Kreativní technologie roku 1970.
Citroën SM byl slavný vůz typu GT, kterému se podařilo skloubit nadstandardní výkony a vysokou úroveň funkcí luxusních vozů Citroën. Vynikal především svým řízením Diravi a schopností překonávat ve vysoké rychlosti velké vzdálenosti, aniž by řidič či jeho spolucestující pocítili únavu.
Slavný vůz roku 1971, model GS, byl pětidveřový sedan střední třídy, který byl také nositelem hodnot značky, především šlo o hydraulické odpružení. Tento model se setkal s velkým mezinárodním úspěchem a vyrobilo se ho 1 900 000 kusů.
Pozornost bude věnována rovněž „Kreativní technologii“ roku 2010, neboť zde bude vystaven první zástupce řady DS, model DS3.
Mimořádný vůz typu GT: Citroen SM
Model SM, jehož světová premiéra se odehrála na ženevském autosalonu v roce 1970, okamžitě vyvolal otázky. Jak se výrobci z nábřeží Javel podaří po modelech Traction a DS čelit nejlepším konstruktérům luxusních kupé?
V konstrukčních ateliérech Citroënu byla již tehdy na pořadu dne Kreativní technologie.
Architektura vozu Citroën SM byla podobná jako u vozu DS (motor vpředu, pohon, hydraulické odpružení), k níž se přidalo několik nových ingrediencí: nejdůležitější byl motor V6 a obdivuhodné řízení.
Na vývoji motoru V6 s objemem 2,7 litrů se podílela společnost Maserati. Díky výkonu 170 koní a maximální rychlosti 220 km / hod. se model SM zařadil mezi nejlepší vozy své doby. Později se objevil i s třílitrovým motorem a automatickou převodovkou, což mu otevřelo další obzory, např. trh ve Spojených státech.
Posilovač řízení Diravi s velmi strmým převodem a automatickým vracením kol do směru zpočátku hodně překvapoval, ale brzy se z něj pro mnoho uživatelů stala samozřejmost. Vozu dodával hbitost na úrovni závodního vozu a udivující manévrovatelnost, přestože délka vozu byla 489 cm.
Úroveň modelu SM zvyšovaly ještě další prvky výbavy: mezi ty nejvýznamnější patřil výškově a podélně nastavitelný volant, natáčecí světlomety či klimatizace.
A konečně tu bylo hydraulické odpružení, které dokázalo výjimečným způsobem skloubit komfort a jízdní vlastnosti a znamenalo náskok před přímými konkurenty, kteří v těchto dvou oblastech příliš nevynikali. Díky své jízdní stabilitě a odolnosti vůči nepříznivým klimatickým podmínkám se z něj stal král silnic… kterého majitelé využívali k dlouhým cestám při dnes nepřípustné průměrné rychlosti.
Vozů SM bylo v letech 1970 – 1975 vyrobeno 12 920 kusů a model patří mezi ty, z nichž jsou jejich majitelé okouzlení… a navíc jde díky jeho výkonům a vlastnostem o velmi aktuální auto, které by šlo bez problémů používat v každodenním životě.
CITROËN GS – zasloužená mezinárodní proslulost
Druhým významným počinem roku 1970 po uvedení modelu SM bylo představení vozu GS, který se poprvé objevil na pařížském autosalonu, kde se stal nespornou hvězdou. Brzy získal titul „Vůz roku 1971“, o němž rozhoduje porota složená z novinářů odborného tisku.
Obchodní úspěch vozu GS – 1 874 654 kusů vyrobených v období 1970 – 1981 a později GSA 565 009 kusů vyrobených od roku 1979 do roku 1987 svědčí o jeho oblíbenosti. Vůz udělal mimořádnou mezinárodní kariéru.
Recept takovéhoto úspěchu je prostý: pětimístný vůz střední třídy, který vyhovuje potřebám doby. Vůz, který byl vyráběn v ultramoderní továrně v Rennes-la-Janais v Bretani, je dokonalým výsledkem práce návrhářů. Má moderní a aerodynamický tvar, je vybaven zcela novým plochým čtyřválcem a pyšní se velmi propracovaným objemem kabiny. Vše završuje hydraulické odpružení, které mu zajišťuje komfort a jízdní vlastnosti, jež konkurenční vozy nejsou schopny nabídnout. Jak uvedl jistý novinář té doby: „S vozem GS se Citroën trefil do černého.“
Díky řadě dalších vlastností se z něj stal vůz, který předběhl dobu: lze se zmínit o 4 kotoučových brzdách a objemu zavazadlového prostoru 465 litrů, u verze kombi 710 litrů.
Jedinečný charakter modelu podtrhuje několik originálních prvků: parkovací brzda s vytahovací páčkou zabudovanou doprostřed palubní desky nebo otočný tachometr s lupou.
V jeho dlouhé kariéře se objeví řada novinek, ať už z hlediska karoserie (kombi, celkový facelifting, jehož výsledkem byla verze GSA), či mechaniky (zdvihový objem, pětistupňová převodovka, převodovka C-Matic) či krátce vyráběná verze Birotor, které bylo v letech 1974 a 1975 vyhotoveno 847 kusů.
Vůz, který byl nabízen za cenu odpovídající jeho funkcím, se setkal s okamžitým úspěchem. Rytmus výroby se zvyšoval, aby bylo možné uspokojit objednávky přicházející z mnoha zemí.
Kluby Citroen přítomné na výstavě:
- Amicale des Clubs Citroën (sdružuje francouzské fanoušky)
- Les Amis du Type H (klub specializující se na slavný užitkový model Type H)
- Association des 2 CV Clubs de France (sdružuje téměř 100 klubů)
- Automobile Club André Citroën (specializující se na vozy z doby André Citroëna)
- Citromini (zajímající se o miniatury)
- Club Citroën France (klub sdružující fanoušky různých modelů)
- DS Club Révolution 55 (jeden ze tří klubů DS)
- DS ID Club de France (sběratelé ID a DS)
- Euro SM Club (druhý největší klub SM)
- IDéale DS France (3. klub ID a DS)
- Méhari Club de France (sběratelé tohoto oblíbeného vozu)
- CX Club de France (vytvořený milovníky této proslulé limuzíny)
- SM Club de France (největší klub SM)
- La Traction Universelle (největší francouzský klub)
- GS Club de France (1. účast na výstavě Rétromobile)
- Amicale Citroën International (sdružuje mezinárodní kluby)
Okouzlující přednosti Citroenu DS3
Model DS3 skvělým způsobem otevírá řadu DS. Řadu, kterou se chce odlišit, řadu, ve které chce Citroën nabídnout spíš nekonformní vozy, řadu, která doplní základní nabídku. Řadu, která je již svým označením symbolem kreativity a technologie značky Citroën
Síla vozu DS je už v jeho zadání – radikálním a svůdném stylu, jemuž velký výběr nabízených úprav na míru dokáže zajistit exkluzivnost, dynamickém chování, z něhož na silnici čiší modernost, ve které se snoubí efektivnost a střídmost s inteligentní koncepcí, díky níž je tento vůz multifunkční a ve všech situacích velmi příjemný společník.
Od počátku nabízí motor s emisemi 99 g CO2/km, což dokonale zapadá do postavení Citroënu jako výrobce nejekologičtějších vozů.
V nabídce je 5 výkonných motorů splňujících normu Euro V:
- 2 naftové motory HDi s filtrem pevných částic (FAP) o výkonu 90 a 110k,
- 3 benzínové motory VTi 95, VTi 120 a THP 150.
U vozu DS bylo také dosaženo výrazného snížení hmotnosti, a to díky novému schématu vývoje, který je zárukou robustnosti.
Inovace DS3 je i v tom, že dokáže plnit roli multifunkčního hatchbacku, aniž by to člověk z jeho tvaru předpokládal. Jeho stavba je nesmírně inteligentní, takže může plně využívat své délky 395 cm, šířky 171 cm a výšky 146 cm: palubní deska je položená výš, čímž se získalo více místa pro nohy, zatímco útlá sedadla a zadní linie typu kombi zase nahrávají místu vzadu. Všechny tyhle designérské fígle umožnily, že DS3 nabízí 5 plnohodnotných míst, mnoho odkládacích přihrádek (například přihrádka před sedadlem spolujezdce o objemu 13 litrů) a prostorný zavazadelník (275 l), jehož objem lze upravovat díky lavici sklopitelné v poměru 2/3 – 1/3.
DS3 zkrášlí život i tím, že zalahodí vašim smyslům, čehož důkazem je HiFi Systém, který je na úrovni domácího zařízení nejnovější generace.
Nabídku, která k vozu DS3 patří, doplňuje Citroën ještě o službu Citroën Freedrive, díky níž má například zákazník právo na náhradní vůz v době, kdy je jeho vozidlo na prohlídce v servisu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií