Přesně takové podmínky, jaké si Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou přáli, je čekaly na tratích Rally Hustopeče.
Ač se ještě desítky hodiny před soutěží proháněly po republice dešťové mraky, do pátečního odpoledne se na jižní Moravě vše uklidnilo a závodilo se na suchém asfaltu. Po pomalejším úvodu se modrý hatchback Subaru Impreza WRX STI velmi brzo zapojil naplno do bitvy o prvenství ve třídě 3, kterou sváděl s vozy Václava Arazima a Daniela Běhálka. Bojovalo se spíš než o celé vteřiny, tak o jejich desetiny, i méně znalí diváci snadno poznali pouhým okem, s jak vysokým nasazením se tato bitva odehrávala. V závěru závodu poněkud ztratil Běhálek a zmíněný boj, ve kterém zároveň šlo i o pátou příčku absolutního pořadí, se zúžil na duel Štajf – Arazim. „V první dvojici rychlostních testů sobotního odpoledne jsme na Václava najeli jen sedm desetin sekundy a pořád nám ještě chybělo pět vteřin k jeho skalpu,“ popisuje situaci na bojišti pražský pilot. „Prohrát jsme nechtěli, nasadili jsme nové pneumatiky a na první z dvojice erzet se pokusil zaútočit. Václav ale bojoval jako lev a my neubrali z jeho náskoku téměř nic. V tu chvíli nám bylo jasné, že nemá valný smysl riskovat a smířili jsme se se stříbrem.
V cíli zkoušky jsme však zaznamenali jakýsi dým z přední části vozu, kterému jsme ale nevěnovali velkou pozornost. Pokládali jsme za jeho původce trávu zachycenou na horkých brzdových kotoučích. Při přejezdu k dalšímu testu bylo ale stále více zřejmé, že problém je jinde. Za naším autem se táhl dým, a tak jsme zastavili a bohužel zjistili, že nám někudy uniká olej z motoru. Přes veškerou snahu se nepodařilo závadu identifikovat, při úvahách nad odstoupením ale převážila motivace dokončit dobře rozjetý závod. Vyrojily se pak dokonce spekulace nad tím, že naše zastávka byla součástí taktiky a že jsme nechtěli soupeřům prozradit náš zajetý čas. V době, kdy fungují mobilní telefony a zajeté časy se objevují na internetu málem dřív, než my se je dozvíme ve stopce za rychlostní zkouškou, vyvolávají takovéto úvahy spíše úsměv. My měli úplně jiné starosti – do časové kontroly před startem závěrečné zkoušky jsme dorazili na poslední chvíli, narychlo nasadili přilby a jelo se. Prozradím, že jsem dokonce před startem ani nestihl převléci pracovní rukavice, se kterými jsem hledal závadu. Odstartovali jsme, ale dýmu přibývalo a mně se stále častěji vybavovaly mé dávné zkušenosti se vzplanutím vozu. Koncentrace na diktát nebyla stoprocentní, no a zkrátka jsem přeslechl informaci o tom, že ona nešťastná zatáčka utahuje… Následovala zákonitě havárie (paradoxně nedaleko od zatáčky, kde jsme měli nehodu v roce 2008), s ní spojené poškození vozu a velké zklamání. Těžko to dál komentovat, ale když jsem se později dozvěděl, že nedaleko nás vzplanul vůz posádce Štefan – Víchová, říkal jsem si, že jsme měli asi raději včas odstoupit a neriskovat. Takhle jsme jen přidělali mechanikům práci a body domů stejně nevezeme.“
Pro Subaru Czech Rally Team byl uplynulý víkend vskutku nešťastným. Smůlu jen završila porucha týmové dodávky, která doprovázela na cestě z Moravy smutnou sestavu potlučených závodních vozů. Obdobně jako auto posádky Štajf – Řiháková totiž skončil i bílý hatchback, který pilotoval Milan Sameš. Ten si užil hustopečskou soutěž pouze v úvodu: „Udělal jsem chybu už na shakedownu, no a hned na úvodním testu jsem si zopakoval. Nějak jsem se s kluzkými asfalty zkrátka nedokázal správně popasovat. Moc mne to mrzí už proto, že jsem si porozuměl s novým spolujezdcem Otto Slezákem a doufal jsem, že v průběhu soutěže spolupráci pořádně vypilujeme. Tak snad příště…“
Karel Špaček, media team
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas