Právě naopak. Průměrné stáří registrovaných osobních vozidel k 30. červnu 2010 je dle statistik Sdružení automobilového průmyslu 13,65 let.
A právě u vozidel ve stáří 15 a více let může být problém s jejich bezpečnostní výbavou. Za bezpečný vůz však nemusíte platit statisíce, vybrat si můžete i v autobazaru. Jen je potřeba vědět, jaké bezpečnostní prvky má automobil mít a kde takový vůz koupit.
Vozy staršího data výroby bývají nedostatečně vybaveny bezpečnostními prvky – jako jsou airbagy nebo bezpečnostní systémy typu ABS (protiblokovací systém kol), ESP (elektronický stabilizační program) a ASR (protiprokluzový systém kol). Ačkoliv nehodovost automobilů starších deseti let je zhruba stejná jako nehodovost vozů mladších, v těch starších zahynulo dle údajů Sdružení automobilového průmyslu téměř 65 % ze všech účastníků dopravních nehod. Přitom s vozy zaregistrovanými před deseti a více lety najezdí jejich majitelé zpravidla dva a půl krát méně kilometrů, než je tomu u vozů mladších 10 let.
Kolik stojí vaše bezpečí
Nejen rozdíly v bezpečnostní výbavě vozů, ale také vyšší požadavky na bezpečnou konstrukci mají za důsledek mnohem lepší výsledky novějších vozů v Euro NCAP (nezávislá organizace hodnotící bezpečnost vozidel) testech.
Nejprodávanější jeté Škodovky a výsledky testů Euro NCAP
Model | Rok výroby | Ochrana dospělých (počet bodů) | Ochrana dětí (počet bodů) | Ochrana chodců (počet bodů) | Cena Kč |
Fabia | 2000 | 26 | N/A | 12 | 80 000 |
2007 | 32 | 36 | 17 | 120 000 | |
Octavia | 2001 | 25 | N/A | 14 | 110 000 |
2004 | 27 | 37 | 17 | 145 000 | |
Superb | 2003 | 26 | N/A | N/A | 180 000 |
2008 | 35 | 40 | 18 | 300 000 |
Zdroj: Škodovky.cz a Euro NCAP (maximální možný počet bodů u ochrany dospělých pasažérů je 40)
Nejzranitelnější skupinou při dopravních nehodách bývají děti
– to platí, jak pro děti cestují v osobním automobilu, tak pro děti cyklisty a chodce. Zatímco v automobilu jsou děti chráněny jednak karoserií auta a jednak usazením do bezpečnostní dětské sedačky, cyklisté a chodci jsou vystaveni následkům dopravních nehod přímo. A právě v kategorii chodců jsou děti viníky nehod z více než jedné třetiny. Nehod, u kterých jsou oběťmi děti, naštěstí na českých silnicích ubývá. Dle odborníků za to vděčíme nejen stále rozšířenější bezpečností výbavě vozidel, ale také vyššímu povědomí dětí o pravidlech silničního provozu. Děti se dopravním předpisům učí ve škole, dalším zkušenostem se jim dostává na dopravních hřištích.
Dopravně bezpečností akci pro děti uspořádal v sobotu 4. 9. i autobazar Škodovky.cz. Celou akci moderoval Dalibor Gondík a Standa Borkovec, oba zkušení motoristé. Ke slovu se dostal i odborník na dopravu P. Šlechta, který pravidelně moderuje dopravní zpravodajství na TV Nova. Pro děti bylo kromě jiného připraveno velké dopravní hřiště, kde pracovníci autobazaru Škodovky.cz, ve spolupráci s dopravními odborníky, učili děti základním dopravním pravidlům. Děti, které si osvojily základy dopravních předpisů, dostaly diplom za skvělé ovládnutí silničních pravidel.