jako třeba regulaci dosahu světel. Zvláštní výzvou byla integrace elektronického stabilizačního programu ESP. Variabilita podvozku totiž mění dynamiku jízdy auta. V důsledku extrémních nároků na jízdu v terénu přichází navíc speciální požadavek: „Při jízdě na štěrku z kopce může být například výhodnější skluz na kolech zvýšit, aby se dosáhlo vyšší účinnosti brzd,“ popisuje Alexander Schönauer, vedoucí projektu vývoje vzduchového pérování allroad quattro, možný důvod pro vypnutí ESP. Aby se při následující jízdě po silnici nezapomnělo na reaktivaci ESP, zapíná se podle úrovně výšky při určitých rychlostech bez časového zpoždění automaticky.
Celkově trval vývoj tohoto technicky vysoce vyspělého podvozku dva a půl roku. Na světě je nový standard: pohodlí, bezpečnost a dynamika jízdy jsou zrovna tak samozřejmé jako předpoklady pro jízdu terénem. Konstrukčně allroad quattro patří do nejvyšší třídy, pro toto zařazení hovoří mimo jiné i samonosná karoserie a zavěšení jednotlivých kol. Udivující schopnosti jízdy v terénu jsou sériově dodávanou zvláštností, ovšem bez konstrukčně podmíněných nevýhod obvyklého terénního vozu.
Allroad quattro je nejlepším důkazem pokroku pohonu všech kol. Přesně před dvaceti lety firma Audi na Ženevském autosalonu představila jako první výrobce na světě velkosériově vyráběné auto s pohonem všech kol, Audi Coupé quattro, praquattro. Od té doby tato technika Audi slaví úspěchy na celém světě. Vedle svých předností v oblasti dynamiky a trakce může nyní pohon všech kol quattro prokázat své schopnosti i v terénu. Diferenciál Torsen systému quattro je konstruován tak, že zabírá čistě mechanickým a maximálně účinným způsobem. Přerozděluje hnací síly, jakmile na nějaké ose nastane prokluz.
Jak víme na základě dvacetiletých zkušeností, vyplývá z toho harmonické, jemně vyvážené a dynamické chování za jízdy. Co prozatím platilo jen pro silnici, platí nyní i pro jízdu mimo ni: neustálým plně automatickým rozdělováním síly mezi přední a zadní nápravu vzniká jakýsi souvislý optimální silový tok mezi autem a terénem.
Ještě více točivého momentu
V případě obzvlášť velkých nároků nabízí Audi verzi s ručním řazením a redukčním převodem Low Range, který opět zvyšuje komfort a akční rádius allroad quattro a představuje další technický milník vývoje. K převodovce připojená takzvaná planetová příložka (interně označovaná i zkratkou PNG) zkracuje převod a zvyšuje tažnou sílu: je to plus pro schopnost stoupání, jede-li se strmě vzhůru; plus pro účinnost brzdění, jede-li se prudce dolů; plus co do komfortu, chceme-li jet zcela pomalu, například když to vyžaduje terén.
„Lze jet krokem se zařazeným rychlostním stupněm, i jízda do kopce s těžkým přívěsem je znatelně snazší,“ popisuje Jürgen Pfeiffer, vedoucí technického projektu pro redukční převod, dva úkoly tohoto zařízení pro rychlosti pod 50 km/h. Příklad: při 1000 ot./min. při zařazeném prvním stupni jede allroad quattro s redukčním převodem rychlostí jen 4,9 km/h.
Zvláštností redukce je jednoduchá obsluha. Jelikož je plně synchronizována, může být řazena i během jízdy: vyšlápnout spojku, stisknout tlačítko na hlavici řadicí páky, počkat na indikaci Low Range na přístrojové desce, povolit pedál spojky, hotovo. Aby se vyloučily omyly, je toto možné jen pod 30 km/h. Zpátky na normální převod to jde zrovna tak jednoduše, od 50 km/h upozorňuje varovný tón na to, že rychlost a převod nejsou ve vzájemném souladu. Od 70 km/h při provozu s Low Range přestane být motor regulován.
To, jak neobyčejné jsou schopnosti allroadu a jak pokročilá je jeho technologie, možná nejlépe dokazuje skutečnost, že Pirelli a Goodyear vyvinuly pneumatiky speciálně pro allroad quattro. Mají velikost 17 palců a na bocích speciálně tvarovaný profil, vhodný pro použití na asfaltové silnici i v terénu.
Ještě nějaké přání? Sotva mohou nějaká být. Zbývá říci jediné: Užijte si to a neztrácejte čas!
Pohled pod lupou: technika, design, vybavení.
Při startu Audi allroad quattro začátkem léta budou nabízeny dva motory: turbodiesel V6 TDI s výkonem 132 kW (180 k) a biturbo V6 o výkonu 184 kW (250 k). Oba agregáty poskytují allroad quattro mohutný točivý moment (370, resp. 350 Nm) a přesvědčivý výkon. Vedle maximální rychlosti (205, resp. 236 km/h) a zrychlení z nuly na sto (9,5, resp. 7,4 s) je působivá ještě jedna hodnota: nezávisle na parametrech motoru je maximální hmotnost přívěsu 2300 kilogramů. Pro oba agregáty je k dispozici pětistupňová automatická převodovka a šestistupňová převodovka s ručním řazením, která může být na přání doplněna i o redukční převod Low Range.
Allroad quattro představuje kompletně nově vyvinutý typ auta. Šlo také o to, aby nová koncepce vozidla byla vyjádřena i opticky. Nápadné jsou mohutné nárazníky, střecha s žebrovanou strukturou a vystavené skříně mazníku kola v kontrastní barvě, 17palcová kola a dvě silné viditelné koncové trubky výfuku.
Oba metalické laky zeleň vysočiny a asfaltová šeď jsou barvy pro začátek. Už samy názvy napovídají, že se vynikajícím způsobem hodí k povaze allroad quattro. Důkladná ochrana proti mechanickému poškození spodku je vidět jen zčásti. Četná ochranná opatření, například u vedení paliva, brzdových vedení, zadních příčných závěsných ramen, lanka ruční brzdy a výfukového potrubí, nejsou viditelná – jejich úkolem je chránit před nežádoucími následky úderu kamenem. Pěknou extra výbavou je použití hliníku: hedvábně matný pro krycí lišty dveří, obrubu střechy a ozdobnou lištu víka zavazadlového prostoru, lesklý pro lemování postranních oken.
Vybavení odpovídá vysoce cenné a přesvědčivé technice: nic nechybí. Sedadla zvlášť vytvořená pro allroad quattro poskytují nezbytný kompromis mezi sportovním charakterem a komfortem, ukazatele na přístrojové desce zušlechťují chromované kroužky. Výškové stupně vzduchového pérování lze v případě potřeby zvolit ručně tlačítkem.
Interiér si lze objednat ve dvou odstínech: stepní zeleň nebo šeď. Sériově jsou dodávány airbagy pro řidiče a spolujezdce a boční airbagy. Protože tímto autem lze jet i pouští, patří k sériové výbavě také automatická klimatizace. A samozřejmě je možno si z bohatého výběru doplňků výbavy sestavit své osobní vysněné vybavení.
Emil Juen
AUDI magazín 2/2000