Poválečná výroba osobních vozů se výrazněji rozběhla v roce 1946. Vedle čtyřválcového typu 11 se znovu objevil i šestiválec 15 Six. Na podzim 1947 byl představen moderně řešený užitkový vůz H. Měl užitečnou hmotnost 1200 kg. Osobitě tvarovanou karoserii s panely připomínajícími vlnitý plech, a přední kola poháněná čtyřválcem 1,9 l, převzatým z osobního typu 11. Typ H, jehož sériová výroba začala v červnu 1948, se postupně modernizován vyráběl třiatřicet let, během kterých vyjelo z továrny 490 tisíc kusů.
V říjnu 1948 měl na pařížském autosalonu premiéru lidový vůz 2 CV, geniálně jednoduchý automobil se vzduchem chlazeným plochým dvouválcem, pohánějícím přední kola. Jeho originálně řešený podvozek poskytoval přijatelný komfort i na venkovských „cestách necestách“. Svými užitečnými vlastnostmi si auto, jemuž neobvyklý vzhled vynesl mnoho přezdívek od „čtyř kol pod parapletem“ až pod proslulou „kachnu“, získalo srdce milionů příznivců po celém světě. Od léta 1949 do července 1990 bylo vyrobeno 3,9 milionu 2 CV včetně dodávek.
V říjnu 1955 Citroën překvapil automobilový svět typem DS, avantgardně řešeným vozem s předním pohonem, aerodynamicky tvarovanou 4,8 m dlouhou karoserií a hydropneumatickým odpružením, umožňujícím měnit světlou výšku auta nad vozovkou. „Déeska“ šokovala nezasvěcené nejen tvary, ale i chováním. Chytrá hydraulika ovládala i vysokotlaké brzdy, posilovač řízení a čtyřstupňovou převodovku. Vývoj předběhla o dobrých dvacet let a po celou svou dvacetiletou kariéru vlastně nenašla plnohodnotného partnera. Do roku 1975 opustilo výrobní linky téměř 1,5 milionu vozů této řady včetně levnějších typů ID s mechanickou převodovkou.
Na jaře roku 1961 otevřela firma Citroën nový závod v Rennes-la Janais v Bretani a představila v něm malý čtyřdvéřový sedan Ami 6. Kompaktní 3,9 m dlouhý vůz převzal upravený podvozek typu 2 CV, dostal však větší, vzduchem chlazený dvouválec a novou pontonovou karoserii s negativně skloněným zadním oknem. Na podzim 1964 následovalo i pětidvéřové kombi Ami 6 Break, jež se stalo skutečným hitem trhu. V létě 1967 měl premiéru Citroën Dyane, který vyplnil mezeru mezi „lidovkou“ 2CV a dražším Ami 6. Líbivá Dyane byla moderní interpretací koncepce 2 CV a do června 1993 vyjelo do světa přes 1,4 milionu těchto sympatických vozů.
Rodným bratrem Dyane byl v květnu 1968 představený vůz Méhari, poněkud rozpustilé auto pro volný čas, případně i pro práci, opatřené jednoduchou karoserií z probarveného plastu. Do léta 1987 vyjelo 145 tisíc Méhari včetně dvanácti stovek vozů s pohonem 4×4 z let 1979-83.
Na jaře 1969 převzal štafetu modernizovaný Ami 8 se splývavou zádí, k němuž brzy přibylo i kombi. Celkem se v období 1961-1979 prodalo přes 1,8 milionu automobilů Ami 6 a Ami 8.
V březnu 1970 debutovalo luxusní kupé Citroën SM, jehož přední kola poháněl italský motor V6 o objemu 2,7 l a později i 3 l od firmy Maserati, jež v té době patřila do skupiny s dvojitým šípem ve znaku. Během následujících pěti let vzniklo necelých třináct tisíc kupé SM, jejichž osud neblaze ovlivnila tehdejší naftová krize.
Novinkou podzimu 1970 se stal čtyřmetrový rodinný vůz GS se vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem a hydropneumatickým odpružením, které vozu nižší střední třídy dodávalo mimořádný komfort. Elegantně střižený typ GS získal titul Automobil roku 1970. Vyráběl se do roku 196 a jeho celková produkce přesáhla 2,4 miliónu vozů.
Stejnou poctu vybojoval o čtyři roky později 4,6 m dlouhý Citroën CX, nástupce slavné „déesky“. Kromě moderních, opět aerodynamických tvarů se od ní odlišoval motorem uloženým vpředu napříč. Zůstal ve výrobě plných patnáct let a jeho produkce se přehoupla přes miliónovou hranici.
Zatímco sedany CX zmizely z nabídky v sezoně 1989, kdy jej nahradil nový typ XM (opět oceněný evropským titulem Automobil roku), prostorná kombi CX Evasion se prodávala až do roku 1991.
Na podzim 1978 debutoval kompaktní typ Visa. V září 1982 byl představen Citroën BX, vůz střední třídy s hydropneumatickým odpružením.
Na podzim 1986 následoval malý typ AX s klasickým pérováním.
Na cestě k současnosti pak najdeme čtyřmetrový rodinný Citroën ZX, představený na jaře 1991, o dva roky mladší komfortní typ Xantia s hydropneumatickým odpružením, velkoprostorový Evasion z roku 1994, o dva roky později kompaktní Saxo, víceúčelové Berlingo a nakonec novinku podzimu 1997 elegantní Citroën Xsara.
převzato z Citroen magazínu – zima´99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií