Pneumatiky pro dálkovou dopravu Goodyear Marathon LHS II + a Marathon LHD II +
– určené na hnací, resp. řízenou nápravu, disponují nejnižším valivým odporem ze všech doposud nabízených nákladních pneumatik Goodyear a současně poskytují lepší přilnavost na mokru než jejich konkurenti, aniž by se to jakkoli projevilo na jejich kilometrovém proběhu. Valivý odpor nových pneumatik je o 7 % nižší než u pneumatik Marathon LHS II a LHD II, což má za následek nižší spotřebu a nižší emise. Mimořádně nizké hodnoty valivého odporu a výborné brzdné vlastnosti nových pneumatik na mokru potvrzuje test provedený společností TÜV Süd Automotive srovnávající výkonnost nových pneumatik Marathon II + s třemi hlavními konkurenty. Klíčovým technologickým pokrokem, jenž tato zdokonalení umožnil, je nové vylepšení směsi běhounu nazvané Silefex.
Provozní údaje
Jelikož náklady na pohonné hmoty představují v některých případech 34,9 % celkových provozních nákladů, náklady na řidiče 27,1 % a náklady na pneumatiky pouze 2,4 %, zaměřuje se společnost Goodyear na technologii snižující spotřebu pohonných hmot ještě více. Nicméně v tomto oboru nelze při výzkumu a vývoji dělat kompromisy, takže udržování, či spíše vylepšování kilometrového proběhu a přilnavosti na mokru se řadí rovněž k nejzásadnějším cílům.
Technologie Sileflex
Výborné úrovně valivého odporu – o 7 % lepší než u předchozího typu – bylo dosaženo díky novému vylepšení běhounové směsi nazvanému Sileflex. Přilnavost na mokru je také mimořádná. Sileflex byl vyvinut v inovačním středisku společnosti Goodyear v Lucemburku. Vyznačuje se optimalizovaným smícháním silikových tmelů a prvotřídní přírodní gumy.
Další výhody
Některé z rozměrů pneumatik nové řady Marathon LHS II + přináší užitek nejen ve vylepšeném valivém odporu, nýbrž i ve formě zvýšeného hmotnostního indexu, čímž umožňují vozidlu vyšší maximální zatížení.
Pneumatiky Goodyear Marathon LHS II + a LHD II + nahrazují řady Marathon LHS II a LHD II, které nastavily nové standardy ve výkonnostních parametrech nákladních pneumatik, především pak v oblasti valivého odporu, a tím snížily spotřebu pohonných hmot a emise.
Nahrazení kombinace pneumatik LHS II, LHD II a LHT II pneumatikami LHS II +, LHD II + a LHT II může představovat 1% úsporu ve spotřebě pohonných hmot. Pro nákladní automobil s návěsem by to znamenalo při spotřebě 32 l/100 km, ceně nafty 35,50 Kč/litr a ročním kilometrovém proběhu 120 000 km úsporu ve výši přibližně 13 500 Kč a snížení emisí CO2 o 1 000 kg.
Testy a výsledky
Organizace TÜV Süd Automotive se ve zprávě č. 76246887-1 zaměřila na rozměr 315/70R22.5 u pneumatik určených na řízenou a hnací nápravu a rozměr 385/65R22.5 u pneumatik pro návěsy. Cílem testování bylo porovnání valivého odporu u pneumatik. Kombinace pneumatik Marathon LHS II + na řízené nápravě, Marathon LHD II + na hnací nápravě a Marathon LHT II na návěsu byla porovnána s odpovídající kombinací pneumatik třech hlavních konkurentů. Co se týče valivého odporu, pneumatika Marathon LHS II + byla o 3 až 19 % lepší než konkurence, Marathon LHD II + dosáhla stejného výsledku jako jeden z konkurentů a jinak byla lepší až o 16 %. Pneumatika Marathon LHT II zaznamenala o 12 až 28 % lepší výsledky než její konkurence. Obdobně, zpráva č. 76246886-1 organizace TÜV Süd Automotive se zaměřila na přilnavost na mokru u pneumatik Goodyear Marathon LHS II + a Marathon LHD II +. Výsledky přilnavosti na mokru byly posuzované z hlediska délky brzdné dráhy. Pneumatiky Goodyear zaznamenaly ve všech případech kratší brzdnou dráhu, přičemž v jednom z případů byla kratší o 0,9 metru. Průměrný výkon kombinace pneumatik Goodyear byl o 2 % lepší než konkurence.
Partnerská spolupráce
Společnost Goodyear blízce spolupracovala při vývoji nových řad Marathon + se společností Mercedes-Benz Trucks. Testováním nových pneumatik, včetně přilnavosti na mokru a opotřebení, společností Mercedes-Benz Trucks byly potvrzeny výkonnostní parametry nových pneumatik, s nynějším označením Marathon LHS II + a Marathon LHD II +. Aby se zajistila správnost výsledků a jejich platnost po celou životnosti pneumatiky, účastnilo se testování několik flotil nákladních automobilů. Testování probíhalo po dobu 18 měsíců v dálkové nákladní dopravě za využití automobilů Mercedes-Benz Actros 1844 a 1841.
V současné době společnost Goodyear představuje řadu Marathon + všem předním výrobcům nákladních automobilů, aby je upozornila na přínosy, které by zařazení této řady pneumatik jako součásti originální výbavy mohlo přinést.
Výsledky testů organizace TÜV Süd č. 76246887-1 a č. 76246886-1 srovnávající kombinaci pneumatik LHS II +, LHD II + a LHT II na příslušných nápravách s třemi hlavními konkurenty.
Goodyear
Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 73 000 pracovníků a své výrobky vyrábí v 54 závodech ve 22 zemích světa. V inovačních centrech v Akronu, Ohio a v Colmar-Berg, Lucembursko jsou vyvíjeny nejmodernější výrobky a služby, které stanovují technologické a výkonnostní standardy pro celé odvětví.
Sortiment pneumatik společnosti Goodyear Dunlop Europe pro nákladní vozidla a autobusy zahrnuje přes 400 různých typů pneumatik ve vice než 55 rozměrech. Pneumatikami Goodyear svá vozidla standardně vybavuje mnoho předních světových výrobců nákladních vozidel, včetně DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania a Volvo. Goodyear rovněž dodává pneumatiky všem hlavním výrobcům návěsů a přívěsů. Díky program Fleet First, do kterého patří servisní síť TruckForce, silniční asistenční služba ServiceLine 24h, asistenční služba Mobility, elektronický systém řízení pneuhospodářství FleetOnlineSolution a Goodyear Retread Technologies, poskytuje společnost Goodyear nejkomplexnější program specializovaných služeb ve svém oboru.
Více informací naleznete na www.goodyearpneu.cz.