Poslední zamávání ve Španělsku na Rally Katalánsko (8. – 11. 11. 2012)

Finálové kolo mistrovství světa WRC ve Španělsku bude svědkem posledního vystoupení v kompletním programu posádky Sébastiena Loeba a Daniel Elena značky Citroen. .

Rally v kostce:

  • Premiéra: 1957
  • Základna: Salou
  • Asistenční park: PortAventura
  • Povrch: šotolina / asfalt
  • Předpověď počasí: teploty 12 – 17°C.

Poslední vítězové:

2011 Loeb / Elena Citroën DS3 WRC
2010 Loeb / Elena Citroën C4 WRC
2009 Loeb / Elena Citroën C4 WRC
2008 Loeb / Elena Citroën C4 WRC
2007 Loeb / Elena Citroën C4 WRC
2006 Loeb / Elena Citroën Xsara WRC
2005 Loeb / Elena Citroën Xsara WRC
1999 Bugalski / Chiaroni Citroën Xsara Kit-Car

Loučení vítězstvím?

Pro Citroën Total World Rally Team to bude konec jedné velké éry, do které spadá hned devět titulů mistrů světa, které nastřádala bez přerušení v řadě tato francouzsko-monacká posádka. Je navýsost jasné, že Séb a Daniel se budou v Katalánsku chtít rozloučit ve velkém stylu stejně jako jejich týmoví kolegové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, kteří zvítězili na poslední rally v Itálii. Španělská soutěž je součástí kalendáře WRCuž od roku 1991, hostitelské úlohy finále se ale ujímá vůbec poprvé. O držitelích hlavních titulů je sice rozhodnuto, dá se však předpokládat i tak obrovská párty, o kterou se postarají vášniví a nadšení katalánští fandové. Od roku 2010 se jede katalánská rally jako smíšená, tedy první etapa na šotolině, druhé dva dny se pokračuje na asfaltu. O novinky však tento ročník nouzi mít nebude. Předně se o slavnostní start postará ve čtvrtek večer Barcelona a zařazena je i zcela nová rychlostní zkouška na nábřeží v Salou, přímořském letovisku, kde bude servisní park.

Loeb – stále je o co bojovat

Poté co Sébastien Loeb, Daniel Elena a jejich Citroën vyhráli WRC tituly při Rallye Francie – Alsasko, Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen potvrdili své umístění na druhé pozici celkově vítězstvím na Sardinii. Ačkoli si Loeb a Hirvonen během sezony zvykli na double, tedy umístění na prvních dvou příčkách, stejné pořadí v konečném výčtu mistrovství světa WRC pilotů je pro značku Citroën premiérové. Stejně jako v Itálii budou i v Katalánsku obě posádky usilovat o vítězství. Sébastien Loeb s Danielem Elenou neprohráli v Katalánsku od roku 2005 a po jejich sedmi vítězstvích v této sezoně patří opět k favoritům.

„Myslím, že stejně jako na Sardinii jsme i tady nabití odhodláním poprat se o vítězství. Nepřijel jsem, abych skončil čtvrtý pátý, stejně jako Mikko a další piloti, ti všichni budou chtít zakončit rok co nejlepšími výsledky. Byť už o hlavní tituly nejde, stále je o co bojovat a bude to proto zajímavé,“ vysvětluje Loeb. Devítinásobný světový šampion, který se připravuje na zakončení poslední plnohodnotné sezony, si ani tentokrát neodpustil trochu filozofování: „Jedna kapitola se tento víkend nepochybně uzavře. Budu sice v Monte Carlu, kde se nový šampionát 2013 rozeběhne, ale už to nebude stejné. Nemyslím si, že budu cítit lítost a smutek, protože moje rozhodnutí skončit v rally sportu, neznamená konec závodní kariéry. S Citroënem připravujeme nové výzvy a já se opravdu těším, až se do nich naplno pustím. Určitě se ale pokusíme Rally Španělsko vyhrát!“

Matton – dárek pro Michelin?

Na pódiu skončil v Německu a ve Francii, takže Mikko Hirvonen by rád podobné umístění zopakoval i na závěr sezony 2012. „Můj cíl je ještě více se přiblížit Sébastienovi a jít výš. Pokud by se mi podařilo bojovat s ním až do konce, pak by to znamenalo, že jsem udělal velký skok dopředu. Ve Francii jsme vyrazili správným směrem a od té doby na tom pracujeme dál. Minulý týden jsem například pilotoval sólo a zapracoval na vylepšení brzdění a ideální závodní stopy.“

„Po devíti vyhraných soutěžích v této sezoně, včetně pěti double, drží naše posádky všechny trumfy k tomu, aby ještě vylepšily bodový účet Citroënu,“ uvedl Yves Matton, šéf Citroën Racing Teamu. „Samozřejmě je Katalánsko oblíbenou destinací Loeba, ale všichni netrpělivě očekáváme, jak moc Mikko Hirvonen postoupil dál po vítězství na poslední rally. Vítězství tady by bylo fantastické, zvláště když vezmeme v potaz, že by tím náš partner, Michelin, oslavil jubilejní 250. prvenství.“

Hans Weijs mladší po boku Thierry Neuvilla

Rally Španělsko bude příležitostí i pro další posádky s vozy Citroën. Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul (Citroën Junior World Rally Team) zatím skončili nejlépe čtvrtí, tak se budou snažit dojet s DS3 WRC na stupních vítězů. Nováčci v rodině Citroën Racing, Hans Weijs mladší a Bjorn Degandt, budou těžit z jejich zkušeností k tomu, aby se pokusili o dobrý výsledek na Costa Daurada.

Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul ve Španělsku zakončí jejich první kompletní sezonu ve WRC. Průběžně sedmí v celkovém hodnocení mistrovství světa zatím zaznamenali hned tři umístění v TOP 5 (4. ve Francii, 5. v Argentině a na Novém Zélandu.

„Chtěl bych se pokusit vybojovat pátou příčku celkově na konci sezony a to bude i můj cíl v Rally Španělsko,“ uvedl belgický pilot. „Tuhle rally trochu znám, startoval jsem tu už v roce 2009 na C2 R2 Max. Tehdy se celá rally jela na asfaltu, i tak mám ale s tímto povrchem jen málo zkušeností. Mám rád rychlostní zkoušky, na kterých se auta tak nezamažou a také jich více dojede až do cíle. Když máte správné poznámky o trati a auto vyvážené, pak cítíte za volantem radost!“

Podobně jako soupeři se bude se smíšeným povrchem vyrovnávat i Thierry: „Teoreticky nemám nic proti závodění na dvou druzích povrchů. Je mi ale jasné, že trochu slabší jsem na šotolině. Doufám, že první den moc neztratím. Proto budu muset co nejlépe zajet kvalifikaci a zajistit si tak dobou pozici pro páteční start. Jednu věc ale musím mít pořád na mysli: s více než 400 kilometry rychlostních zkoušek to bude dlouhá rally. Proto musím být dobře připravený na to, abych mohl řídit trochu pomaleji a vyhýbat se problémům. Vím, že je to podnik pro mou budoucnost nesmírně důležitý. Dobré zakončení sezony ve velkém stylu by vylepšilo naše šance pro příští rok.“

Pro dvanáctý start sezony Qatar World Rally Teamu nasadí DS3 WRC s posádkou Hans Weijs mladší a Bjorn Degandt. Pětadvacetiletý holandský pilot má za sebou už 26 startů ve WRC, a tak se vůbec nejedná o nezkušeného závodníka. Zatím jezdil v Citroënu C2 R2 MAX a C2 Super 1600 během tříletého účinkování v J – WRC, ve kterém sbíral zkušenosti a v roce 2010 dokonce skončil na 2. místě celkově.

„Ve Španělsku jsem startoval už čtyřikrát a dobře si pamatuji na zdejší závody, zejména v roce 2009, kdy jsem právě tady dosáhl svého prvního vítězství v juniorském šampionátu,“ uvedl Hans. „Letos jsem se účastnil jihoafrického mistrovství. I když máme za sebou těžký rok, byl na druhou stranu fantastický z pohledu nových možností a cílů a také spousty zkušeností. Jsem nadšený z nové příležitosti, která mi umožní pilotovat to nejlepší, co ve WRC je. Zatím jsem měl příležitost řídit auto jen na testovacích setkáních, ale v Katalánsku už to bude stoprocentně jiné. Je těžké si stanovit nějaký cíl, ale já osobně bych byl rád, kdybych bez větších chyb dojel až do cíle.“

Tři otázky pro Mikko Hirvonena

Vraťme se ještě k Rally Sardinie, kde jste vyhráli váš první podnik WRC s Citroënem. Co to pro vás znamenalo?

„Vstupovali jsme do rally s tím, že chceme vyhrát. Všechno šlo dobře, od startu až do cíle. Startovní pozice, volba pneumatik, několik zahajovacích rychlostních zkoušek, ve kterých jsme byli tak rychlí, že jsme bojovali na samotném čele… Když ale Sébastien i ostatní udělali chyby, museli jsme zvolit defenzivnější přístup. Museli jsme dělat všechno pro to, abychom si udrželi naše vedení. Nakonec z toho byl perfektní víkend a jsem opravdu rád za výsledek, který hodně znamená pro mě, Jarma, ale i pro celý tým.“

Znamená toto vítězství dostatek sebevědomí pro rok 2013 a také pro váš první světový titul?

„Upřímně řečeno, doufal jsem, že odchod Sébastiena by mohl trvat tak dlouho. Potřebuji podobný typ soutěžení, kdy mezi prvním a druhým jsou jen sekundy a člověk se tak může zlepšovat. Je to i případ, když vedu s velkým náskokem a musím držet pozici. Byl jsem v této situaci už v minulosti, tudíž jsem musel zůstat klidný a soustředěný. A příští rok? Určitě na jeho konci bude nový mistr světa! První vítězství s Citroënem mi pomohlo k tomu, abych si představil, jak by mohla příští sezona vypadat.“

Rally Španělsko je jediným podnikem, který se jede na smíšeném povrchu, s jedním dnem na šotolině a dvěma na asfaltu. Vyhovuje vám tento formát?

„Může to přinést překvapení, já osobně bych byl raději, kdyby se jelo jen na asfaltu. Páteční rychlostní zkoušky jsou docela příjemné, ale cítím, že to podstatné se odehraje na specifických tratích a při jejich vymetání. Bylo by lepší, kdyby se po celé tři dny jelo na stejných tratích.“

Více na: www.rallyracc.com

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...