Na oslavu tohoto výročí společnost Mazda přijala pozvání pořádající organizace Automobile Club de L’Ouest (ACO) a na okruhu Circuit de la Sarthe ve francouzském Le Mans vítězný vůz Mazda 787B znovu předvede.
Stane se tak 11. června 2011, před začátkem čtyřiadvacetihodinového závodu.
79. ročník závodu 24 hodin Le Mans
– bude odstartován v sobotu 11. června 2011 v 15:00 místního času a následující den ve stejném čase skončí. S předváděním závodního speciálu 787B na okruhu Circuit de la Sarthe plánuje Mazda začít 11. června ve 12:30. Kromě toho se Mazda 787B zúčastní i společné jízdy závodních automobilů centrem Le Mans, která se odehraje v pátek 10. června.
Mazda 787B se stala prvním a jediným japonským automobilem (a také jediným automobilem s rotačním motorem), který v závodu 24 hodin Le Mans zvítězil. Společnost Mazda na vývoji modelu 787B spolupracovala s organizací Mazdaspeed, zodpovídající za závodní program značky Mazda. Závodní speciál Mazda 787B byl poháněn čtyřrotorovým rotačním motorem o výkonu 515 kW a dostal speciální podvozek, splňující technické požadavky závodních vozů Skupiny C. Kvůli změně v pravidlech závodu se měl rok 1991 stát posledním, kdy se automobil s rotačním motorem mohl závodu 24 hodin Le Mans zúčastnit. Naplnění svého dlouhodobého snu o vítězství v Le Mans tak společnost Mazda po sedmnáctiletém úsilí dosáhla doslova na poslední chvíli. Vítězství ovšem nebylo jen výsledkem úsilí Mazdy; výrazně k němu přispěla i mnohaletá usilovná práce organizace Mazdaspeed, jezdců, dodavatelů a mnoha dalších.
Takaši Jamanuči, předseda představenstva, prezident a výkonný ředitel společnosti Mazda, uvedl: „Mazda je založena na touze ,neustávat ve výzvách.’ Toto odhodlání je společné všem zaměstnancům skupiny Mazda Group na celém světě a inspiruje nás k tomu, abychom dosáhli všech náročných cílů, které si stanovujeme. Přesně před padesáti lety, v roce 1961, zahájila společnost Mazda vývoj rotačního motoru. Cesta od těchto začátků k vítězství v Le Mans v roce 1991 i k našemu současnému vývojovému programu SKYACTIV TECHNOLOGY stojí na našem odhodlání přijímat výzvy. Rok 2011 je pro celou skupinu Mazda Group dalším milníkem, protože celosvětovým uvedením našich automobilů příští generace zahajujeme novou éru, éru SKYACTIV.“
Vítězný vůz Mazda 787B byl od roku 1991 po většinu času součástí expozice muzea Mazda Museum v japonské Hirošimě. V rámci příprav na předváděcí jízdu v Le Mans prošel automobil pečlivou rekonstrukcí, první od generální opravy po závodu v roce 1991, díky níž je nyní plně provozuschopný. Na rekonstrukci se podíleli jak současní zaměstnanci společnosti Mazda, kteří v minulosti pracovali na původním projektu Le Mans, tak technici ze strojírenské společnosti Mazda E&T. Zrestaurovanou Mazdu 787B testoval jeden ze současných špičkových řidičů společnosti, její výkonnost potvrdili i bývalí tovární jezdci Mazdy Jošimi Katajama, Takaši Jorino a Jodžiro Terada na testovacím okruhu Mazdy v západním Japonsku.
V rámci oslav dvacátého výročí vítězství se do Le Mans vrátí i různí členové tehdejšího týmu Mazdy.
Kromě Angličana Johnnyho Herberta, jednoho ze členů vítězné posádky, to budou i piloti David Kennedy (Irsko) a Pierre Dieudonné (Belgie), stejně jako další týmoví pracovníci.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.