Toyota Yaris Hybrid, průkopník ve třídě malých vozů na ženevském autosalonu 2012 – v prodeji od května 2012

Špičkové parametry v dané třídě: pouze 79g/km díky plně hybridní soustavě pohonu po downsizingu, spotřeba paliva jen 3,5 l/100 km.

Na letošním autosalonu v Ženevě se ve světové premiéře představí první plně hybridní zástupce z evropské třídy malých vozů (segment B), který je současně vlajkovou lodí modelové řady Yaris.

Toyota Yaris Hybrid, průkopník ve třídě malých vozů na ženevském autosalonu 2012 – v prodeji od května 2012

Nový Yaris Hybrid

– je důležitým krokem v rámci strategie Toyoty zavádět technologii plně hybridního pohonu do všech modelů Toyota prodávaných na evropském trhu. Umně spojuje chytré prostorové řešení s ovladatelností ve městě, s jedinečným požitkem z jízdy a hospodárností hybridního systému pohonu Hybrid Synergy Drive® (HSD) od Toyoty.

Yaris je nejprodávanějším modelem značky Toyota, s největším zastoupením aktivně provozovaných vozů na evropských cestách. Po uvedení modelu Auris Hybrid je Yaris Hybrid již druhým základním modelem značky Toyota používajícím hybridní technologii HSD, který zároveň představuje tento ekologicky šetrný hnací systém v objemově nejvýznamnějším segmentu evropského trhu.

Pohon HSD spojující nízkou spotřebu paliva, hladinu emisí s plynulou a tichou jízdou ukazuje, že potěšení z jízdy nemusí být v protikladu s ekologickým přístupem a nízkými provozními náklady.

Ambiciózní design s nejlepším obestavěním prostoru ve třídě malých vozů

Yaris Hybrid zdědil všechny promyšlené výhody standardního modelu, a tak zájemcům o vůz segmentu B nabízí důmyslné propojení kompaktní karoserie a praktického i prostorného interiéru, ale současně přináší nový, propracovanější a kultivovanější styl v designu exteriéru.

Při nezměněném rozvoru 2510 mm je nový Yaris Hybrid pouze o 20 mm delší než standardní Yaris (celkem 3905 mm). Převis karoserie vpředu se mírně zvětšil kvůli zástavbě nového plně hybridního pohonu po downsizingu, nicméně zůstal zachován velmi malý poloměr otáčení (4,7 m).

Yaris Hybrid zaujme svým jedinečným designem exteriéru s propracovanou aerodynamikou. Spojuje nový, agresivnější design předních partií označovaný jako Under Priority – spočívající v nápadnější masce vozů Toyota příští generace – s provedením Keen Look, které zahrnuje mj. sladěná přední a zadní světla s technologií LED.

Klíčem k nízké spotřebě paliva je aerodynamika, a tak nový Yaris Hybrid těží z dokonalejšího obtékání vzduchu přes přepracovanou čelní část karoserie a také ze zakrytování podvozkových partií a použití aerodynamických krytů u kol. Nový plně hybridní model Toyoty se tak může pochlubit v dané třídě špičkovým součinitelem aerodynamického odporu Cd 0,286.

V interiéru pak Yaris Hybrid nabídne

exkluzivní detaily přístrojové desky vyvedené v již tradiční hybridní modré barvě, speciální čalounění sedadel, modré podsvícení sdruženého ukazatele hybridního systému a také soustavu Toyota Touch, jejíž součástí je i monitor toků energie v hybridní soustavě, a dále upravenou hlavici voliče bezestupňové převodovky CVT.

Nový Yaris Hybrid představuje významný technický průlom v prostorovém uspořádání hybridního hnacího ústrojí. Všechny klíčové součásti pohonu HSD byly zmenšeny, přičemž palivová nádrž i akumulátory našly své místo pod zadními sedadly. Yaris Hybrid díky tomu nabízí zcela shodnou kabinu a zavazadelník (286 l) jako model se standardním pohonem.

Nový plně hybridní pohon po downsizingu

Yaris Hybrid jako první používá technologii pohonu Toyota HSD po downsizingu. Nová konstrukce hnací jednotky byla optimalizována tak, aby umožnila zástavbu do velmi kompaktní karoserie vozu, ovšem bez negativních dopadů na kvalitu pohonné soustavy nebo její výkon, resp. velikost prostoru pro cestující a jejich zavazadla.

Plně hybridní soustava pohonu po downsizingu spojuje nový zážehový motor 1,5 l s lehčím a menším elektromotorem, invertorem a modulem s akumulátory. Celá soustava váží o 42 kg méně než u modelu Auris Hybrid, což u hnacího ústrojí znamená úsporu hmotnosti o plných 20 %.

Zážehový motor 1,5 l

– s Atkinsonovým cyklem je o 16,5 kg lehčí a o 10 % kratší než jednotka 1,8 l stávajícího pohonného ústrojí Toyota HSD. Použití motoru s Atkinsonovým cyklem v kombinaci se systémem chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) pak znamená výraznou optimalizaci spotřeby paliva i snížení hladiny emisí.

Pro zážehový motor s Atkinsonovým cyklem je typické asymetrické rozdělení expanze a komprese, kdy se ventily zavírají později, a komprese se oddaluje. Tímto se dosahuje vysokého expanzního poměru při nižší kompresi, a tak se účinněji přeměňuje energie vznikající při spalování na výkon motoru. I přes znatelně nižší spotřebu paliva je motor s Atkinsonovým cyklem jen nepatrně méně výkonný než běžnější agregát používající Ottův cyklus. Je však podpořen elektromotorem soustavy Hybrid Synergy Drive®, který zvyšuje celkový systémový výkon při akceleraci vozidla.

Díky použití menší elektronické bezestupňové převodovky E-CVT a kompaktnějšího elektromotoru bylo možné zkrátit přední nápravu o 6 %, přičemž úspora hmotnosti proti modelu Auris Hybrid v tomto případě činí 11 kg.

Elektromotor se zmenšil díky optimalizaci materiálu magnetů a vinutí cívek za použití plochého drátu namísto kulatého. S ohledem na snížení proudu i napětí hybridní soustavy pohonu se rovněž zmenšila a odlehčila systémová jednotka řízení energie (PCU), a to především použitím nově vyvinutého invertoru menších rozměrů a přepínací jednotky.

Nový plně hybridní systém pohonu po downsizingu používá i menší akumulátory typu NiMH s účinnějším systémem řízení. Počet článků se snížil ze 168 současného Aurisu Hybrid na pouhých 120, což znamená objemovou úsporu o 20 % a pokles hmotnosti o 11 kg. Nové akumulátory tak bylo možné kompletně zabudovat pod zadní sedadla bez zasahování do zavazadelníku.

Vysoce účinná hnací jednotka modelu Yaris Hybrid se systémovým výkonem 74 kW spojuje zážehový motor 55 kW a elektromotor, nabízí ideální vyvážení výkonu a spotřeby paliva/emisí CO2 ve třídě malých vozů a současně nabízí zákazníkům možnost často se pohybovat v režimu s nulovými emisemi NOx, pevných částic a CO2.

Při testování hnacího ústrojí Hybrid Synergy Drive

– za reálných podmínek ve městě se ukázalo, že až 60 % trasy při dojíždění vůz překonává s vypnutým zážehovým motorem, a tedy i nulovými emisemi.

Yaris Hybrid, spojující nízké těžiště s optimálním rozložením hmotnosti díky středovému uspořádání modulu s akumulátory, nabízí zákazníkům agilní jízdní schopnosti a skvěle vyvážené jízdní vlastnosti.

Důkladná revize opatření na snížení hluku, vibrací a projevů nekultivovanosti se odrazila v ještě tišším projevu hnacího ústrojí HSD. Nejznatelnější je přitom potlačení nadměrného růstu otáček spalovacího motoru při akceleraci, což znamená lepší provázání mezi otáčkami motoru a skutečnou rychlostí vozidla.

Nový Yaris Hybrid není modelem určeným pro úzkou skupinu zájemců.

Byl navržen tak, aby zaujal široké spektrum zákazníků z nejrůznějších segmentů, například klientů přecházejících z nižší střední třídy do segmentu B, kteří chtějí spojit prostornost s nízkou spotřebou paliva, dále tradičních zájemců o malé vozy hledajících styl a nízké provozní náklady, ekologicky zaměřených zákazníků se zájmem o nemodernější ekologické technologie v dané třídě, ale dokonce i zájemců o prémiový malý vůz, hledajících alternativní nabídku na trhu.

Všechny modely značky Toyota s plně hybridním pohonem nabízejí zákazníkům nejnižší možné provozní náklady. Díky výjimečné hospodárnosti a nízkým emisím CO2 se majitelé těchto vozů mohou v některých zemích těšit na daňové úlevy či osvobození od plateb mýtného v centrech měst.

Pohon Hybrid Synergy Drive®

– byl kromě toho navržen tak, aby zaručil mimořádně dlouhou životnost a nízké servisní náklady. Plně hybridní hnací systém nepoužívá tradiční startér ani alternátor. Motor používá bezúdržbový rozvodový řetěz a nemá žádné hnací řemeny, což se odráží ve vyšší spolehlivosti a dalších úsporách nákladů.

Systém rekuperačního brzdění s elektronickým řízením (ECB), vyvinutý na základě zkušeností s hybridními vozy Toyota v reálném provozu, se chlubí brzdovým obložením s životností přes 100 000 km.

Nový Yaris Hybrid se bude vyrábět v závodu Valenciennes společnosti TMMF (Toyota Motor Manufacturing France). Model se na evropských trzích objeví v květnu 2012 a měl by si ukrojit 20 % objemu prodeje modelové řady Yaris.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CB Auto a.s.
Dr. Milady Horákové 1477, 370 05 - České Budějovice
385 102 421
seat@cb-auto.cz