Systém označení pneumatik bude podobný systému užívanému pro domácí spotřebiče, a potenciální uživatelé tak budou moci porovnat tyto vlastnosti ještě před tím, než se rozhodnout pneumatiky zakoupit.
Palivová účinnost, přilnavost za mokra a hladina hluku
Po vzoru evropských energetických štítků pro domácí spotřebiče budou i pneumatiky rozděleny do tříd od té nejvyšší (zelená třída A) až po tu nejnižší (červená třída G). Kromě údajů o tom, jak tyto pneumatiky ovlivní palivovou účinnost vozidla, budou štítky poskytovat informace také o chování pneumatik za mokra a o vydávaném hluku v decibelech.
Na rozdíl od domácích spotřebičů však spotřebitelé pneumatiky při koupi mnohdy ani fyzicky nevidí. Proto poslanci EP trvali na tom, aby obchodníci byli povinni informovat kupujícího o označení dané pneumatiky jak před koupí, tak jej uvést, popř. připojit i k dokladu o koupi.
Od 1. listopadu 2012 tak budou muset dodavatelé pneumatik pro osobní, lehká i těžká užitková vozidla (tříd C1, C2 a C3) informovat spotřebitele o palivové účinnosti, naměřené hodnotě vnějšího hluku a přilnavosti za mokra těchto pneumatik, a to jak ve všech technických propagačních materiálech, tak i na svých internetových stránkách. Na protektorované, profesionální terénní a závodní pneumatiky se tento požadavek nebude vztahovat.
Všechny pneumatiky třídy C1 a C2 vyrobené po 1. červenci 2012 pak budou muset být při distribuci z továrny do obchodu nebo do servisu označeny buď nálepkou nebo štítkem.
Velmi tiché pneumatiky
V zájmu propagace velmi tichých pneumatik vyjednal EP také novou podobu piktogramu označujícího hladinu hluku. Míra hluku, který pneumatika vydává, bude označena symbolem „vln“ vycházejících z reproduktoru a sestupnými černými číslicemi. Tiché pneumatiky (které vydávají méně než 68 decibelů) tak budou například označeny jednou černou a dvěma bílými „vlnami“ a údajem o naměřených decibelech.
Pobídky pro zvýšení palivové účinnosti a bezpečnosti pneumatik
O případných pobídkách pro spotřebitele na podporu výkonnějších pneumatik rozhodnou jednotlivé členské státy. Ty budou mít v zásadě možnost poskytnou pobídky pouze pro pneumatiky, které z hlediska palivové účinnosti nebo přilnavosti za mokra spadají do třídy vyšší než třídy C.
(Zdroj: EP)