Rally Finsko: Tandem Sébastienů na Citroenech před finskou výzvou (29. – 31. 7. 2010)

Tři týdny po vítězství na Rally Bulharsko, nové soutěži v mistrovství světa FIA WRC, se chystá tým Citroën Total WRT na důvěrně známou soutěž, takřka bájnou Rally Finsko.

V zemi tisíce jezer budou Citroëny C4 WRC pilotovat posádky Sébastien Loeb – Daniel Elena a Sébastien Ogier – Julien Ingrassia, kteří se oficiálně vůbec poprvé připojí k aktuálně vedoucímu týmu Poháru konstruktérů mistrovství světa FIA WRC.

Při příležitosti 60. narozenin finské rally připravili pořadatelé hned několik novinek, které mají podnik „zhutnit“. Vždyť tradiční program se smrskává na dvoudenní – jede se v pátek a sobotu. Znamená to, že rally bude ještě více hektická než obvykle a bude klást mnohem vyšší nároky na auta i jejich posádky.

Loeb: Jen skoky tu nevyhrajete

První z roku 2008, Sébasten Loeb, je vedle Carlose Sainze a Didiera Auriola třetím na krátkém seznamu vítězů – cizinců finské rally. Šestinásobný mistr světa, který loni dojel druhý, odstartuje s pokorou. „Opravdu jsem chtěl Finsko vždycky vyhrát. Teď, když už jsem této mety dosáhl, se na to dívám poněkud jinak. Tento rok startuji s náskokem 65 bodů na Mikko Hirvonena. A tak budu svůj náskok kontrolovat, protože nás ve zbytku sezony čekají ještě další tři asfaltové podniky. Ale to v žádném případě neznamená, že nebudu bojovat o vítězství! A k tomu potřebuji být v pohodě.“

Rally Finsko se svými specifickými rychlostními zkouškami v lesích je pro všechny piloty zvláštním testem. „Vítězství bývá obvykle otázkou vteřin,“ říká Loeb. „Kdo chce vyhrát ve Finsku, musí být v dokonalém souladu s autem i poznámkami o trati. Musíte být schopní útočit v každé zatáčce na hraně.“

Pro fanoušky je Rally tisíce jezer spojována především s famózními skoky! Ale podle Loeba je největší záludnost trati někde jinde. „Tuhle rally nevyhrajete skákáním co nejvýš a nejdál, Mnohem důležitější je, co vás čeká po skoku. Musíte auto poslat na ideální stopu do zatáčky hned, jak člověk dopadne na zem. Když zůstanete dlouho viset ve vzduchu, nemůžete udělat nic pro srovnání do stopy. Rok co rok dolaďujeme naše poznámky právě podle toho.“

Zatímco Loeb má s touto rally bohaté zkušenosti z deseti předcházejících startů, Sébastien Ogier má zkušeností mnohem méně. Vítěz Rally Portugalsko se poprvé představí jako člen týmu Citroën Total WRT a díky tomu bude pod mnohem větším tlakem než dosud. „Oproti předcházejícím startům budu muset mít na zřeteli zisk bodů pro Pohár konstruktérů. Cíl je sice poněkud jiný, ale můj přístup je shodný. Julien a já jsme v přípravě na Rally Finsko odvedli kus práce a uděláme vše pro to, abychom dopadli co nejlépe. Je to ale velice těžká soutěž s vysokými rychlostmi a vysokými stromy, které nebývají nikdy dost daleko od cesty! Je to vysloveně adrenalin, jsme připraveni přijmout tuto výzvu a splatit důvěru, kterou jsme dostali.“

Tři otázky pro Sébastiena Ogiera

Budete bojovat v barvách Citroën Total WRT. Jak se na to cítíte?

„Jsem na to pyšný a mám velkou radost. Je to sen každého pilota. Byl to už případ Citroën Junior Teamu, který mi poskytl špičkový vůz. Je to krok nahoru připojit se k týmu úřadujících mistrů světa. Jsem šťastný, i když to přináší více tlaku a vyšší očekávání ode mě. Sám si nekladu příliš mnoho zbytečných otázek a připravuji se jako na všechny předcházející starty.“

Poprvé jste v týmu právě na rally, která cizincům obvykle vůbec nepřeje. Jak se s tím chcete vyrovnat s menšími zkušenostmi?

„Myslím, že zkušenosti mi chybí na každé rally od začátku sezony! Je ale pravda, že Finsko je jednou z nejobtížnějších, přesto mám tuto rally rád. Loni jsem byl šťastný, když jsem dokázal neustále zrychlovat natolik, že jsem na třetím testu zajel nejrychlejší čas. Jsem zvědavý, jestli se budu opět cítit dobře na zahajovacích zkouškách i v tomto ročníku.“

S čím byste byl ve Finsku spokojený?

„To bude záviset na týmové taktice, co mi určí. Od startu sezony dokazujeme, že jsme na šotolině schopní se měřit s nejlepšími. Bude to hodně těžké. Vybojovat místo na stupních vítězů, to by byl ohromný výsledek.“

Citroën Junior Team

Dani Sordo se připojuje ke Kimi Räikkönenovi

Dani Sordo a Marc Martí budou při legendární Rally Finsko letos poprvé startovat v barvách Citroën Junior Teamu. Druhý „juniorský“ Citroën C4 WRC budou mít v rukách Kimi Räikkönen a a Kaj Lindström, kteří pojedou před domácím publikem.

Španělská posádka bude nominována do Citroën Junior Teamu také pro Japonsko a Velkou Británii.

„Naším úkolem je umožnit mladým pilotům dosahovat výkony na nejvyšší úrovni,“ poukazuje manažer týmu Benoit Nogier. „Cíl jsme splnili se Sébastienem Ogierem a jsme velmi šťastní za něho. Jeho výsledky odrážejí tvrdou práci, kterou celý tým vykonává od začátku sezony. Doufáme, že bude na stejné úrovni jako Dani Sordo a že ukáže své schopnosti.“

Sedmadvacetiletý Dani Sordo je aktuálně šestý v pořadí mistrovství světa a v průběhu sezony už dvakrát stanul na stupních vítězů díky třetímu místu v Portugalsku a druhému v Bulharsku. Španělský jezdech vidí ve spojení s juniorským týmem Citroën novou šanci. „Budu pod menším tlakem,“ říká. „Přestupem mezi týmy už nebudu pilotovat s nutností získávat body pro Pohár konstruktérů pro Citroën někde vzadu v mysli. Mohu se tak soustředit na co nejlepší výkon.“

Räikkönen: Můj vrchol sezony

Poprvé v jeho krátké kariéře ve WRC bude Kimi Räikkönen startovat na podniku, na kterém byl už loni. V loňském roce ve Finsku mistr světa F1 z roku 2007 svou rychlost přehnal a skončil mimo trať. „Budeme schopní jet rychle na šotolině díky prospěšným testům před Finskem,“ říká Kimi. „Podobné testovací kilometry jsou bytostně nutné pro soutěže, jako je tato. Zkušenosti z loňska sice nejsou k zahození, ale propast mezi tehdejším vozem Super 2000 a nynější kategorií WRC je značná. je to jako řídit na úplně jiné rally. Těším se moc. Když jsem jezdíval ve Formuli 1, nikdy jsem neměl šanci startovat před vlastním publikem. Určitě bude hodně diváků kolem servisní zóny a podél tratě. Pro mě by to mohl být vrchol sezony.“

Tři otázky pro Dani Sorda

Nevidíte v angažování v Citroën Junior Teamu návrat k vašim kořenům?

„Začínal jsem v mistrovství světa s vozem Citroën Xsara WRC, kde byli někteří lidé z juniorského týmu. Mám na to hezké vzpomínky, vždyť jsme podávali velmi dobré výkony, které nás posunuly do továrního týmu. Panuje tu velice hezká atmosféra a každý z týmu je skutečným profesionálem. Výsledky mluví samy za sebe. Všechno směřuje k tomu, abychom mohli zajet dobrou soutěž.“

Je Finsko soutěží, na kterou se letos těšíte?

„Finsko je obzvlášť záludná soutěž a také velmi rychlá a domácí piloti to zvládají velice dobře. Je to soutěž, kterou osobně miluji. Dosahované rychlosti jsou vzrušující pro každého pilota, samozřejmě je tu i značné riziko mezi stromy a za horizonty. Je to absolutně jedinečný podnik. Potřebujete velice přesné poznámky a je nutné řídit přesně podle nich.“

Co očekáváte od svého startu v juniorském týmu na Rally Finsko?

„Připojuji se k velmi dobrému týmu. Chci dát do této rally všechno tak, jak to dělám vždycky a vytěžit maximum. Před dvěma lety jsem finišoval čtvrtý ani ne dvacet vteřin od pódia, loni jsem byl minutu za vítězem. Chtěl bych ukázat, že mohu bojovat s každým.“

Rally Finsko (kolo 8/13) – Centrum: Jyväskylä

  • Povrch: šotolina
  • Shakedown: čtvrtek 29. července 8 -12 v Muurame na 4,46 km trati.
  • Start: čtvrtek 29. července v Paviljonki v 18 hod.
  • Trať: celkem 1307,87 km, z toho 310,05 km měřených v 19 RZ.

1. etapa: celkem 661,73 km, z toho 147,27 km měřených v 11 RZ. Čtvrtek – 29. června v 18.00 – RZ 1: ‘Laajavuori 1’ (4,19 km).

Pátek – 30. července – Servis A (6.30 / 15 min) – RZ 2: ‘Urria 1’ (12,75 km) – RZ 3: ‘Jukojärvi 1’ (22,29 km) – RZ 4: ‘Urria 2’ (12,75 km) – RZ 5: ‘Jukojärvi 2’ (22,29 km) – Servis B (12.30 / 30 min) – RZ 6: ‘Lankamaa’ (24,87 km) – RZ 7: ‘Sirkkamäki 1’ (6,45 km) – RZ 8: ‘Myhinpää 1’ (15,52 km) – RZ 9: ‘Sirkkamäki 2’ (6,45 km) – RZ 10: ‘Myhinpää 2’ (15,52 km) – RZ 11: ‘Laajavuori 2’ (4,19 km) – Servis C (20.30 / 45 min) – cíl kolem 23.59.

2. etapa – sobota 31. července: celkem 646,14 km, z toho 162,78 km měřených v 8 RZ. Start: 5.50 – Servis D (5.50 / 15 min) – RZ 12: ‘Kolonkulma’ (10,35 km) – RZ 13: ‘Väärinmaja’ (29,29 km) – RZ 14: ‘Surkee 1’ (19,59 km) – Servis E (10.46 / 30 min) – RZ 15: ‘Leustu 1’ (21,35 km) – RZ 16: ‘Himos 1’ (20,63 km) – RZ 17: ‘Surkee 2’ (19,59 km) – Servis F (15.10 / 30 min) – RZ 18: ‘Leustu 2’ (21,35 km) – RZ 19: ‘Himos 2’ (20,63 km) – Servis G (19.08 / 10 min) – Cíl a finálové pódium 19.45.

Posádky Citroën před Rally Finsko:

Sébastien Loeb a Daniel Elena:

  • WRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli) –
  • WRC startů: 131
  • WRC vítězství: 58
  • WRC titulů: 6 (2004 – 2009)

Sébastien Ogier a Julien Ingrassia:

  • WRC debut: Mexico 08 (C2 S1600 / 8., 1. J-WRC)
  • WRC startů: 27 –
  • WRC vítězství: 1
  • Juniorský titul: 2008 (C2 S1600).

Posádky Citroën na Rally Finsko:

Sébastien Loeb a Daniel Elena: 11. start – 2000 (Saxo VTS / vypadli) – 2001 (Saxo S1600 / 28.) – 2002 (Xsara WRC / 10.) – 2003 (Xsara WRC / 5.) – 2004 (Xsara WRC / 4.) – 2005 (Xsara WRC / 2.) – 2006 (Xsara WRC / 2.) – 2007 (C4 WRC / 3.) – 2008 (C4 WRC / 1.) – 2009 (C4 WRC / 2.).

Sébastien Ogier a Julien Ingrassia: 3. start – 2008 (C2 R2 / 35.) – 2009 (C4 WRC / 6.).

Posádky Citroën Junior Team

Kimi Räikkönen :

  • WRC debut: Finsko 09 (Punto Super 2000 / vypadl) –
  • WRC startů: 7
  • Kaj Lindström :
  • WRC debut: Finsko 96 (Golf GTI / vypadl)
  • WRC startů: 68
  • WRC vítězství: 1.

Dani Sordo :

  • WRC debut: Španělsko 03 (Lancer Evolution / 18.)
  • WRC startů: 78
  • Juniorský titul : 2005 (C2 S1600).

Marc Marti :

  • WRC debut: Španělsko 92 (309 / 21.) –
  • WRC startů: 142
  • WRC vítězství: 3.

Posádky Citroën Junior Teamu ve Finsku:

Kimi Räikkönen: 2. start – 2009 (Punto Super 2000 / vypadl.).

Kaj Lindström: 11. start – 1996 (spolujezdec Ari Himanenna / 27.), 1997 (Ari Himanen / vypadli), 1998 (Esa Saarenpaa / vypadli), 1999 (Tapio Laukkanen / 13.), 2000 (Tapio Laukkanen / vypadli), 2001 (Tapio Laukkanen / 23.), 2002 (Tommi Mäkinen / 6.), 2003 (Tommi Mäkinen / 6.), 2004 (Kristian Sohlberg / vypadli), 2009 (Kimi Räikkönen / vypadli).

Dani Sordo: 6.start – 2005 (C2 S1600 / 15.), 2006 (Xsara WRC / vypadli), 2007 (C4 WRC / vypadli), 2008 (C4 WRC / 4.), 2009 (C4 WRC / 4.).

Marc Marti : 11. start – 1997 (spol. Oriol Gomez / 23.), 1999 (Jesus Puras / vypadli), 2000

(Jesus Puras / vypadli), 2003 (Carlos Sainz, Xsara WRC / 4.), 2004 (Carlos Sainz, Xsara WRC / 3.), 2005 (Dani Sordo, C2 S1600 / 15.), 2006 (Dani Sordo, Xsara WRC / vypadli), 2007 (Dani Sordo, C4 WRC / vypadli), 2008 (Dani Sordo, C4 WRC / 4.), 2009 (Dani Sordo, C4 WRC / 4.).

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...