Užitkových skříňových vozů Volkswagen řady LT se za prvé tři čtvrtletí tohoto roku prodalo na našem trhu 254, což v silné konkurenci řady značek v této třídě větších užitkových vozů, je nesporně dobrým výsledkem. Z krátkých testovacích jízd nelze podat vyčerpávající závěry a hodnocení. Chtěl bych vás seznámil alespoň s prvními dojmy, které jsem při jízdách s těmito vozy získal.
Kabina vozu je velmi prostorná, Velký úhel otevírání dveří mě usnadnil pohodlné nastoupení do vozu. K vyšší bezpečnosti při nastupování přispívají i stupátka se zvláštní protiskluzovou úpravou. Tyto drobné, ale užitečné maličkosti ocení zejména řidiči v rozvážkové službě, kteří mnohokrát denně vystupují a vzápětí zase usedají za volant. V prostorné kabině vedle všestranně seřiditelného sedadla řidiče je standardně namontovaná pohodlná dvojsedačka. Všechny ovládací prvky jsou na přístrojové desce logicky uspořádány a v pohodlném dosahu. Řadicí páka 5ti rychlostní mechanické převodovky mě padla zcela přirozeně do ruky a nepřekáží ani při projití uličkou mezi předními sedadly dozadu. Při jízdě jsem kladně ohodnotil dokonalý výhled. O výměnu vzduchu a jeho temperování se stará výkonná ventilační soustava s čtyřrychlostním větrákem.
Vedení vozu při testovacích jízdách v prudkých zatáčkách bylo bez problémů. Při předjíždění vůz velmi dobře akceleroval a umožnil předjíždění i na krátkých úsecích. Řízení je lehké díky vhodně volenému posilovači řízení. Brzdy jsou účinné, kotoučové na všech kolech. Na přání je možné získat i protiblokovací systém ABS a elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS. Spolehlivá ruční brzda působí na zadní kola.
Již nejslabší motor pro Volkswagen LT pětiválec 2.5 SDI s přímým vstřikováním nafty bez turbodmychadla o výkonu 55 kW (75 k) pří 3800 ot/min a točivým momentem 160 Nm dosahovaným od 2000 do 2400 ot/min. postačí pro docílení dobrého průměru s plně naloženým vozem. Výkonnější pětiválcový motor 2,5 TDI s výkonem 80 kW (109 k) při testovacích jízdách velmi dobře akceleroval a při testovací jízdě s ním jsem lehce docílil výrazně vyšší průměrnou rychlost.
Nejvýkonnější naftový motor pro VW LT je přeplňovaný čtyřválec 2,8 TDI s výkonem 96 kW (130 k). VW LT je možné vybavit též benzinovým motorem 2,3 s výkonem 105 kW (143 k), který však zákazníci požadují jen vyjímečně.
Všechny motory vozů Volkswagen LT plní veškeré zákonné emisní limity a vedle nízké spotřeby vynikají také dlouhými servisními intervaly: Naftové motory vyžadují výměnu oleje až po ujetí 22 500 km. První garanční prohlídka, která je běžně vyžadována po ujetí 1000 až 1500 km, u řady Volkswagen LT zcela odpadá.
Pobyt v servisu se zkracuje také díky promyšlené konstrukci přední části vozu, která umožňuje snadný přístup ke všem důležitým agregátům motoru. Masku chladiče není už např. nutné demontovat, protože se zvedá vzhůru spolu s kapotou motoru.
Volkswagen nabízí vozy řady LT s rozvory 3000 mm, 3550 mm a 4025 mm. Skříň Volkswagenu LT s nejkratším rozvorem má objem 7 m3, objem skříně vozu se středním rozvorem je 9,1 m3. U verzí se středním rozvorem může zákazník volit vedle normální střechy také zvýšenou, u verze s dlouhým rozvorem se vyšší střecha dodává standardně. Objem skříně se zvýšenou střechou pak u vozů se středním rozvorem činí 10,4 m3, u nejdelšího Volkswagenu LT úctyhodných 13,4 m3. Volkswagen LT lze snadno upravit; celá řada tuzemských výrobců nástaveb tyto vozy profesionálně upravuje např. pro přepravu automobilů nebo pro převoz potravinářského zboží či zmražených výrobků. Podle provedení vozu, resp. jeho celkové hmotnosti je možné za Volkswagen LT připojit brzděný přívěs o hmotnosti až 2800 kg.
Verze pro přepravu osob a všechny skříňové dodávky jsou na pravé straně vybaveny širokými posuvnými dveřmi a vzadu mají dvoukřídlé dveře, které je možné otevřít v úhlu až 180 stupňů. Druhé boční posuvné dveře i na levé straně je možné získat na přání, stejně jako nadstandardně dodávané zadní dveře s úhlem otevření až 270 stupňů. Rozměry bočních posuvných dveří umožňují pohodlný přístup k zadním sedadlům (u verze kombi a kombi speciál) i snadnou manipulaci s převáženým nákladem. Šířka dveří dovoluje nakládat z boku vozu i tzv. europalety přímo z vysokozdvižného vozíku.
Volkswagen se při výrobě svých vozů vždy snaží co nejméně zatěžovat životní prostředí. Proto se také zásadně používají pouze vodou ředitelně laky. Plastové díly jsou označeny a připraveny pro pozdější recyklaci. Při výrobě ani v samotných vozech se nepoužívají žádné ekologicky nebezpečné materiály, jako např. azbest nebo plyny poškozující ozónovou vrstvu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií