Tím bylo testování před nadcházejícím Rallye Monte Carlo, jehož tradičním podmínkám letošní freistadtská soutěž velice podobala.
Nepoškodit auto, najít společnou řeč se zimními podmínkami a pokud možno dosáhnout na co nejlepší výsledek – takové byly plány Vojtěcha Štajfa, který se po dvouleté přestávce opět vrátil na zimní Jänner Rallye. Ta tradičně otevřela středoevropskou soutěžní sezónu, přičemž letos na ní byly podmínky pro závodění obzvláště složité. „My po šesti letech znovu seděli v jednom autě s Julou Gálem, a tak jsme se museli postupně znovu sehrávat i spolu,“ líčí průběh lednového víkendu ze svého pohledu pražský pilot. „To ale nemá být výmluva pro náš pomalejší úvod. Zkrátka jsme začali příliš opatrně, a když jsme viděli časy soupeřů v cíli RZ1, nestačili jsme se divit. Přidali jsme na tempu, a když jsme do druhé poloviny etapy riskli nasazení širokých pneumatik, začali jsme se posouvat pořadím zase o kousek rychleji. Právě tyto pneumatiky se nám budou dobře hodit na Monte Carlu, o to jsme měli větší radost z našich časů kolem osmé příčky. Na poslední páteční rychlostní zkoušce jsme byli v těžké konkurenci dokonce šestí, což nás posunulo už do první desítky pořadí klasifikace Evropského poháru. No a druhý den ráno jsme si řekli, že zkusíme pokračovat ve svižném tempu, bohužel hned na prvním testu byl led na jednom místě, kde jsme to vůbec nečekali. Náhle bylo po nadějích…“
Video: http://www.mediasport.cz/rally-cz/video/11_janner_stajf_rz11.html
Modrý hatchback Subaru Impreza WRX STI na ledě sklouzl mimo vozovku a odcestoval daleko do přilehlé louky. Klouzalo se mu dobře i proto, že chvíli před Štajfem na úplně stejné místo odplachtil i velezkušený zimní král Stig Blomqvist, jehož vůz proklestil trasu hlubokým sněhem lépe než rolba. Českému jezdci se pak sice podařilo Švédovu vozu se těsně vyhnout, dostat se vlastními silami zpátky na trať se už ale nepoštěstilo ani Štajfovi, ani mistrovi světa z roku 1984, který si na rakouskou soutěž tradičně jezdí užívat svých oblíbených zimních podmínek. Spolujezdec Gál se tak vydal upozorňovat na nebezpečí další posádky, oba piloti mezitím rozumovali, jak se vrátit zpět do závodu. Pravidlo deseti naštěstí zůstalo nenaplněno a (na rozdíl od startovních čísel 10 a 20) třicítka, tedy Petr Kačírek s Jaroslavem Jugasem se starší Imprezou připravovanou taktéž Subaru Czech Rally Teamem, zrádnou zatáčku úspěšně zvládla, stejně tak jako všichni další. Oba nešťastné vozy pak pomohli vyprostit až diváci, kterým patří velký dík celého týmu. Bohužel to vše stálo příliš mnoho času…
„Byli jsme z naší chyby hodně zklamáni, nakonec jsme však rádi, že všechno dobře dopadlo a naše auto zůstalo neškrábnuté,“ zamýšlí se Štajf. „Někteří další dopadli hůř, jelo se opravdu v těžkých podmínkách. Já osobně marně vzpomínám, kdy jsem závodil tím stylem, že se skutečně na pár metrech střídalo tolik druhů povrchu a my jen odhadovali, jak ta která zatáčka bude vypadat. A navíc kdy všechno vypadalo úplně jinak než při seznamovacích jízdách. Mrzí nás dobře rozjetá soutěž, nicméně před Monte Carlem to bylo víc než užitečné. A to jak díky získaným informacím o chování auta při různém nastavení vozu, tak z hlediska toho, že jsme našli onu mez, kterou bychom na slavné soutěži překročili opravdu neradi. Monte si chceme patřičně užít, a tak já se teď hlavně snažím co nejrychleji vyléčit nachlazení, které jsem si přivodil nejspíš díky naší nehodě. Chodit zpocený bez bundy a v závodnických botách ve sněhu, to pro Středoevropana není to pravé ořechové…“
Posádka Štajf – Gál tak nakonec odjela z Rakouska bez bodů, přesto s mnohými cennými poznatky před nejstarší soutěží světa. Startu na Rallye Monte Carlo se nemůže dočkat ani spolujezdec Julius Gál: „Já i Vojta už máme jeden start na Monte za sebou, oba jsme při premiéře dojeli do cíle nedaleko za první desítkou. Já před čtrnácti lety s Emilem Trinerem, Vojta loni s Marcelou, no tak jsem hodně zvědavý, jak to zvládneme spolu. Osudnou chybu jsme si vybrali teď, tak doufám, že příští týden už to klapne lépe.“ V lepší závěr doufá i celý Subaru Czech Rally Team, který zároveň věří, že stejně jako loni bude u tratí velké množství českých fanoušků i fanynek. Také vůz s číslem 44 jejich povzbuzování bude určitě moc potřebovat, i loni už jen kvůli nim stálo za to Monte absolvovat!
Karel Špaček, media team Praha
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”