Významná ocenění a rekordy značky Mazda

V uplynulých devadesáti letech Mazda nikdy neváhala riskovat, pokud to bylo v jasném zájmu jejích zákazníků.

Tak se zrodila korporátní kultura založená na inovativním konstruktérství, která během let získala uznání veřejnosti i odborného tisku.

Od roku 1955 Mazda nasbírala celkem 1131 různých ocenění, přičemž více než polovinu z nich (konkrétně 655) obdržela v uplynulých osmi letech – jinými slovy po uvedení současné řady Zoom-Zoom v roce 2002. Ještě pozoruhodnější je skutečnost, že více než třetina těchto cen připadá na první či druhé místo v anketách „auto roku“ po celém světě.

Uznání pro rotační motor Mazda

Dlouhý příběh vítězství a cen pro značku Mazda se začíná psát v roce 1971, kdy společnost uvádí model RX-2 s rotačním motorem, který o rok později vyhrává anketu „auto roku“ v Japonsku i ve Spojených státech amerických. Tento rotační motor získal rovněž celou řadu odborných strojírenských a technických ocenění včetně ceny „The Mainichi Industrial Technology Development Award“ za těsnění na bázi uhlíku. V podobně úspěšném duchu pokračovala také Mazda RX-7, která byla vyhlášena „autem roku 1978“, „nejlepším sportovním vozem v USA“ v roce 1979 a v Japonsku byla roku 1980 jmenována dokonce „automobilem desetiletí“. Tři úspěšné generace sportovního modelu RX-7 pokračovaly v nepřetržitém rozvíjení a zdokonalování původní koncepce. V roce 2003 Mazda uvedla ve sportovním kupé RX-8 novou generaci rotačního motoru s názvem RENESIS, která se vyznačovala nižší spotřebou paliva a splňovala emisní normu Euro IV. Ještě téhož roku vyhrál agregát RX-8 RENESIS cenu „mezinárodní motor roku“ ve třech kategoriích: nejlepší nový motor, nejlepší motor o objemu 2,5 až 3,0 l a celkově nejlepší motor roku. Zdvihový objem motoru sice činí 1,3 l, respektive 2x 654 cm3, ale podle britské legislativy se jeho objem počítá jako dvojnásobný, tedy 2,6 l. Motor RENESIS ve skutečnosti udělal na odborné novináře takový dojem, že svoji kategorii vyhrál i v roce 2004.

Triumfální kompaktní modely značky Mazda – 323 a Mazda3

Mazda byla vždy průkopníkem v konstrukci malých automobilů – například současná Mazda2 byla v roce 2008 poctěna historicky prvním titulem „světové auto roku“. Již v roce 1980 však Mazda 323, tedy první moderní „kompakt“ této značky s pohonem předních kol, získala cenu „auto roku“ v Evropě. O roku později následovalo Japonsko, Austrálie a Nový Zéland. Model 323 si tak připsal celkem 74 různých ocenění, mezi nimi titul pro nejlepší dovážené auto v USA, který mu byl udělen v roce 1983. A to byl pouhý začátek. Nástupnický model, Mazda3 první generace, si vedl ještě lépe a od roku 2003 do současnosti nasbíral neuvěřitelných 99 ocenění. Hned v roce svého uvedení na trh zaujal druhé místo v evropské anketě „auto roku“ a zároveň se stal „autem roku“ v České republice, Dánsku, Japonsku a Turecku. O rok později Mazda3 přidala tituly „auto roku“ z devíti dalších zemí a mnoho dalších ocenění, mezi nimi například „nejlepší hatchback roku 2004“ z Hong Kongu. Posledním úspěchem první generace modelu Mazda3 byl titul „auto roku 2009“, udělený faceliftované verzi v Thajsku. Druhá generace není o nic méně úspěšná – zatím má na kontě 23 různých ocenění.

Ceny za ochranu životního prostředí

Mazda získala také mnoho významných ocenění za své aktivity na poli ochrany životního prostředí. Roadster MX-5 byl americkou Agenturou pro ochranu životního prostředí vyhlášen „nejhospodárnějším dvousedadlovým vozem“ a Mazda Tribute Hybrid se probojovala mezi pět finalistů ceny „zelené auto roku“ – obojí v roce 2008. V následujícím roce prohlásila Asociace pro environmentálně šetrnou dopravu model Mazda6 první generace (po faceliftu) „nejlepším velkým rodinným vozem“. Druhá generace Mazdy6 na tyto úspěchy navázala vítězstvím v „ekotestu“ pořádaném roku 2008 Královským turistickým klubem v Nizozemsku. Zatím nejúspěšnější úspornou technologii značky Mazda však představuje stop/start systém i-stop (v současné generaci modelu Mazda3), který od svého uvedení v roce 2009 dokázal získat již šest různých cen včetně ceny Japonské asociace automobilových konstruktérů. Stejná instituce ocenila Mazdu také v roce 2010, a to za výzkum vedoucí k revoluční konstrukci katalyzátoru v současných zážehových motorizacích Mazdy. Všechny tyto inovace tvoří součást strategie „udržitelného Zoom-Zoom“, v jejímž rámci se na počátku příštího roku v Evropě představí také nové motory a převodovky řady SKY-Technology.

Mazda a rekordy

Roadster MX-5 a vozy Mazda s rotačním motorem jsou držiteli mnoha významných rekordů. Mazda MX-5, která letos slaví svoje dvacáté výročí, je zapsána v Guinnessově knize rekordů jako historicky nejprodávanější dvousedadlový sportovní vůz se stahovací střechou. Vzhledem k popularitě současného modelu lze předpokládat, že MX-5 si tento rekord podrží také v nadcházejících letech. V roce 1991 se Mazda zapsala do historie jako první (a do dnešního dne jediný) výrobce, který dokázal zvítězit v závodě 24 hodin Le Mans s vozem poháněným rotačním motorem. Samozřejmě šlo o věhlasný speciál Mazda 787B. Mazda je zároveň dosud jediný japonský výrobce automobilů, který si kdy z Le Mans odvezl pomyslný zlatý věnec. Mazda RX-7 se může pochlubit tím, že je historicky nejprodávanějším sportovním automobilem s rotačním motorem, když celkem nalezla více než 1,8 milionů zákazníků. V roce 2004 stanovila Mazda RX-8 ve zkušebním areálu u německého Papenburgu více než 40 rychlostních a vytrvalostních rekordů, evidovaných Mezinárodní automobilovou federací, a potvrdila tak dlouhými léty prověřenou sportovnost a spolehlivost rotačního agregátu i při extrémním zatížení na uzavřené trati.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vycestujte na dovolenou v kabrioletu! Jak na to radí HoppyGo.

Vycestujte na dovolenou v kabrioletu! Jak...

Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí přes 1 800 vozů, a kromě obytných karavanů, sportovních kupé a dalších speciálů také více než 30 kabrioletů. K dispozici jsou i modely jako Ford...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fleetové setkání s příchutí adrenalinu

Fleetové setkání s příchutí adrenalinu

První ročník akce Experience Day pro fleetové zákazníky Testování vozů včetně aktuálních novinek z portfolia skupiny Auto Palace Hosty akce svezl také účastník Rallye Dakar a soutěžní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SKUPINA AUTO PALACE PRODALA V ROCE 2018 V ČR PŘES 12 500 VOZŮ

SKUPINA AUTO PALACE PRODALA V ROCE 2018 V...

Obrat dealerské skupiny ve výši 5,76 mld. Kč byl částečně ovlivněn celkovou situací na trhu v ČR v druhé polovině roku Celkový prodej 9 307 nových vozů za všechny značky skupiny v ČR...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Novým generálním ředitelem pro retail skupiny Auto Palace v České a Slovenské republice se stal Radek Donner

Novým generálním ředitelem pro retail...

S účinností od 1. června 2018 zastává nově pozici Generálního ředitele pro retail skupiny Auto Palace v České a Slovenské republice Radek Donner. Jedná se tak o další personální posilu v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...