OSOBNÍ AUTOMOBILY
Počet v ČR registrovaných osobních automobilů v průběhu 1. pololetí 2009 poklesl o 13 862 ks a k 30.6.2009 činil 4 409 508 ks.
Určitým pozitivním momentem podchyceným v 1. pololetí 2009 bylo snížení podílu osobních automobilů ve věku nad 15 let o 1,47 % (o 69 106 ks) a mírné snížení průměrného věku vozového parku osobních automobilů na 13,68 roku.
Na uvedený vývoj v 1.pololetí 2009 mělo jednoznačně pozitivní vliv využití některých prvků obnovy vozového parku, motivujících občany k vyřazování přestárlých vozidel, spojené s účinným uplatňováním platných legislativních norem. Těmito nástroji byla kampaň České kanceláře pojistitelů (§ 24c zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) a zavedení poplatků při první registraci či přeregistraci vozidla dle stupně plnění emisních limitů (§ 37e Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků zákona č. 185/2001 Sb., Zákon o odpadech).
Především díky těmto opatřením bylo za první pololetí roku 2009 vyřazeno z provozu v ČR 150 110 osobních automobilů (z toho cca 7 000 vozidel bylo z ČR exportováno). Za stejné období roku 2008 to bylo necelých 54 000 ks, za celý rok 2008 pak cca 170 000 z provozu vyřazených osobních automobilů (k nárůstu vyřazování došlo zejména v závěru roku 2008, kdy zmíněná opatření již vešla ve známost u motoristické veřejnosti). Na uvedený relativně pozitivní vývoj mělo samozřejmě vliv i značné snížení dovozů ojetých osobních automobilů do ČR v 1. pololetí tohoto roku (oproti stejnému období roku 2008 došlo ke snížení dovozů ojetých osobních automobilů o 40,3 %).
Z výše uvedeného jednoznačně vyplývá, že použití prvků pro podporu obnovy vozového parku vede k žádoucím změnám ve struktuře vozového parku vozidel v ČR. Dalším z těchto prostředků obnovy by měl být i státní příspěvek na nákup nového vozidla při současném vyřazení vozidla staršího než 10 let (tzv. “šrotovné“) či aplikace ostatních běžně požívaných ekonomických a jiných nástrojů upravených tak, aby motivovaly občany k vyřazování starých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících automobilů.
Z porovnání věkové struktury vozového parku osobních automobilů k 30.6.2009 s koncem roku 2008 však vyplývá, že podíl vozidel ve věku nad 10 let zůstal v podstatě stejný a stále tvoří téměř 60 % (58,96 %) vozového parku osobních automobilů.
AUTOBUSY
Průměrný věk autobusů se v průběhu 1. pololetí 2009 mírně snížil a k 30.6.2009 činil 14,27 roku. Počet autobusů zůstal prakticky stejný (v registru ubylo za 1. pololetí pouze 198 autobusů).
UŽITKOVÉ AUTOMOBILY
Počet v ČR celkově zaregistrovaných užitkových vozidel se zvýšil celkem o 2 367 ks, nárůst celkových registrací byl podchycen pouze v kategorii malých užitkových vozidel (N1) a to i přes značný pokles prvních registrací v 1. pololetí 2009.
MOTOCYKLY
Průměrný věk motocyklového parku v ČR je historicky velmi vysoký, oproti konci roku 2008 však došlo ke snížení o 0,36 roku. Od roku 2006 je patrný trend mírného snižování průměrného věku motocyklů registrovaných v ČR.
SOUHRNNÉ ÚDAJE (celkové registrace silničních vozidel v ČR)
Dle údajů CRV bylo k 30.6.2009 v ČR registrováno celkem 7 091 963 ks vozidel všech kategorií, k 31.12.2008 to bylo 7 081 145 ks. Celkový nárůst registrací silničních vozidel za 1. pololetí 2009 byl tedy pouhých 10 818 ks vozidel.