Elektronická kontrola tlaku v pneumatikách

Víte si rady s tlakem v pneumatikách? Tlak v pneumatikách neustále ovlivňuje jízdní vlastnosti vašeho vozu. Příliš nízký tlak se navíc negativně projevuje na valivém odporu pneumatik, roste spotřeba benzinu a klesá životnost pneumatik. A dokonce se snižuje bezpečnost jízdy. Mnohým nenápadně se blížícím rizikům by bylo možné předejít, kdyby se tlak v pneumatikách pravidelně kontroloval. Doporučuje se interval dvou týdnů, ale vážně: kdo má dost času a odhodlání tak často přezkušovat všechna čtyři kola? Četné průzkumy potvrzují, že téměř nikdo.

Elektronická kontrola tlaku v pneumatikách

Důsledek: Audi svěřuje tuto úlohu spolehlivé instanci. Ve všech modelech A8 a S8 je nabízen jako přídavné vybavení elektronický systém monitorování tlaku v pneumatikách, představující podstatný příspěvek k aktivní bezpečnosti. Tato inteligentní kontrolní jednotka ovšem z řidiče veškerou odpovědnost nesnímá. Ten se musí tak jako dosud rozhodnout pro přesný tlak – podle zatížení vozu a doporučení výrobce pneumatik.

Tak musí zvolený tlak pomocí vlastní volby v menu uložit do palubního počítače. Na začátku jízdy systém přezkušuje uložené hodnoty a zkoumá, zda jsou v normě. Jestliže v této fázi rozdíl tlaku mezi oběma pneumatikami jedné osy překročí hodnotu 0,4 baru, je to na displeji s informacemi pro řidiče ohlášeno žlutým symbolem, a to s udáním, které osy se to týká. Jestliže je do pneumatik nahuštěno a zadáno podstatně méně vzduchu, než je povolené množství, je to zobrazeno červeným symbolem.


Jestliže zkouška přijatelnosti hodnot systémem proběhne s pozitivním výsledkem, nezpozorujeme nic. V klidu je ovšem nastavený tlak v pneumatikách neustále sledován. Neustále – pod tím je možno si představit kontrolu v třísekundových intervalech.


Senzor předává naměřené hodnoty každých 54 sekund dále řídícímu přístroji. Řidiči se systém kontroly tlaku v pneumatikách ozve teprve poté, co jím nastavený tlak klesne o 0,2 baru. Pak informuje žlutý ukazatel, že je čas tlak v pneumatikách znovu upravit. Pokud řidič tento symbol ignoruje, tak žlutá informace přejde v červenou, jakmile tlak klesne o 0,4 baru.


Vedle této rutinní kontroly systém plní i důležitou úlohu upozornit řidiče na rychlý pokles tlaku – například když do pneumatiky nepozorován pronikne ostrý předmět. Jestliže systém zaregistruje pokles tlaku větší než 0,2 baru za minutu, začne měřit a vysílat v intervalu 0,8 sekundy. Červený symbol hlásí postižené kolo.


Všechny tyto schopnosti nového systému jsou stále spolehlivě k dispozici. Fungují při teplotách od minus 40 až do plus 120 stupňů Celsia, dokonce při rychlosti nad 300 km/h a při špičkových dynamických hodnotách více než 2000krát převyšujících gravitační zrychlení. Navíc je energeticky nenáročný: v zaparkovaném stavu řídící přístroj přepíná na energeticky úsporný modus, aby se nezatěžovala autobaterie.


Systém zůstává aktivní i při výměně pneumatik. Modul kola sestávající ze speciálního hliníkového ventilu a senzoru lze přestavět na všechny kombinace ráfků a pneumatik, které Audi nabízí. Kdo má na zimu druhou kompletní sadu kol, může si pro ni příslušné moduly objednat, aby zachoval úplnou funkci kontrolního systému při jednoduché výměně kol tak, jak je obvyklé. Tímto systémem je vybaveno i rezervní kolo.


Zavedení inteligentního systému kontroly tlaku je plánováno i pro další modely Audi.

převzato z AUDI magazínu 1/2000

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...