Rok 1987 znamenal pro tehdejší AZNP Mladá Boleslav první výrazný milník, a to v podobě Škody Favorit, prvního automobilu s pohonem předních kol a po mnoha letech také motorem vpředu. Druhý zvrat přišel v dubnu 1991 se založením akciové společnosti Škoda, jako čtvrtého členu koncernu VW a třetí prožíváme nyní s nástupem Fabie.
Po slavnostním představení na brněnském veletrhu 1987 se Favorit, s karosérií Bertone, začal prakticky naplno vyrábět až v roce 1989 v počtu sto tisíc ročně. Do té doby jich vyjelo z Mladé Boleslavi jen něco málo přes 21 tisíc. V roce 1990 s řadou 120 a 130 definitivně skončila éra motoru vzadu a Favorit se rozjel naplno. Sedm let se vyráběl s motorem 1.3 a stejnou karosérií, překročil milionovou hranici a bylo na čase přijít s něčím novým.
Na podzim 1994 proto spatřila světlo světa Škoda Felicia, přičemž poslední Favorit opustil výrobní haly v roce 1995. Ve Felicii se kromě zážehových čtyřválců 1.3 (40 kW, 50 kW) a 1.6 MPi (55 kW) objevil i koncernový diesel 1.9 (47 kW). K novinkám dále patřily mj. klimatizace, ABS, airbagy atd. Její produkce ještě ani neskončila, a bude pokračovat také v roce 2001, a už byla v závěru roku 1999 presentována Škoda Fabia, zcela nový automobil, který hned v prvních měsících zvítězil v řadě motoristických anket.
VW investoval do nového výrobního zařízení včetně montážních linek pro Fabii na 620 milionu marek. To samo o sobě nejlépe dokládá, že kompaktní pětidveřový automobil není v žádném případě pokračovatelem Felicie, ale vychází z nové koncernové platformy, na které do dvou let budou postaveny nový VW Polo i Seat Ibiza/Cordoba.
Název nového vozu je stejně krátký jako převisy karosérie a jeho technika stejně moderní jako líbivý design s typickou maskou a světlomety lichoběžníkového tvaru. Svými užitnými vlastnostmi jasně přesvědčuje, že patří do segmentu malých kompaktů. Z délky 3,9 m, šířky 1,4 m a výšky 1,4 m vykouzlili konstruktéři interiér umožňující pohodlné cestování čtyřem dospělým osobám, pátý se musí při delší jízdě trochu uskrovnit. V příjemně tvarovaných sedadlech s dobrým bočním vedením jsme se necítili unaveni ani po stovkách kilometrech.
Také 250 litrů zavazadlového prostoru, který se ukrývá za vysoko se vzhůru vyklápěcími dveřmi, nikterak neomezuje potřeby cestujících. Při sklopených asymetricky dělených zadních opěradlech se zvětší až na 1016 litru.
Dva tisíce kilometrů strávených za volantem Škody Fabia 1.4 MPi Comfort nás ujistily, že jde opravdu o vydařený a moderní automobil plně srovnatelný s konkurencí. Pod kapotou se ukrýval „nesmrtelný“ celohliníkový zážehový čtyřválec OHV objemu 1.4 litru a výkonu 50 kW. Jen se nám zdálo, že 120 N.m je na zhruba 1070 kg těžký automobil přeci jen málo, a tak při akceleraci nezbývalo než vytočit motor do vyšších otáček. Možná by, o víc než sto kilogramů těžší Fabii prospěl čtyřválec 1.6 16V (92 kW, 152 N.m), s nímž se bohužel v nabídce zatím nepočítá. Nutno však vzít v úvahu, ža za vyšší hmotností musíme vidět hlavně vyšší bezpečnost.
Jasná linie přehledné přístrojové desky sleduje především její funkčnost, šedý plast může na někoho působit lacinějším dojmem. Fabia vyniká řadou praktických řešení jako jsou např. výškově stavitelná přední sedadla nebo v obou směrech nastavitelný volant. Ani o úložné prostory a přihrádky není nouze. I přes uložení airbagu je schránka před spolujezdcem prostorná a navíc s dvojitým dnem, kterou lze nadzvednout a uložit pod něj třeba příručky k vozidlu. Pokud máme zapnutu klimatizaci, dodávanou jako zvláštní výbavu, potom si v ní můžeme chladit i nápoje. Stačí jen otočit regulací. Podobně je uzpůsobena také výklopná schránka vlevo pod volantem. Další schránku najdeme i pod sedadlem spolujezdce. Při vypnutí airbagu se zapne varovná kontrolka, při zařazení zpátečky se zase přepne klimatizace, aby se zabránilo vniknutí plynů do interiéru. V dešti aktivuje zpátečka také zadní stírač.
Sebemenší výhradu nemáme ani k přesnému řazení jednotlivých rychlostí či k řízení, stejně pochvalně se můžeme vyjádřit také o skvělém podvozku zajišťující velice dobrou stabilitu za všech okolností.
Za základní cenu 314 900 Kč, kterou zaplatíte za verzi 1.4 Comfort dostanete prakticky vše, o čemž jsme se již zmínili včetně palubního počítače a imobilizéru. ABS se montuje sériově pouze do luxusního provedení Elegance, která má ještě navíc vyhřívaná přední sedadla, klimatizaci s automatickou regulací a chlazenými schránkami v přístrojové desce, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka. Tyto doplňky si však lze doobjednat na přání.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií