Patera přestavuje Xsaru

Úspěšný vrchař Eduard Patera by rád navázal na skvělé výsledky loňské sezóny a proto se snaží Citroën Xsaru připravit na špičkové úrovni

Skvělou loňskou sezónou, nejlepší až dosud ve své třináctileté kariéře se může pochlubit vrchař Eduard Patera, který v březnu oslaví 36. narozeniny. První v mistrovství ČR ve třídě A do 2 litrů a druhý ve Středoevropské zóně, když zvítězil v rakouském Mülbachu a druhý projel cílem v Dubrovniku (za mistrem Evropy Puličem) a v Dobšiné. Dosavadní úspěchy zavazují, a proto nenechává nic náhodě a v době naší návštěvy měl svůj Citroën Xsara rozebrán do posledního šroubku.


„Měníme prakticky všechno, takže vlastně stavíme nové auto. S loňským motorem jsem absolvoval bez jediného technického problému všech osmnáct podniků včetně dvou závodů na okruhu. Doslova a do písmene držák. Ten přes zimu zrepasujeme a navíc chystáme ještě jeden motor, stejný jako má Vojtěch na rallye. Měl by mít cca 240 k a větší točivý moment. Připravujeme rovněž nový podvozek odpovídající kitové verzi včetně brzd. Stávající podvozek byl totiž velice špatný, na což jsme přišli s mechaniky až po vrchařské sezóně. Na závěr roku jsem si zkusil okruh a tam vlastně zjistil, že díky špatné geometrii nejsem schopen předjet auto o slabším výkonu. Pokud se nám podaří auto vyladit tak, aby mohlo úspěšně závodit i na okruhu, potom bych je zkusil. Kopcům však zůstanu věrný“, říká Eduard Patera, který Citroën Xsaru vylepšuje už druhou sezónu a úspěchy se dostavují.


Velmi si považuje výsledek ze závodu do vrchu u Zagrebu vedoucí po trati rychlostní zkoušky Ina Delta rallye. Skončil sice až pátý, čtrnáct sekund za vítěznou domácí hvězdou Darko Pelhjanem s extovárním VW Golf kit, který jezdí tuto trať déle než deset let a zná ji tudíž dokonale. „Jde vyloženě o soutěžáckou trať, problémem je jen hrbolatý povrch. Proto tady nestartují formule. Trénoval jsem s Jumperem, ale s tím to moc dobře nejde, a tak jsem třetinu tratě jel na oči“.


Vůbec technické tratě miluje Eduard Patera ze všeho nejvíc, naopak tratě v Brně a Kohoutovicích využívající část nového i starého okruhu nebo Náměšť by pro něho nemusely existovat. Právě vzhledem k velice rozdílným charakterům jednotlivých tratí, ať u nás či v zahraničí, si připravuje dvě převodovky. Jsou totiž tratě, jako už zmíněné „okruhové kopce“ nebo třeba Dobšiná, kde bez „okruhové skříně“ nelze zajet slušný výsledek. „Třeba v Dobšiné jedu s kopcovou převodovkou v omezovači 197 km/h, motor brblá a cítím, že by to šlo ještě rychleji“. Na technických tratích se také smazává částečně výkon motoru. Např. na Petra Vojáčka s Fordem Escort Cosworth ztrácí zhruba jednu sekundu na kilometr a tento odstup by rád snížil na minimum. „Záleží co soupeři přes zimu vymyslí. Všechno je o penězích. Jen zrychlení o půl sekundy přijde na sto tisíc korun. Dost mi teď pomohlo Sunoco v rámci dosažených výsledků loňského roku“.


Jenže konkurence rovněž zbrojí na novou sezónu, a tak jestli chce Patera udržet krok a obhájit loňské výsledky, tak mu ani nic jiného nezbývá. Václav Šlajchrt vybavil svého Escorta sekvenční převodovkou a nejvýkonnějším dvoulitrovým motorem ve třídě, Vlastimil Brůzl si opatřil kitovou Felicii 1.6 po Martinu Dlouhém, do dvoulitrů se dost možná chystá Freiberg, který by rád Maxi Clio a ani další překvapení nejsou vyloučena. Na dobrý výsledek už dnes nestačí mít jen dobré ruce, ale i kvalitní automobil.


A perlička nakonec: Celou sezónu absolvoval s vozem o 60 kg těžším než je minimální povolená hodnota. Auto totiž vážil u uhlířů a ti mají na váze nastaveno trvale o něco víc.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...