Důsledek: Audi svěřuje tuto úlohu spolehlivé instanci. Ve všech modelech A8 a S8 je nabízen jako přídavné vybavení elektronický systém monitorování tlaku v pneumatikách, představující podstatný příspěvek k aktivní bezpečnosti. Tato inteligentní kontrolní jednotka ovšem z řidiče veškerou odpovědnost nesnímá. Ten se musí tak jako dosud rozhodnout pro přesný tlak – podle zatížení vozu a doporučení výrobce pneumatik.
Tak musí zvolený tlak pomocí vlastní volby v menu uložit do palubního počítače. Na začátku jízdy systém přezkušuje uložené hodnoty a zkoumá, zda jsou v normě. Jestliže v této fázi rozdíl tlaku mezi oběma pneumatikami jedné osy překročí hodnotu 0,4 baru, je to na displeji s informacemi pro řidiče ohlášeno žlutým symbolem, a to s udáním, které osy se to týká. Jestliže je do pneumatik nahuštěno a zadáno podstatně méně vzduchu, než je povolené množství, je to zobrazeno červeným symbolem.
Jestliže zkouška přijatelnosti hodnot systémem proběhne s pozitivním výsledkem, nezpozorujeme nic. V klidu je ovšem nastavený tlak v pneumatikách neustále sledován. Neustále – pod tím je možno si představit kontrolu v třísekundových intervalech.
Senzor předává naměřené hodnoty každých 54 sekund dále řídícímu přístroji. Řidiči se systém kontroly tlaku v pneumatikách ozve teprve poté, co jím nastavený tlak klesne o 0,2 baru. Pak informuje žlutý ukazatel, že je čas tlak v pneumatikách znovu upravit. Pokud řidič tento symbol ignoruje, tak žlutá informace přejde v červenou, jakmile tlak klesne o 0,4 baru.
Vedle této rutinní kontroly systém plní i důležitou úlohu upozornit řidiče na rychlý pokles tlaku – například když do pneumatiky nepozorován pronikne ostrý předmět. Jestliže systém zaregistruje pokles tlaku větší než 0,2 baru za minutu, začne měřit a vysílat v intervalu 0,8 sekundy. Červený symbol hlásí postižené kolo.
Všechny tyto schopnosti nového systému jsou stále spolehlivě k dispozici. Fungují při teplotách od minus 40 až do plus 120 stupňů Celsia, dokonce při rychlosti nad 300 km/h a při špičkových dynamických hodnotách více než 2000krát převyšujících gravitační zrychlení. Navíc je energeticky nenáročný: v zaparkovaném stavu řídící přístroj přepíná na energeticky úsporný modus, aby se nezatěžovala autobaterie.
Systém zůstává aktivní i při výměně pneumatik. Modul kola sestávající ze speciálního hliníkového ventilu a senzoru lze přestavět na všechny kombinace ráfků a pneumatik, které Audi nabízí. Kdo má na zimu druhou kompletní sadu kol, může si pro ni příslušné moduly objednat, aby zachoval úplnou funkci kontrolního systému při jednoduché výměně kol tak, jak je obvyklé. Tímto systémem je vybaveno i rezervní kolo.
Zavedení inteligentního systému kontroly tlaku je plánováno i pro další modely Audi.
převzato z AUDI magazínu 1/2000