Automobily Seat mají mnoho společného. Jednak už na pohled upoutávají líbivými tvary, jednak modely nesou jména významných míst Španělska – Toledo, Cordoba, Ibiza. A nejinak je tomu u nejnovějšího modelu Leon, nazvaného podle severošpanělského města s historií dlouhou takřka dva tisíce let.
Tvary nového Seatu Leon mají na svědomí designéři Technického centra automobilky Seat společně s návrháři Evropského designerského centra koncernu VW. V pěkných dynamických tvarech pětidveřového hatchbacku se odráží i nízký koeficient odporu vzduchu cw = 0,32. O příslušnosti do rodiny Seatů jasně napovídá čelní partie s nízkými světlomety a výraznou maskou chladiče. Snad ještě působivější je pohled na záď, které dominují velká koncová světla a firemní znak plnící zároveň funkci madla.
Ve srovnání s Toledem je karosérie zhruba o pětadvacet centimetrů kratší (4184 mm), ovšem při shodném rozvoru a tudíž i prakticky stejně velkém interiéru má zavazadlový prostor objem 340 l, resp. 270 l u verze 4×4. Při krátké jízdě s turbodieselem jsme ocenili sportovně naladěný podvozek, který navíc dává vyniknout nízké stavbě vozu.
Seat nabízí pro Leon celkem sedm různých pohonných jednotek, tak bohatou škálu neprezentuje v nižší střední třídě takřka žádný jiný výrobce, a to ještě nemluvíme o pohonu všech kol. Ten se dodává ve spojení s nejvýkonnějším motorem – přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.8 20 V o výkonu 132 kW. Jde o nejsilnější agregát, jaký se zatím kdy objevil pod kapotou sériového Seatu. Dalším historickým milníkem vedle pohonu 4×4 a nejvýkonnějšího motoru je ještě mechanická šestistupňová převodovka.
Zážehové motory
typ | 1.4 16 V | 1.6 | 1.8 20 V | 1.8 20 VT |
objem (ccm) | 1391 | 1595 | 1781 | 1781 |
výkon kW (k)/min-1 | 55 (75)/5500 | 74 (100)/5600 | 92 (125)/6000 | 132 (180)/5500 |
toč.moment N.m/min-1 | 126/3300 | 145/3800 | 170/4200 | 235/1950-5000 |
rychlost (km/h) | 170 | 188 | 200 | 229 |
spotřeba (l/100 km) | 6,6 | 7,6 | 8,5 | 8,6 |
Vznětové motory
typ | 1.9 Sdi | 1.9 TDi | 1.9 TDi |
objem (ccm) | 1896 | 1896 | 1896 |
výkon kW (k)/min-1 | 50 (68)/4200 | 66 (90)/4000 | 81 (110)/4000 |
toč.moment N.m/min-1 | 133/2200 – 2600 | 210/1900 | 235/1900 |
rychlost (km/h) | 160 | 180 | 193 |
spotřeba (l/100 km) | 5,3 | 5,2 | 5,2 |
Klíčovým prvkem podvozku je propracované zavěšení kol, vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečná náprava s torzní příčkou. Všechny verze jsou opatřeny vpředu stabilizátorem, u verze Sport je také u zadní nápravy. Skvělé jízdní vlastnosti propůjčují vozu o 15 mm snížené zavěšení kol a tužší pružiny. Ve výbavě Seatu Leon najdeme mj. protiblokovací systém ABS, elektronické distributory brzdných sil EBD, elektronicky ovládané diferenciály EDS, protiprokluzové systémy TCS, systémy ESP. Kromě ABS u verzí od objemu motoru 1.6 a provedení Signo patří všechny ostatní systémy do nadstandardní výbavy. Zájemce o nový Seat Leon, který se bude na českém trhu snažit prosadit velice zajímavou cenou, si může zvolit ze tří úrovní výbavy – Stella, Signo a Sport. Nejlevnější model 1.4 (55 kW) 16V v provedení Select se prodává za 386 900 Kč. Cenová nabídka končí u modelu 1.8 20V „Sport“ s pohonem předních kol na 649 110 Kč.
SEAT Leon 4
Poprvé v historii přichází Seat se sériovým provedením modelu s pohonem všech čtyř kol označený symbolem „4“, který se v příštích letech objeví na kapotě všech verzí 4×4. Seat Leon 1.8 20V 4 je prvním z nich. Systém pohonu všech kol staví na výborných vlastnostech spojky Haldex, jejímž základem jsou lamely ponořené v uzavřené skříni spojky do olejové lázně. Výkon se přenáší obvyklým způsobem přes šestistupňovou převodovku k předním kolům. Od převodovky se však výkon přenáší děleným hřídelem také dozadu na vstup mezinápravové spojky Haldex. Za normálních okolností, kdy lamely po sobě ve skříni spojky Haldex jen lehce kloužou, se výkon přenáší pouze na přední kola. Jakmile se otáčky předních a zadních kol začnou lišit, zvýší axiální pístové čerpadlo okamžitě tlak oleje a stlačené lamely začínají přenášet určitou část výkonu také k zadní nápravě. Zdánlivě složitý a zdlouhavý proces je ve skutečnosti velice rychlý, praxe ukázala, že od prvního proklouznutí předních kol k plnému náběhu tlaku ve skříni spojky Haldex ujede vůz jen několik desítek centimetrů. Spojka Haldex rychle a přesně rozděluje podíl točivého momentu, přenášeného přední a zadní nápravou přesně podle okamžitých podmínek, což výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti na kluzké vozovce. Vozy Leon 4 mají vzadu víceprvkové zavěšení multi-link, další technickou premiéru v modelové nabídce Seat. Víceprvková náprava o něco zmenšuje objem „kufru“ a proto modely 4×4 mají pouze nouzové náhradní kolo. Za Seat Leon 4 zaplatí zájemce 742 920 Kč.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů