Na přezutí pneumatik je nejvyšší čas

Výměnu letních pneumatik za zimní by řidiči již neměli odkládat, současné počasí i předpověď pro další období plně odpovídají podmínkám vhodným pro zimní pneumatiky.

Ty zaručují vyšší bezpečnost nejen na sněhu a náledí, ale i za sucha při teplotách pod 7 °C. Pozornost je potřeba věnovat i hloubce dezénu zimních pneumatik.

Ačkoli letošní absence teplého babího léta mohla řidiče přimět k tomu, aby svůj automobil připravili na zimu v dostatečném předstihu, ukazuje se, že pro řadu z nich se jako již tradičně stane signálem pro přezutí pneumatik až první sníh. Přitom počasí, které v současné době v České republice panuje, již odpovídá podmínkám, za kterých jsou zimní pneumatiky doporučovány. „Pro použití zimních pneumatik není rozhodujícím faktorem sníh, ale teplota. Pod 7 °C totiž letní pneumatiky vykazují výrazně horší výkonnostní parametry než zimní pneumatiky. To je způsobeno tím, že měkčí běhounová směs použitá u zimních pneumatik si zachovává svou přilnavost při nižších teplotách,“ vysvětluje Boris Tománek, Marketing & PR Manager společnosti Goodyear Dunlop Tires.

Použití vhodných pneumatik během zimního období má výrazný vliv na bezpečnost. I za sucha při teplotě 0 °C je rozdíl v brzdné dráze zimní a letní pneumatiky 3 m, při -10 °C je to 7 m a při -20 °C dokonce 12 m. Na sněhu a náledí se tento rozdíl ještě zvětšuje.

I v dnešní době se vyskytuje řada řidičů, kteří používají celoročně letní pneumatiky. Jejich hlavním argumentem je, že jezdí ve městě, kde podle jejich názoru nejsou zimní pneumatiky potřeba.

„Přejdeme-li argument o výrazně horší výkonnosti letních pneumatik za nižší teploty, na který tito řidiči evidentně nereflektují, pak doufáme, že jejich rozhodování ovlivní zkušenost z loňské zimy, kdy skutečné zimní podmínky panovaly i v největších městech České republiky,“ dodává Boris Tománek. Od listopadu 2009 do března 2010 například v Praze ležela souvislá sněhová pokrývka 70 dní, v Brně 68 a v Ostravě dokonce 71 dní. Její maximální výše dosáhla v Praze úctyhodných 38 cm, v Brně 29 cm a v Ostravě 32 cm.

U zimních pneumatik by řidiči měli věnovat zvýšenou pozornost hloubce jejich dezénu, která by neměla klesnout pod 4 mm. Je to jednak proto, že v úsecích označených dopravní značkou „Zimní výbava“ je tato hloubka stanovena jako minimální přípustná, ale hlavně kvůli bezpečnosti. „Zimní pneumatika s hloubkou dezénu 6 mm má v porovnání s novou zimní pneumatikou o 20 % delší brzdnou dráhu na sněhu. Při hloubce dezénu 4 mm je tato brzdná dráha delší dokonce o 50 %,“ objasňuje Boris Tománek.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....