Pánové Emil Příhoda se svým synem Robertem by mohli o historii pragovky vyprávět nejlépe. Takřka půl století shromažďují vše, co s touto automobilkou souvisí. Jejich cílem není vlastnit nablýskaná a zrestaurovaná vozidla, ale spokojí se pouze s kompletovanými unikáty, i když často dosti zchátralými. Proto také ve zrekonstruovaném komplexu bývalých hospodářských budov nenajdete jediné zrenovované vozidlo do dokonalé původní podoby. Jde jim v podstatě o jedno.Dát dohromady reprezentativní průřez výrobou jedné automobilky.
Dnes třetí největší značková sbírka na světě obsahuje zhruba na šedesát automobilů z let 1907 až 1975, což je zhruba deset procent všech typů včetně nákladních, speciálních, prototypů, jízdního kola, motocyklu, traktoru, motorového pluhu, autobusu atd. Součástí opravdu ojedinělé kolekce zanesené dokonce v seznamu Unesco, které ji považuje za jednu z nejreprezentativnějších sbírek jedné značky, je také obrovský archiv čítající na tři sta tisíc nejrůznějších předmětů, výrobní dokumentace, fotografií, firemních štítků, výkresů, náčrtků, pohárů atd.
Snad nemusíme připomínat, že značka Praga, založená 15. března 1907, vyráběla osobní automobily do začátku druhé světové války a nákladní prakticky dodnes. Během své existence postavila Praga 630 různých modelů, zpočátku konstruovala dvou a čtyřválcové vozy převzaté od Renaultu a Charrona. První opravdovou pragovkou byl model Mignon. Po nich následovaly Grand a Alfa. Vynikající jízdní vlastnosti modelů Grand 3.8 zajistily automobilce vítězství v alpské jízdě Vídeň – Terst – Vídeň v letech 1912 až 1914. Po první světové válce byla Praga největší automobilovou továrnou v Čechách, jejímiž základními modely byly Mignon a Alfa koncem 20.let vybavené šestiválcovými motory, zatímco Grand poháněl osmiválec o objemu 3387 ccm. Začátkem 30. let sjížděly z výrobních pásů modely Baby, Piccolo a Super Picollo, Lady (v roce 1936 vyhlášena na pařížském Concours d´Elegance za nejkrásnější automobil) a čtyřlitrový Golden atd.
Mezi veterány Emila a Roberta Příhodových objevíme i několik chuťovek, jako např. šestiválcovou sportovní Alfu, s níž ing. Mucha dvakrát zvítězil v závodě 1000 mil československých, nebo model Grand, služební vůz prezidenta Masaryka či reklamní Hašlerku vycházející z „pikoly“.Slavnostního otevření Automuzea Praga, projektu zařazeného do programu Praha 2000, se zúčastnil vedle mnoha zajímavých hostů také ministr kultury ČR Pavel Dostál.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií