První přestavěné vozy začaly z bran společnosti SVOS (Speciální výroba, obchod, servis) vyjíždět už před více než šesti lety. Výrobní program byl tehdy velmi různorodý – od klasických skříní a přepravníků automobilů až po hasičské, pohřební či komunální vozy. Kořením nabídky však byly pancéřované automobily – luxusní limuzíny i vozy pro převoz cenností, postavené na povozku užitkových automobilů.
„Konkurence mezi nástavbáři je opravdu veliká – jak u nás, tak v zahraničí. Kdo chce uspět, musí být skutečnou špičkou ve svém oboru. Proto jsem se rozhodli k ráznému řešení a specializovali jsem se pouze na pancéřové vozy,“ vysvětluje odvážné, ale logické rozhodnutí firmy její ředitel Jaroslav Černý.
Stavba pancéřovaných vozů má svá specifika – jde samozřejmě o zajištění odolnosti automobilů proti střelám z ručních zbraní až po lehký kulomet. Podle požadavků zákazníka musí vůz odolat např. i útoku granátem či výbuchu miny. Představa, že pancéřovaný automobil je především vyztužený metráky ocelových plátů je poněkud zkreslená. Vůz i po přestavbě musí svými hmotnostními parametry odpovídat původním limitům, daným výrobcem podvozku. Takže žádné metráky surové oceli, ale ke slovu se dostávají materiály vpravdě „kosmické“ – keramika, speciální plasty… „Právě v tom je naše přednost a síla,“ říká ing. Černý. „Spolupracujeme totiž s celou řadou výzkumných ústavů a laboratoří, které pro nás testují či přímo vyrábějí tyto speciální materiály. Nezastírám, že to stojí obrovské náklady, ale jinou cestu firmy, které dělají podobný sortiment a chtějí mít dobré jméno, prostě nemají.“
Důležitou součástí pancéřovaného vozu jsou i jeho elektronické systémy, zajišťující např. kontrolu otevření dveří, komunikaci osádky vozu s okolím i se základnou, napojení na systém satelitní navigaci atp… U vozů pro převoz cenin je dnes už poměrně běžné, že dispečer má v každém okamžiku dokonalý přehled o pohybu sledovaných automobilů, ale ví dokonce, co se právě ve voze děje, jakou jede rychlostí nebo jsou-li některé dveře otevřené…
Při přestavbě vozu pro převoz cenin se zákazníci mohou samozřejmě rozhodnout pro téměř libovolný podvozek. Většina jich však volí spolehlivé podvozky vozů Volkswagen – ať už řady Transporter, nebo LT. „Podvozky Volkswagen s motory TDI jsou skutečně velmi populární, v současné době na ně stavíme asi 90 procent našich nástaveb,“ potvrzuje tento trend ředitel Černý.
Právě na podvozcích Volkswagen LT 46 dokončuje SVOS velkou sérii padesáti vozů pro převoz cenin, které jsou určené pro agenturu GROUP-4 Securitas. „Společnost GROUP-4 je našim pravidelným odběratelem, a proto se po vyhodnocení všech nabídek rozhodla zadat tuto zakázku nám,“ říká Jaroslav Černý.
SVOS si skutečně za několik let svého působení v tomto specifickém sektoru trhu získal velmi dobré renomé, a to jak doma, tak i v zahraničí. „Domácí trh by nás neuživil, musíme vyvážet, Jenom vloni tvořil náš export asi polovinu celého obratu,“ vysvětluje Jaroslav Černý. Díky pravidelným návštěvám specializovaných veletrhů znají SVOS velmi dobře v celé řadě zemí. O kvalitě, kterou SVOS svým klientům nabízí, svědčí mj. i zlatá medaile z nedávného specializovaného veletrhu SECUREX v Poznani.
Volkswagen magazín jaro ’99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií