Dobré výsledky za první pololetí roku 2010 skupiny Peugeot Citroen

Nárůst příjmů o 20,8 %, návrat k pozitivnímu běžnému provoznímu zisku zaměření skupiny na strategický rozvoj v Číně.

Zjednodušený výsledkový účet

v milionech eur 1. pol. 2009 1. pol. 2010
Příjmy 23 497 28 394
Hospodářský výsledek z provozní činnosti (826) 1 137
Běžná provozní marže -3,5 % 4,0 %
Jednorázový provozní zisk (506) (69)
Provozní zisk (1 332) 1 068
Čistý zisk pro skupinu (962) 680
Čistý zisk na akcii (v eurech) (4,24) 3,00

Předseda představenstva PSA Peugeot Citroën Philippe Varin tyto výsledky okomentoval takto: „Skupina je dnes na cestě k trvalému obnovení ziskovosti. Dobré výsledky prvního pololetí odrážejí nárůst podílů na trhu a dopad výkonnostního plánu. Věříme nyní, že jsme schopni dosáhnout toho, aby do roku 2015 tvořily mimoevropské prodeje polovinu všech prodejů, oproti třetině, kterou představovaly na počátku roku 2010.“

Perspektivy

Skupina očekává, že v roce 2010 dojde na evropském automobilovém trhu k poklesu o 7 %, v Číně se očekává dvouciferný růst a v Latinské Americe výrazný jednociferný nárůst. Navzdory obtížnějším podmínkám na trhu a běžným sezónním výkyvům, které se očekávají po zbytek roku, by měla automobilová divize dosáhnout téměř rovnováhy. Skupina proto očekává běžný provozní zisk ve výši přibližně 1,5 miliard eur.

Konsolidované výsledky

  • Příjmy vzrostly o 20,8 % a dosáhly 28 394 mil. € nebo 15,5 % na „like for like“ bázi. Změnu rozsahu způsobil nákup firem Emcon a Plastal společností Faurecia, jenž znamenal příjem ve výši 1 277 mil. €.
  • Hospodářský výsledek z provozní činnosti výrazně vzrostl na 1 137 mil. €, oproti negativnímu výsledku 826 mil. € v prvním pololetí roku 2009, tzn. marže dosáhla 4,0 %. U všech činností bylo dosaženo výrazného nárůstu hospodářského výsledku z provozní činnosti.
  • Jednorázové provozní náklady dosáhly 69 mil. €, oproti 506 mil. € v prvním pololetí roku 2009. V prvním pololetí roku 2010 došlo k výraznému poklesu jednorázových provozních nákladů v důsledku významných racionalizačních opatření a poklesu ceny aktiv, k nimž došlo v prvním pololetí roku 2009 v automobilové divizi a ve Faurecii.
  • Finanční náklady činí 241 mil. €, oproti 226 mil. € za první pololetí roku 2009. Tento nárůst způsobily úroky vládní půjčky, které byly částečně vykompenzovány snížením nákladů na financování společnosti Faurecia.
  • Daň z příjmu dosáhla 227 mil. €, oproti výnosu ve výši 470 mil. € v roce 2009. Této daně bylo dosaženo díky návratu skupiny k ziskovosti.
  • Čistý zisk pro skupinu činí 680 mil. €, což je po ztrátě ve výši 962 mil. €, kterou skupina utrpěla v prvním pololetí roku 2009, výrazný obrat.
  • Čistý zisk na akcii dosahuje 3 €, oproti -4,24 € ve stejném období roku 2009.

Výsledky jednotlivých divizí

Automobilová divize

V milionech € 1. pololetí 2009 1. pololetí 2010
Příjmy 18 658 21 174
Hospodářský výsledek z provozní činnosti (904) 525
Konsolidovaná provozní marže, v % obratu -4,8 2,5
Výsledek před zdaněním (1 326) 459

Příjmy automobilové divize vzrostly v prvním pololetí roku 2010 o 13,5 % na 21 174 mil. €.

Příjem z prodeje nových aut se zvýšil o 14,7 % a dosáhl 15 820 mil. €, oproti 13 797 mil. € v prvním pololetí 2009, a to díky rekordním prodejům v tomto období. Tento výsledek ilustruje solidní potenciál dynamiky značek Peugeot a Citroën, které dosáhly zvýšení podílu na evropském trhu z 13,7 % na 14,5 %.

  • Hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize dosáhl v prvním pololetí roku 2010 výrazného růstu ve výši 525 mil. €, oproti ztrátě -904 mil. € v předchozím roce. Běžná provozní marže se zvýšila na 2,5 %. Na zlepšení hospodářského výsledku z provozní činnosti se 575 miliony € podílí zlepšení provozního prostředí.
  • Dopad výkonnostního plánu na hospodářský výsledek z běžné činnosti činí 854 mil. €. Tento výsledek odpovídá cíli dosáhnout třetiny z plánovaných 3,3 miliard eur v roce 2010.
  • Zásoby dosahují výše 482 000 vozů, což je vhodná úroveň, vzhledem k odstávkám výroby v srpnu a očekávané silné zářijové sezónní poptávce na britském trhu.

Strategický rozvoj v Číně

Provozní výsledek v Číně se v prvním pololetí 2010 výrazně zlepšil. Zrychlení výkonnostního plánu společnosti DongFeng Peugeot Citroën Automobile se odrazilo ve výrazném nárůstu prodeje a zisků. Prodej vozů se zvýšil o 50 % a dosáhl 176 000 kusů, čistý zisk pro skupinu činil 97 mil. €.

Skupina nedávno uzavřela dohodu o založení společného podniku se společností Chang’an Automobile. Dojde-li ke konečnému schválení ze strany příslušných orgánů, které se očekává na konci roku 2011, umožní tento druhý společný podnik v Číně skupině rozvíjet zde prodej svých lehkých užitkových vozů a společnosti Citroën to umožní uvést na čínský trh vozy řady DS.

Faurecia

V milionech € 1. pololetí 2009 1. pololetí 2010
Příjmy 4 380 6 826
Hospodářský výsledek z provozní činnosti (187) 217
Konsolidovaná provozní marže, v % obratu -4,3 3,2
Výsledek před zdaněním (361) 112

Faurecia potvrdila v prvním pololetí návrat k rentabilitě, běžná provozní marže dosáhla 3,2 %, tj. 217 mil. €.

Mezi nejdůležitější události prvního pololetí patří začlenění firmy Emcon Technologies a německé pobočky společnosti Plastal a nákup španělské pobočky Plastalu.

Gefco

V milionech eur 1. pololetí 2009 1. pololetí 2010
Příjmy 1 395 1 716
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 7 122

Gefco zaznamenalo výrazný vzrůst svých příjmů a marží, což odpovídá oživení automobilových trhů a výroby po celém světě.

Banque PSA Finance

V milionech € 1. pololetí 2009 1. pololetí 2010
Čisté bankovní příjmy 470 505
Výsledky 915 919
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 244 269

Banka Banque PSA Finance vykázala silný růst, čisté bankovní příjmy se zvýšily o 7,4 % na 505 mil. €. Standardizované rizikové náklady dál klesají, na 0,47 % oproti 0,53 % na konci roku 2009.

Likvidita banky Banque PSA Finance je díky řadě úspěšných opatření zaměřených na refinancování vysoká. Banque PSA Finance získala od 1. ledna 2010 více než 2, 7 miliard eur z emisí střednědobých obligací, což představuje většinu jejích finančních potřeb na kapitálových trzích za celý rok.

Finanční situace

Čisté zadlužení průmyslových a obchodních činností se k 30. červnu 2010 snížilo na 1 732 mil. €, oproti 1 993 mil. € k 31. prosinci 2009.

Toto snížení je důsledkem vytvoření volných hotovostních prostředků (free cash flow) ve výši 341 mil. €, kdy nárůst hotovosti z provozní činnosti (operating cash flow) ve výši 1 771 mil. € více než pokryl investice a kapitalizované výdaje na výzkum a vývoj s (1 201 mil. €). Skupina si i v krizi udržela svou úroveň investic a výdajů na výzkum a vývoj, aby podpořila svou produktovou dynamiku a technologický vývoj.

Posílení finanční struktury a rozvahy

Rozvaha průmyslových a obchodních podniků zůstává s likvidními prostředky ve výši 10,4 miliard eur k 30. červnu 2010 solidní. Vlastní jmění se ke 30. červnu 2010 zvýšilo o 1 398 mil. € a dosáhlo 13 845 mil. €, tzn. míra zadlužení činí 12,5 % oproti 16 % na konci roku 2009.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...