Je to první model Nissanu, který používá novou platformu V.
Je prvním, který bude poháněn některým z vyspělých tříválcových motorů s nízkými emisemi. A je prvním, který se nebude vyrábět v Japonsku nebo v Evropě, ale ve čtyřech zahraničních výrobních závodech: v Číně, Thajsku, Indii a Mexiku. Vozy určené pro Evropu budou dodávány z nového závodu Nissanu v indickém Chennai.
Micra je vskutku globálním vozem. Bude se prodávat ve 160 zemích světa. Řada z nich jsou rozvíjející se trhy, území pro Nissan úplně nová nebo místa, kde byla značka doposud přítomna jen omezeně.
Nová Micra v sobě slučuje živost a dostatečný výkon s mimořádnou úsporností a špičkovou hodnotou emisí CO2, aby v plném rozsahu splnila očekávání evropských zákazníků. Nová Micra nabízí řadu nových technologií, vyspělé nové motory a zcela nový podvozek.
Nová Micra nahrazuje model Micra K12, který byl uveden na trh v roce 2002. Vývoj probíhal v Japonsku v Globálním výrobním technickém centru Nissanu. Vývoj zahrnoval mnohem více než jen samotný nový vůz, zcela nové jsou i výrobní postupy a technologie. Cílem společnosti Nissan bylo udržet vysoké standardy kvality a současně optimalizovat místní výrobu, což je při výrobě prvotřídního a konkurenceschopného vozu kritickým faktorem. Koncepce flexibilní výroby, umožnila vyvinout novou Micru tak, aby se dokázala přizpůsobit potřebám mnoha rozličných regionů, kde se bude prodávat.
Evropští majitelé městských vozů cestují vyšší průměrnou rychlostí na kvalitních silnicích, což znamená, že očekávají dynamický výkon s rychle reagujícím, ale přesto komfortním vyladěním zavěšení, spolehlivé brzdy a posilovač řízení s účinkem závislým na rychlosti. Očekávají také vysokou míru praktičnosti a pohodlí a bohatou výbavu.
Evropský segment městských vozů je snad nejhustěji obsazeným kolbištěm ze všech světových trhů. Z tohoto důvodu byla Micra z hlediska designu, technického řešení, pohonné soustavy a úrovní výbavy navržena tak, aby jízdu evropskými městy učinila co nejvíce bezstarostnou, a přesto zůstala cenově dostupná.
Nová platforma (její označení V symbolizuje Všestrannost), je jedním z klíčových prvků nové tváře vozu Micra. Platforma byla navržena tak, aby byla konstrukčně tuhá a zároveň co nejlehčí. Přispívá k výborné ovladatelnosti a podílí se i na mimořádně nízké spotřebě paliva a nízkých emisích.
Novou Micru pohání jeden z dvojice zcela nových tříválcových zážehových motorů se zdvihovým objemem 1,2 litru. Základní verzí je atmosférický motor o výkonu 59 kW (80 k) produkující úctyhodně nízké emise CO2 o hodnotě 115 g/km. Druhá verze zážehového motoru s přímým vstřikováním a přeplňováním má výkon 72 kW (98 k). Emise CO2 jsou přitom pouhých 95 g/km. Díky této fascinující účinnosti nových zážehových motorů je zbytečné novou Micru nabízet se vznětovými motory. Přeplňovaná verze bude v Evropě uvedena na jaře 2011.
Modelová řada je jednoduchá – zahrnuje pouze jednu variantu pětidveřové karosérie, dvěma varianty motoru a dvě možnosti převodovek – buď pětistupňovou manuální nebo vysoce vyspělou kompaktní převodovku s plynule měnitelným převodem (Continuously Variable Transmission – CVT).
Úrovně výbavy jsou tři: základní Visia, vyšší Acenta a nejvyšší Tekna. Všechny modely standardně nabízejí posilovač řízení, klimatizaci, elektricky ovládaná okna vpředu a elektronický stabilizační systém ESP.
Více než 5,65 miliony prodaných vozů za téměř 30 let znamená, že si Micra získala mnoho příznivců. Lze předpokládat, že nová Micra osloví nejen své věrné zákazníky, ale že její vzhled, vylepšená kvalita a dynamické vlastnosti upoutají i mnoho zákazníků nových.
NOVÁ, A PŘESTO POVĚDOMÁ
Tím, že designéři společnosti Nissan zachovali zaoblený profil předchozí Micry, ale pozměnili její celkový vzhled, vytvořili vůz, který je nový, svěží, ale stále povědomý.
Exteriér
Nová Micra věrná svému odkazu pravého městského vozu má téměř stejné rozměry jako předchozí model. Celkově je nová Micra o 61 mm delší, širší pouze o 5 mm a nižší o 10 mm.
Z hlediska designu je klíčovým rysem definujícím charakter vozu Micra jeho profil a zejména obloukovité ztvárnění bočních oken. Tento pro Micru tradiční prvek byl v novém voze zachován a ještě zdůrazněn výraznějším zadním spoilerem integrovaným do střechy. Zcela odlišné je nyní zpracování přední a zadní části vozu.
Nové provedení neubralo vozu Micra nic z výhledu do všech směrů, který je zásadním předpokladem pro bezstarostnou jízdu po městě. Díky tomu lze i ve stísněných prostorách manévrovat s dostatečnou jistotou a důvěrou.
Profilovanému vzhledu vévodí dvoudílná mřížka chladiče, kterou dělí přední nárazník. Celkový vzhled doplňují měkce zakulacené jednodílné světlomety. Stejně jako u jejího předchůdce i u nové Micry pomáhají zdvižené přední blatníky řidiči přesněji „umístit“ vůz na vozovku. K tomu přispívá i nízká okenní linie, která umožňuje vynikající výhled na všechny strany.
Vzadu jsou nízko posazené zadní dveře lemovány jednodílnou sestavou zadních světel. Do střešního spoileru je vestavěno centrální, vysoce umístěné brzdové světlo.
Při definování celkového tvaru nové Micry hrála důležitou roli aerodynamika. Například střecha byla opatřena bumerangově tvarovanými drážkami, které přispívají ke snížení rezonancí v kabině, zejména ve vyšších rychlostech, a zároveň snižují celkovou hmotnost o téměř 2 kg. Provedení střechy, společně s vystouplým zadním spoilerem, minimalizuje odpor a současně přispívá ke snížení spotřeby i tvorby emisí.
Spodek vozu byl navržen tak, aby optimalizoval obtékání vzduchem a maximalizoval přítlak zvyšující stabilitu za vysoké rychlosti. Koeficient odporu vzduchu vozu Micra činí pouhých 0,33.
Interiér
Ve snaze sladit styl interiéru s vnějším vzhledem, sáhl návrhářský tým po designu „propojeného kokonu“. Jedním z příkladů je tvar palubní desky v podobě „dvojité bubliny“, který ladí s oválným tvarem přístrojové kapličky a podobně tvarovaným prostorem palubní schránky před spolujezdcem.
Dobře čitelné přístroje jsou umístěny ve třech kulatých ukazatelích. Ovládací prvky vytápění a větrání, audiosystému a další jsou logicky umístěny a snadno se obsluhují.
Díky chytrým technickým řešením platformy V umožnil o něco delší rozvor zvětšit vnitřní prostor oproti předchozí generaci vozu Micra, což také přispělo ke snadnějšímu nastupování vystupování. Dlouhá střešní linie zase zajišťuje, že Micra nabízí dostatečný prostor pro hlavu i cestujícím vzadu, takže interiér překvapí svou prostorností.
Během vývoje se přísně dbalo na úsporu hmotnosti, které bylo dosaženo snížením počtu dílů a současně zvýšením kvality. Nová Micra má průměrně o 18 procent méně dílů, než vozy podobných rozměrů.
Výraznou paletu barev karosérie doplňuje výběr ze čtyř barevných schémat interiéru. V nabídce nalezneme tradiční barvy, jako jsou červená, šedá, černá, bílá a stříbrná, a k tomu tři „individualistické“ odstíny: zelenou Spring, oranžovou Tangerine a temně purpurovou Nightshade.
ODLEHČENÍ
Nová platforma, která je lehká a zároveň konstrukčně tuhá, je klíčem ke kombinaci živého výkonu, prostornosti, nízké spotřeby paliva a nízkých emisí vozu Micra.
I když je nová Micra založena na globální platformě, byla navržena tak, aby splnila potřeby těch nejnáročnějších zákazníků – obyvatel evropských měst.
Platforma
Základem nové Micry je unikátní nová platforma, která bude postupně využívána v celé globální produktové řadě Nissanu. Označení „V“ nedostala náhodou – „V“ znamená Všestrannost.
Micra je jejím prvním představením, ale společnost Nissan již oznámila, že časem bude tvořit také základ nové limuzíny a MPV.
Klíčovými vlastnostmi platformy V jsou pevnost a nízká hmotnost. Je o něco větší než u předchozího modelu Micra (rozvor 2450 mm) a byla navržena tak, aby poskytovala optimální tuhost pro vynikající jízdní vlastnosti a co možná nejnižší hmotnost v zájmu optimálního výkonu, nízké spotřeby a nízkých emisí.
Hmotnostním úsporám u platformy sekundují uvážená odlehčení i jinde: například 41litrová palivová nádrž je o 2,2 kg lehčí než u předchozího vozu Micra, výfukový systém již nemá středový tlumič, což hmotnost snižuje o 3,2 kg a systém zavěšení přední nápravy je lehčí o 9 kg.
Obdobně jsou lehčí i sedadla, přístrojová deska má méně dílů a motory jsou menší. Dokonce i střecha je o 2 kg lehčí. Celkově se nová Micra může pochlubit pohotovostní hmotností začínající na pouhých 915 kg, což je o 35 kg méně než její předchůdce.
Vůz K12 Micra byl oceňován pro vyváženost ovládání a jízdních vlastností. Nová Micra proto má podobné řešení podvozku s nezávislým zavěšením přední nápravy se vzpěrami MacPherson a vzadu s kompaktním torzním nosníkem navrženým tak, aby minimálně zasahoval do zavazadlového prostoru.
Oba systémy zavěšení jsou vsazeny do pomocných rámů izolujících hluk z vozovky, vibrace a pazvuky, přičemž na obou koncích je osazen příčný stabilizátor. Podvozek, řízení a brzdy vozu Micra byly vyladěny evropskými techniky Nissanu, aby splňovaly potřeby zákazníků, jejichž každodenní ježdění bude probíhat ve vyšších průměrných rychlostech a na hladších silnicích, než v jiných regionech, kde se bude Micra prodávat.
Ale protože je platforma V tužší než dříve, zavěšení může fungovat účinněji a zajišťuje přesnější řízení s lepším pocitem a precizností. Zvláštní pozornost byla věnována absorpci nárazů – takže díky dlouhé dráze pohybu náprav jezdí Micra mimořádně dobře i na horších površích silnic.
Elektrický posilovač řízení je standardem u všech modelů a spolu s průměrem otáčení pouhých 4,5 m přispívá k dokonalé obratnosti.
Konstrukce vozu dokáže díky sofistikované deformační zóně vpředu absorbovat síly čelního nárazu a zároveň zásluhou vysoce tuhé skořepiny karosérie zajistit neporušenost prostoru kabiny.
Standardní bezpečnostní výbava zahrnuje brzdový systém, který je vpředu kotoučový a vzadu bubnový a systémy ABS, EBD a brzdového asistenta. Micra je rovněž vybavena dvojitými čelními airbagy, hlavovými a bočními airbagy a také předpínači bezpečnostních pásů. K aktivní bezpečnosti přispívá program elektronické stability (ESP) dodávaný ve všech úrovních výbavy – pokud senzory detekují kritické úrovně stability nebo trakce, přeruší přenos výkonu a dokonce mohou přibržďovat jednotlivá kola.
Závazek společnosti Nissan v oblasti snižování dopadu jejích produktů na životní prostředí se jasně odráží ve skutečnosti, že 98 procent materiálů je recyklovatelných.
NOVÝ ZÁŽEHOVÝ MOTOR
Dva pokročilé zážehové motory poskytují dokonalé spojení vysokého výkonu, nízké spotřeby a nízké úrovně emisí do té míry, že není potřeba nabízet variantu se vznětovým motorem.
V Evropě bude tento vůz nabízen s výběrem ze dvou motorů a dvou převodovek. Nový 1,2litrový tříválcový motor bude dostupný ve dvou variantách vyladění a s buď pětistupňovou manuální převodovkou nebo nově vyvinutu převodovkou s plynule měnitelným převodem (Continuously Variable Transmission – CVT).
Rozhodnutí nabízet pouze zážehové motory je výsledkem podrobné analýzy trhu, která ukazuje, že evropští kupující malých vozidel musejí platit vysokou přirážku za nízké úrovně emisí CO2 – obvykle nákupem varianty se vznětovým motorem. Společnost Nissan se rozhodla, že ideálním řešením může být vyspělý zážehový motor s vyváženým výkonem, vysokým točivým momentem, nízkou spotřebou paliva a úrovní emisí. To znamená, že by zákazníci již nemuseli připlácet za to, aby mohli jezdit s městským vozem s nízkou úrovní emisí CO2 – tato možnost by měla být nabízena již ve standardu.
Zaváděcí verze motoru o výkonu 59 kW (80 k) bude produkovat emise CO2 pouhých 115 g/km. Druhá verze motoru s přímým vstřikováním využívá turbodmychadlo pro zvýšení výkonu na 72 kW (98 k) a točivého momentu na 142 Nm a snižuje emise CO2 až na 95 g/km. Tento motor bude v Evropě představen již na jaře 2011.
Oba tříválcové motory mají zdvihový objem 1 198 cm3 a jsou to lehké, kompaktní a vysoce účinné 12ventilové jednotky. Pečlivý návrh eliminoval nevyváženost jinak spojovanou s tříválcovými motory: například vibrace při volnoběhu byly omezeny začleněním vyrovnávacího protizávaží na řemenici vačkového hřídele generující oválný pohyb, který ruší vertikální vibrace způsobené pohybem pístu. Díky tomu má nový motor úroveň hluku, vibrací a pazvuků srovnatelnou se čtyřválcovými motory.
Kromě nižší hmotnosti a větší kompaktnosti má tříválcová jednotka s menším počtem dílů nižší vnitřní tření a vyšší tepelnou účinnost. O nižší tření se postaraly kruhovité vývrty pístů, použití bezvodíkového povlaku z pseudodiamantového uhlíku (DLC) na zdvihátkách ventilů a olejové čerpadlo s proměnlivým zdvihem. Společně tyto prvky pomáhají snížit tření až o 30 procent ve srovnání s běžnými čtyřválcovými motory s podobnými úrovněmi výkonu.
Další technologie zacílené na co nejnižší spotřebu zahrnují časování ventilů (VTC), ekologický režim, recirkulaci výfukových plynů pro lepší spalování, vodní a olejová čerpadla s nižším třením, písty s dlouhou stopkou a vysoký kompresní poměr.
Atmosférický motor poskytuje výkon 59 kW (80 k) při otáčkách 6 000 min-1 a točivý moment 110 Nm při otáčkách 4 000 min-1. Maximální rychlost je 170 km/h a zrychlení z 0–100km/h za 13,7 sekundy. Kombinovaná spotřeba se drží na úrovni 5,0 l/100 km (CVT: 5,4 l/100 km) a emise CO2 činí 115 g/km u verze s manuální převodovkou a 125 g/km u modelu s převodovkou CVT.
Hodnoty výkonu a točivého momentu u verze s turbodmychadlem budou 72 kW (98 k) a 142 Nm. Emise CO2 dosahují 95 g/km u verze s manuální převodovkou a 118 g/km u modelu s převodovkou CVT.
Tyto hodnoty představují průměrně 25procentní snížení spotřeby paliva oproti předchozímu 1,2litrovému vozu Micra a úroveň emisí je o celých 75 procent nižší než u tohoto vozu před pouhými pěti lety.
Převodovky
Standardní převodovkou u obou verzí je pětistupňová manuální převodovka. Volitelně je dostupná i vyspělá převodovka CVT. Tato zcela nová převodovka využívá řadu pokročilých technologií – je příklad první převodovkou typu CVT na světě se subsatelitním soukolím, které zajišťují dokonale plynulý chod a vysokou účinnost. Navíc má i nejvyšší převodový poměr – 7,3:1, který zajišťuje kombinaci dobré odezvy za nízké rychlosti s vynikající úsporností ve vysokých rychlostech.
Využití subsatelitního soukolí dovoluje použít menší řemenice, což znamená, že řemenice jsou v převodovce mnohem dále od plochy oleje. Díky tomu se zmenšil objem oleje „čeřený“ pohyblivými díly, což se projevuje v nižším tření.
Menší díly (včetně mimořádně plochého měniče točivého momentu) znamenají, že jednotka je o 10 procent kompaktnější a o 13 procent lehčí než předchozí systémy.
VYBAVENA PRO MĚSTO
Od plně integrované satelitní navigace, až po chytrého pomocníka při parkování přináší Micra funkce velkých vozů na trh malých vozidel
Vybavení a modelové řady
Nová Micra je bohatě vybavena již ve standardu a zavádí řadu nových prvků, které mají snížit náročnost ježdění po městě.
Všechny modely vozu Micra mají plnou sestavu prvků aktivní a pasivní bezpečnosti a celá modelová řada má ve standardu systém ESP, šest airbagů, opěrky hlavy na zadních sedadlech a protiblokovací systém brzd.
Standardně je k dispozici také elektrický posilovač řízení s výškově nastavitelným sloupkem řízení, dálkové centrální zamykání, palubní počítač a elektricky ovládaná okna vpředu.
Verze Acenta
– má navíc automatickou klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti, elektricky ovládaná dveřní zpětná zrcátka, loketní opěrky vpředu a výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Volant a hlavice řadicí páky jsou potaženy kůží. CD přehrávač má možnost připojení vnějšího zdroje a čtyři reproduktory, nabízí také rozhraní Bluetooth.
Verze Tekna
– navíc obsahuje systém Nissan Connect, plně integrovaný audio a informační systém obsahující satelitní navigaci s dotykovým ovládáním, rozhraní Bluetooth pro připojení mobilního telefonu a přehrávání z odpovídajících zařízení, přípojky pro vnější zdroj zvuku a zařízení USB a systém šesti reproduktorů. Součástí standardní výbavy jsou také automatické světlomety a stěrače, elektricky sklopná zrcátka napojená na volitelný systém inteligentního klíče, což je stále vzácná funkce v segmentu městských vozů – s inteligentním tlačítkem pro nastartování a vypnutí motoru a komplexní maticový displej na přístrojové desce. Kromě informací o spotřebě paliva, dojezdové vzdálenosti, vnější teplotě a podobně jej lze také naprogramovat, aby Micra v příslušném datu popřála svému majiteli vše nejlepší k narozeninám.
Příkladem využití nejmodernějších technologií ve voze Micra, je systém měření parkovacího místa (Parking Slot Measurement – PSM).
Micra je jediným vozem ve své třídě, který tento systém nabízí. Je standardem u verze Tekna a volitelně dostupný u verze Acenta.
Řidiči pomáhá určit, zda je parkovací místo pro vůz dostatečně velké. Když řidič popojíždí okolo volného místa, stisknutím tlačítka na přístrojové desce aktivuje systém PSM, a poté zapne příslušný ukazatel směru, aby systému napověděl, kterou stranu vozidla má kontrolovat. Je-li rychlost vozu nižší než 25 km/h, senzory prohlédnou místo a prostřednictvím displeje na přístrojové desce oznámí řidiči, zda je místo vhodné či nikoliv. Displej ukáže „OK“, pokud je místo delší než vůz o více než 100 cm, ukáže „OBTÍŽNÉ“, pokud je delší než vůz mezi 60 až 99 cm a „NEDOPORUČUJI“, pokud je místo delší než vůz o méně než 60 cm. Pak už je jen na řidiči, zda se rozhodne parkovat nebo ne. Toleranční meze lze nastavit podle sebedůvěry a dovedností řidiče – začátečník, běžný řidič, expert – přičemž senzory jsou přesné natolik, aby si všimly malých překážek, jako jsou patníky, silniční kužely a podobně. Systém PSM se dodává vždy společně s tradičními senzory pro couvání, které se aktivují při zařazení zpátečky a dávají zvuková i vizuální upozornění.
Z volitelných možností jistě bude mezi nejoblíbenější patřit skleněná střecha pokrývající celou přední polovinu vozu, v podstatě od horní hrany čelního skla až k B-sloupkům a sahající téměř přes celou šířku vozu.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.