Technická data, základní i příplatkové výbavy, ceny, fotografie a další informace najdete na
Popisovat Golfa
– a říkat, že má kvalitně zpracovaný interiér nebo množství volitelné výbavy, by bylo nošením dříví do lesa. I pátá generace kombíkového Golfu (poprvé se „dlouhá verze“ objevila u Golfu III) jezdí stejně skvěle jako hatchback. V interiéru změny téměř nenajdete. O to víc potěší prakticky řešený kufr. Ten má základní objem 605 litrů (dříve 505 litrů) a po sklopení zadních sedadel nabídne Golf Variant dokonce 1620 litrů (dříve 1495). A když jsme u sklápění sedadel, to probíhá velmi elegantně. Na bočních stranách zavazadlového prostoru jsou páčky, které sklopí vždy jednu část zadních opěráků. Takže nemusíte pořád obíhat auto a sedadla sklopit postupně z jedné a pak z druhé strany. Teď vše zvládnete jednoduše přímo z kufru. Dno zavazadlového prostoru je navíc dvoudílné. Kryt podlahy lze totiž složit čímž dojde k „prohloubení“ kufru. Složit a vyndat lze i roletka. A když pojedete s rodinou na velký nákup, oceníte i několik výklopných háčků, za které lze pověsit tašky. Daňí za tuhost karoserie je vyšší hrana nakládacího prostoru, ale kufr je jinak variabilně velmi dobře řešen a osobně nemám snad nic, co bych mu mohl vytknout. Více praktických zkušeností ukáže až delší testování.
Golf Variant nabídne 3 stupně výbavy:
Trendline, Comfortline a Highline. Ceny této novinky začínají na 378 900 Kč. Už u nejlevnější verze je standartní výbava velmi bohatá. Obsahuje například řadu inovativních asistenčních systémů, jako je multikolizní brzda a rozpoznávání únavy řidiče. Modely Golf Variant Trendline jsou kromě toho vybaveny rádiem s 5“ dotykovým displejem, dvouzónovou automatickou klimatizací, výškově a podélně nastavitelným volantem, výškově nastavitelným sedadlem řidiče, stabilizačním systémem ESC včetně uzávěrky diferenciálu XDS, elektronickou parkovací brzdou s asistentem rozjezdu do kopce, 7 airbagy, palubním počítačem, kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách, elektrickým ovládáním oken vpředu i vzadu, atd. A kdybychom měli vypisovat i seznam příplatkové výbavy, zabralo by vám čtení více, než sledování večerních zpráv.
Pro kombi je k dispozici celkem šest motorů:
4 benzínové a 2 diesly. Zvolit si můžete pohon všech kol a nebo automatickou převodovku DSG. Benzín 1.2 TSI o výkonu 63 kW/85 k nebo o výkonu 77 kW/105 k, 1.4 TSI o výkonu 90 kW/122 k nebo o výkonu 103 kW/140 k. Diesel 1.6 TDI o výkonu 77 kW/105 k. 2.0 TDI o výkonu 110 kW/150 k. Kombi si většinou kupují ti, kteří hodně cestují a najedou ročně mnoho kilometrů. Ať už rodiny s dětmi nebo firemní zákazníci. Při větším nájezdu si vybírají dieslový motor – kvůli nižší spotřebě – a tak jsme i my zvolili k prvnímu svezení diesel. A to rovnou ten nejsilnější. Pro rychlé přesuny na dálnici je ideální. I ve městě nebo na okreskách vyniká pružností a Volkswagen slibuje i průměrnou spotřebu pod 5 litrů. No, upřímně, pokud budete využívat dynamiku tohoto motoru naplno, počítejte s vyšší hodnotou. Ale okolo pěti litrů se s ním dá mimo město jezdit. Variant není sportovní náčiní. Volskwagen proto ani neplánuje dávat do tohoto kombi motor z GTI (narozdíl od škodovky a její Octavie kombi RS), ale fanoušky rychlých dieslů možná potěší zpráva, že se uvažuje o verzi GTD. Pod kapotou Golfu Variant by tedy mohl být 2.0 turbodiesel o výkonu 135 kW (184 koní). A to už by mohlo být hodně rychlé kombi.
Jak moc, to nám napovědělo svezení v „klasickém“ pětidvéřovém Golfu GTD (základní cena 641.900,- Kč s DPH). Diesel a písmenka GT? To je přece blbost cpát do „sporťáku“ diesel … No jasně, pravověrné „benzíňáky“ asi jen tak něco nepřesvědčí, ale tohle auto je vážně velmi dobré a možná, že kdyby se v něm svězli, změnili by názor. Díky vysokému kroutícímu momentu si budete jízdu a hlavně předjíždění užívat. Pružné zrychlení je totiž skvělé a podvozek také. Měli jsem možnost krátké testovací jízdy a přibližně půlhodinku jsem si s GTD opravdu užil. Skvělé bylo také panoramatické střešní okno. Potěšil mě i kvalitní zvuk soundsystému Dynaudio.
Co mě ale doslova tahalo za uši byl zvuk motoru. Ne, nebojte se, sám motor za to nemůže, ale v rámci příplatkového paketu „Sport&Sound“ dostanete jedno speciální vylepšení. Do výfukového potrubí je totiž reproduktorem simulován dunivý zvuk. Je to něco, jako by kostelní věž v sobě měla místo zvonu reproduktory, které by přehrávaly zvonění. A jak to funguje? Když si auto přepnete voličem režimů do sportovního módu, začne počítač podle otáček hrát pomocí reproduktoru do výfukového potrubí „sportovní zvuk“. Vy (a také lidé okolo auta) tak máte pocit, že najednou řídíte minimálně šestilitrový osmiválec. Jenže já se ptám proč tak skvělé auto, jakým GTD je, dostalo tak hroznou věc. Já bych po koupi tohoto Golfu okamžitě reprák odmontoval a poslal ho s velkým „děkovným“ dopisem zpátky do Německa. To je jako chodit s krásnou holkou, která má ale večer hlas padesátiletého alkoholika, který za den vykouří 2 krabičky cigaret. Někomu se to ale možná může líbit (a asi i líbí, protože toto „šidítko“ používá i Audi nebo např. Škoda Octavia RS). Jeden z důvodů je ten, že automobilky musí plnit přísné emisní normy (děkuji ti EU) a místo laděných svodů a výfukového potrubí, je reproduktor nejlevnějším řešením.
Zvukové „šidítko“ už naštěstí nebylo u verze GTI (základní cena je také 641.900,- Kč s DPH) . Benzínový dvoulitr s turbem o výkonu 162 kW sliboval nádherné svezení. A to taky splnil. Tohle je čistokrevné GTI. Červené pole otáčkoměru už sice začíná u šesti tisíc, ale to nic neubírá na dynamice a jízdních zážitcích. Kam auto pošlete, tam ochotně zatočí a jako by mu bylo jedno, jak moc máte sešlápnutý plyn a jen čeká na vaše rozkazy. Komu by bylo 220 koní v Golfu málo, máme pro něj dobrou zprávu. Volkswagen chystá ještě ostřejší vezi: Performance. I tu bychom měli otestovat. Po zkušebních jízdách jsem se nakonec sám sebe ptal, jakou verzi GT Golfu bych zvolil. GTI nebo GTD? Při pohledu do peněženky asi GTD. Není o moc pomalejší než GTI, ale nabídne podobné zážitky. Jen ten reprák co hraje do výfuku bych okamžitě odmontoval … Musím se podívat, kde mám šroubováky ….
Viktor Tamayo, Periskop
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií