Čtvrtá rally letošního mistrovství světa WRC, Rally Portugalsko, je jednou z nejpopulárnějších soutěží v celé sezoně.
Trojnásobný vítěz tohoto podniku, Citroën Total World Rally Team,
– se chystá na další vítězství se svými posádkami. Díky vítězství v Monte Carlu a Mexiku odstartují Sébastien Loeb a Daniel Elena portugalské dějství jako lídři klasifikace pilotů mistrovství světa. Druzí v posledních dvou rally a také celkově, Mikko Hiorvonen a Jarmo Lehtinen, budou chtít dokázat, nakolik už srostli s vozem DS3 WRC.
Ladění na stejnou notu mezi posádkami a portugalskými diváky
– začalo již v sobotu 24. března na Sprint Rally, která se uskutečnila nedaleko Porta a zahrnovala mj. i slavný skok Fafe. O dva Citroëny DS3 WRC se tu podělily čtyři posádky Citroën Racing: Sébastien Loeb/Daniel Elena, Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen, Nasser Al – Attiyah/Giovanni Bernacchini a Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul. Seznamování s tratí Rally Portugalsko bylo na programu od pondělka v Algarve, kvalifikace se odehrála včera – ve středu 28. března ráno.
Po Mexiku je Rally Portugalsko druhým podnikem na šotolinovém povrchu. I když se opět jede v horách, nebude to už v takových nadmořských výškách jako při předcházejícím startu v Mexiku. Piloti tak budou moci využívat maximálního výkonu motorů o objemu 1,6 l s turbodmychadlem a přímým vstřikem.
Loeb – Bude to velice těsné!
„Čeká nás první rally, na které teprve dojde na skutečné měření relativních sil posádek,“ zhodnotil Sébastien Loeb. „Už v Mexiku jsme viděli, že naši soupeři udělali co do výkonu velký krok kupředu tam, kde se jim před tím nevedlo moc dobře. Jestliže to samé bude platit v Portugalsku, pak nás čeká velice těsný souboj! Co se nás týče, uděláme vše pro to, abychom si vedli dobře. Náš DS3 WRC je od začátku sezony rychlý na všech typech povrchů a nevím, proč by tomu mělo být jinak v Portugalsku.“
Čtvrtý v Monte Carlu a druhý ve Švédsku a Mexiku, Mikko Hirvonen,
– je nyní druhý i celkově v mistrovství světa se ztrátou 16 bodů za týmovým kolegou Loebem. Finský pilot sám cítí, jaké dělá pokroky za volantem DS3 WRC: „Na tuto rally si věřím. V Mexiku se mi podařilo zajet některé rychlé časy a dýchat na záda Sébovi v prvním dnu. Vím, že ještě musím hodně pracovat na tom, abych plně přizpůsobil svůj styl jízdy novému vozu DS3 WRC,“ dodal Fin. „Mám tendenci jet naplno a auto vést příliš bokem. Naši inženýři mi dokonce říkali, že uvažují o odstranění ruční brzdy! Když ale jedu tímto stylem, moje časy nejsou tak dobré. Proto na tom musím ještě zapracovat a myslím, že lepší budu už v Portugalsku.“
Díky oběma vozům, které dojely do cíle všech tří rally sezony, má Citroën Total WRT náskok 38 bodů na čele pořadí Poháru konstruktérů mistrovství světa. Citroën ho chce minimálně udržet na rally, kterou vyhrál poslední tři roky.
Nasser Al – Attiyah a Giovanni Bernacchini
– zajeli jejich dosud nejlepší rally, když v Mexiku skončili šestí. Posádka Quatar World Rally Teamu jde do Rally Portugalsko s tím, že chce potvrdit tento skvělý výsledek a jejich narůstající zkušenosti. Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul (Citroën Junior World Rally Team) budou doufat, že svůj start konečně promění v první body.
Podobně jako piloti Citroën Total World Rally Teamu startovali také Nasser Al – Attiyah a Thierry Neuville na „Fafe Rally Sprintu“. Šestí v Rally Mexiku, Nasser Al – Attiyah a Giovanni Bernacchini, tam absolvovali svůj první test na šotolině vůbec. Po teprve druhém startu za volantem vozu WRC Katařan uvedl: „Jsem rád, že jsem tři dny závodění dokázal zvládnout bez chyb. Co teď nejvíc potřebuji, jsou další a další kilometry k přizpůsobení se vozu. Portugalsko odstartuji už lépe připraven na to, abych zajel dobře. Moje první šotolinová rally mi hodně pomohla při učení se s novým vozem DS3 WRC. Rád bych zkusil zajet ještě lépe a přiblížit se tak co nejvíce těm nejlepším pilotům. Je to pro mě velká výzva a jsem odhodlaný to tam dotáhnout.“
Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul
– neměli v Mexiku moc štěstí, když toužili po stupních vítězů, vypadli hned první den. Do soutěže se díky pravidlům vrátili druhý den a belgická posádka tak mohla zajíždět dobré časy v nedělním závěru rally. „Tento víkend byl pro nás hodně důležitý z pohledu získávání zkušeností. Překvapilo mě, že jsem se mohl měřit s vedoucími závodníky na startu soutěže,“ zavzpomínal Thierry.
„Když jsem se do rallly vrátil, byl jsem v roli vymetače trati, protože jsem vyjížděl jako první. I to patří k procesu učení a získávání zkušeností a také vyzkoušení toho, jak se dá auto ovládat, když se podmínky změní a auto začne klouzat. Doufám, že bych mohl znovu bojovat o umístění mezi pěticí nejlepších v Portugalsku. Ještě než ale budeme moci myslet na body v cíli, musíme se pokusit vyjet si co nejlepší pozici v kvalifikaci a vyhnout se situaci, kdy bychom museli pokračovat díky reglementu Rally2. Jako vždy se budu opírat o zkušenosti celého týmu.“
Citroën DS3 WRC je přistavený také pro posádku Peter Van Merksteijn Jr./Eddy Chevaillier.
Holandský pilot bude letos na startu po Švédsku teprve na druhé rally, v Portugalsku už bojoval v předchozích dvou ročnících.
Tři otázky pro Sébastiena Loeba
Co říkáte na aperitiv před Rally Portugalsko na „Fafe Rally sprintu“ u Porta?
„Neznám slavnou Fafe stage, také Rally Portugalsko se kolem Porta nejela od roku 2001. Je to samozřejmě dobré pro fanoušky rally v regionu, ale já bych dával přednost tomu, kdyby tyto rychlostní zkoušky byly zahrnuty i do samotné rally Portugalsko. Beru to jako samostatnou reklamní akci, která nemá velkou sportovní hodnotu. V každém případě je to nová zkušenost.“
Podobně jako loni začíná rally městskou částí v Lisabonu. A potom večer čekají tři noční zkoušky na šotolině. To zní jako pekelný začátek!
„Myslím si, že je dobré, když se první den jede už jako řádná etapa. Víc než kde jinde to bude záludné zvolit správnou startovní pozici. V noční části může zvednutý prach ve vzduchu zůstávat snad na věky. Co je v těchto podmínkách lepší? Vymetat trať od volného štěrku a těžit z relativně dobré viditelnosti, nebo mít trať vyčištěnou, ale riskovat v oblacích prachu? Nastavení dobrého času v kvalifikaci samo o sobě nebude dostatečné. Budeme muset také velmi pečlivě analyzovat počasí a mít šťastnou ruku. Ať tak či tak, jedna věc je jistá: Průměrný čas a průměrné umístění na 7. nebo 8. místě by znamenalo katastrofu!“
Výběr správných pneumatik bude opět hrát důležitou roli. Zatím vám to vždycky vyšlo…
„Stará pravidla ohrožovala naši bezpečnost. Vzpomínám, jak jsem na blátivé zkoušky musel jet na tvrdých pneumatikách – to bylo děsivé! My teď můžeme k 40 tvrdým pneumatikám Michelin Latitude Cross přidat 10 měkkých pneumatik. Pokud nezačne pršet, budou tyto pneumatiky navíc. Pokud pršet bude, pak nám umožní vyhnout se zbytečným rizikům, že bychom zůstali stát na trati.“
Rally ve faktech
- První ročník: 1967
- Centrum: Faro
- Asistenční park: Estadio Algarve
- Povrch: šotolina
- Počasí: teploty 9 – 19°C.
Více na: www.rallydeportugal.pt
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií