Citroën na Rally Švédsko (10. – 13. 2. 2011)

Premiéra Citroënu DS3 WRC v mistrovství světa vynesla na Rally Švédsko čtvrté místo Sébastienu Ogierovi a Julienu Ingrassiovi.

Jejich týmoví kolegové Sébastien Loeb a Daniel Elena dojeli šestí. Citroën Total World Rally Team s DS3 WRC navíc skóroval v závěrečné Power Stage, posledním rychlostním testu, za který se také udělovaly body.

Bílá opona a spokojený Ogier

Hlavním problémem celého podniku byly měnící se podmínky, nekonečné změny stavů cest, které ovlivnily výkony aut. V pátek, kdy sníh zasypal trať ještě před startem, na to doplatila posádka vyrážející na trať jako první. V neděli to byl znovu sníh, který při absenci větru snižoval viditelnost. „Bylo to velmi těžké,“ řekl Julien Ingrassia. „Měli jsme před očima bílou oponu. Sníh visel ve vzduchu, protože bez větru nepadal k zemi. Musel jsem zaútočit v některé z rychlejších sekcí, na kterých bylo aspoň něco vidět,“ uvedl Ogier. „Nechtěl jsem zbytečně riskovat. Na trati pokryté velkou vrstvou ledu mohl tyto podmínky pro sebe využít Mikko Hirvonen. Je těžké najít správnou stopu, když hrotům na pneumatikách brání vrstva sněhu.“

Na příjezdu do Torntorp (RZ 20) byl Ogier ještě mezi nejlepšími třemi, aby pozici ztratil na Rämmen 2 (RZ 21): „Auto nám ujíždělo zadkem. Vrazili jsme do sněhového valu a zablokovali si vzduchový filtr. Na konci zkoušky tak motor nedával plný výkon.“

Ogier dokončil rally na čtvrtém místě díky třem dodatečným bodům za Power Stage na konci celého podniku. „Jsem velice spokojený s výkonem při mém druhém startu ve Švédsku. Získali jsme mnoho pozitivních zkušeností. Navzdory potížím jsme ukázali, že Citroën DS3 WRC je rychlý. Už se těšíme na šotolinu, kde auto vypadá velice dobře.“

Loeb se těší do Mexika

Sébastien Loeb skončil šestý a bez sebemenšího tlaku: „I když jsme nedosáhli výsledků, jaké jsme si přáli, nějaké body jsme v první rally sezony získali a další dva jsme přidali na Power Stage. Díky šestému místu můžeme mít dobrou startovní pozici na Rally Mexiko!“

Petter Solberg a Kimi Räikkönen v Citroën DS3 WRC připravovaném Citroën Racing Technologies, také dojeli do cíle zahajovací rally sezony. Nor byl pátý, Fin se do Karlstadu vrátil jako osmý po výkonu, který je příslibem pro další průběh mistrovství.

„Při jejich prvním startu s Citroënem DS3 WRC prokázali spolehlivost a konkurenceschopnost po celý víkend,“ bilancoval Olivier Quesnel, šéf Citroën Total WRT. „Už před startem nám bylo jasné, že nejsme na tomto povrchu favority. Počkejme si na první šotolinovou rally, abychom měli o našich možnostech lepší představu.“

Citroën DS3 WRC odložil pneumatiky s hroty a míří do Mexika. Mistrovství světa se nyní stěhuje na šotolinu a do vysokých nadmořských výšek – jede se od 3. do 6. března.

Jak probíhalo Švédsko?

Loeb jako cestář

Hned první den strávily posádky na čerstvě napadlém sněhu. Pro Loeba s Elenou to znamenalo velkou ztrátu. Vždyť obhájci světové koruny vyrážely na švédské tratě a tedy i do nového ročníku mistrovství světa jako první, což s sebou přineslo nepříjemnou povinnost vymetat trať, a to silně zapadanou sněhem. Sníh padal nepřetržitě od čtvrtečního rána. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia i přes nezvyklé podmínky zaznamenali jeden nejrychlejší čas a po prvním dni to pro ně znamenalo šestou pozici. „Nic jiného za naši ztrátu nemůže, než jen vymetání tratě,“ uvedl první den Loeb, sedminásobný mistr světa. „Podmínky jsou opravdu náročné. Nicméně jsme schopní držet stejnou rychlost jako piloti, kteří vyjížděli za námi. Naše auto reaguje velice rychle a je vyvážené. Klouzali jsme se po sněhu, protože se naše hřeby nemohly do ledu zakousnout.“

Ogier a Ingrassia, startující jako čtvrtí a už do vymetenější tratě, byli rychlejší i přes menší porci zkušeností na tomto typu povrchu. Ogier byl první den spokojený: „Byli jsme nejrychlejší na třech zkouškách, a to je nejdůležitější. To mi dodává sebevědomí do dalšího boje. Máme dobrou startovní pozici na další den.“

Leobovy problémy vyvrcholily píchlou levou přední pneumatikou před závěrem RZ 7. „Snažili jsme se dojet s co nejmenší ztrátou. Naše šance na stupně vítězů jsou tak téměř ztracené. Pokusíme se vybojovat alespoň co nejvíc bodů.“

Olivier Quesnel, šéf Citroën Racing Team: „Zahájili jsme tuto rally za nejhorších podmínek jaké jsou jen možné. Sébastien se musel kvůli sněhu cítit jako cestář. Navíc ještě píchnul. Na druhou stranu Ogier předvedl velký výkon i přes nedostatek zkušeností se sněhovými rally. Naše vozy naznačily svůj potenciál, a to je důvod ke spokojenosti.“

Místo sněhu led

Druhý den rally přišel na řadu led a teploty spadly až k minus 26 stupňům. Posádky Citroën Total WRT se ale posunuly nahoru. Ogier vyrážel dokonce z pátého místa se ztrátou pouhých 15 sekund na vedoucího pilota. Sébastien Loeb a Daniel Elena figurovali o příčku níže.

„S DS3 WRC se cítím velice dobře. Byl jsem schopný jet velice rychle bez toho, že bych zbytečně riskoval.“ Více rizika však Ogier plánoval do druhých průjezdů. „Člověk může velice snadno překročit hranici únosnosti, kterou sníh vyžaduje. Můj cíl je jasný – získat co nejvíc bodů do šampionátu.“

Když se druhý den Loeb s Elenou zbavili vymetačských povinností, bylo to na jejich výkonech znát. Nejrychlejší čas zajeli hned na Lesjofors 1 (RZ 8). „Pak jsme ale znovu prorazili pneumatiku a opět nevím jak a proč. Cítil jsem nějaký problém na pravé zadní po kompresi. Myslel jsem si, že problém je v zavěšení, ale byla to pneumatika.“

Olivier Quesnel, šéf Citroën Racing Teamu, byl spokojenější než první den: „Po velmi obtížném dni za velmi nepříznivých podmínek se naše auta dokonale předvedla nejrychlejšími časy. Ogier je před finálovým dnem na velmi dobré pozici. Ale do cíle je ještě daleko. Sám ale nejlépe ví, jak jet.“

Dva DS3 WRC připravené Citroën Racing Technologies, se také dostávaly do popředí. Petter Solberg zajel dva nejrychlejší časy a figuroval jen deset sekund za vedoucím jezdcem. Kimi Räikkönen byl po prvních dvou dnech na sedmé pozici.

Nejrychlejší časy:

  • 1. den – RZ 1: Per Gunnar Andersson (Ford Fiesta) – RZ 2: Mads Ostberg (Ford Fiesta) – RZ 3: Andersson – RZ 4: Ostberg – RZ 5: Andersson a Ostberg – RZ 6: Sébastien Ogier (Citroën DS3) – RZ 7: Jari-Matti Latvala (Ford Fiesta).
  • 2. den – RZ 8: Sébastien Loeb (Citroën DS3) – RZ 9: Petter Solberg (Citroën DS3) – RZ 10: Andersson – RZ 11: P. Solberg – RZ 12 a 13 : Loeb – RZ 14: Ogier – RZ 15: Loeb – RZ 16 P. Solberg.
  • 3. den – RZ 17 až 19 : Mikko Hirvonen (Ford Fiesta) – RZ 20 a 21: Latvala – RZ 22: Ogier.

Nejlepší časy celkem:

Loeb, Andersson, 4 – Ogier, P. Solberg, Hirvonen, Latvala a Ostberg, 3.

Vedení v soutěži:

RZ 1: Andersson – RZ 2 až 10: Ostberg – RZ 11 až 22: Mikko Hirvonen (Ford Fiesta).

Celkové pořadí Rally Švédsko:

  • 1. M. Hirvonen / J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 3:23:56,6 hod.
  • 2. M. Ostberg / J. Andersson Ford Fiesta RS WRC +6,5 s
  • 3. J. Latvala / M. Anttila Ford Fiesta RS WRC +34,0
  • 4. S. Ogier / J. Ingrassia Citroën DS3 WRC +47,7
  • 5. P. Solberg / C. Patterson Citroën DS3 WRC +1:31,2 min.
  • 6. S. Loeb / D. Elena Citroën DS3 WRC +2:30,3
  • 7. P. Andersson / E. Axelsson Ford Fiesta RS WRC +6:22,0
  • 8. K. Räikkönen / K. Lindström Citroën DS3 WRC +7:02,3
  • 9. M. Wilson / S. Martin Ford Fiesta RS WRC +10:11,5
  • 10. K. Al Qassimi / M. Orr Ford Fiesta RS WRC +10:31,1

Mistrovství světa FIA WRC – pořadí pilotů:

1. Mikko Hirvonen 25, 2. Mads Ostberg 18, 3. Jari-Matti Latvala 16, 4. Sébastien Ogier 15, 5. Petter Solberg 10, 6. Sébastien Loeb 10, 7. PG Andersson 6, 8. Kimi Räikkönen 4, 9. Matthew Wilson 2, 10. Khalid Al Qassimi 1.

Mistrovství světa FIA WRC – Pohár konstruktérů:

1. Ford Abu Dhabi 40, 2. Citroën Total WRT 18, 3. M-Sport Stobart Ford 22, 4. Ice 1 Racing 8, 5. Team Abu Dhabi 6, 6. FERM Power Tools 4, 7. Monster 2.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...