V prvním okamžiku určitě každému z oslovených novinářů vyrazilo dech, neboť jsme se měli připravit na šestitýdenní pobyt ve Francii. Vše se však vysvětlilo po uvedení omylu půvabné tiskové mluvčí společnosti, slečny Veroniky, na pravou míru a tak šest týdnů se nakonec smrsklo na jeden. Ovšem i ten stál za to. Viděli a slyšeli jsme totiž tolik zajímavostí, že reportáž o této cestě vydá na tři pokračování.
Hned v úvodu je milou povinností, poděkovat francouzským organizátorům za perfektně připravený a hlavně i uskutečněný program pobytu a pohotovou reakci, když v jeho soukolí něco nečekaně a tudíž i nezaviněně, zaskřípalo. Zde máme na mysli především okamžité přistavení autobusu k cestě z Mylhuz do Paříže, když letecký spoj byl na poslední chvíli pro silnou vichřici zrušen. Postaráno o nás bylo skutečně královsky a asi hned tak brzy nestrávím noc na zámku, jako se mi to poštěstilo v Montbazonu. Společně s námi si týden ve společnosti Peugeotu vychutnávali i slovenští kolegové.
V tuto chvíli však řadíme zpátečku a vracíme se k prvnímu z oněch pěti dní, které byly vyhrazeny prohlídkám výrobních provozů. Je třeba zdůraznit, že jejich rozvrh byl propočítán přímo na minuty a tudíž se v žádném případě nejednalo o nějaký odpočinkový výlet. Francouzští hostitelé nám prostě chtěli ukázat co nejvíce.
Autobus s našimi výpravami nejprve zastavil u brány jednoho ze šesti vývojových oddělení skupiny PSA, která sdružuje značky Peugeot a Citroen, v La Garrene, kde pracuje dva tisíce lidí. I z toho si můžeme učinit malý obrázek o tom, jaký význam přisuzuje PSA vývoji a inovaci svých vozů. Obě značky dynamicky přistoupily k řešení společných koncepčních úkolů, z nichž jsou prvořadé: snižování ceny vozů (jak lákavé pro naše spotřebitele), zlepšení kvality služeb a výrobků a odvážné snížení periody vývoje nových typů ze současných tří na dva roky. Unifikace je charakteristická i pro skupinu PSA a tak Peugeot a Citroen mají dnes 60% společných dílů, hlavně podvozky, převodovky, motory, klimatizaci. Šéfové společnosti jsou si vědomi, že vlajkové lodi obou značek, Peugeot 605 a Citroen XM, mají už svůj zenit za sebou, proto chtějí své klienty v brzké době překvapit dvěma novými luxusními vozy. Vývojové oddělení v La Garrene je vybaveno skutečně špičkovou technologií, o čemž svědčí i počítač schopný vyrobit digitální maketu vozu a jeho jednotlivých dílů a to i v těch největších detailech. Tento nový směr vývoje nám byl dokumentován na čem jiném, než na Peugeotu 206.
Každému výrobci automobilů jde o to, aby se cestující v jeho voze cítili nejen pohodlně, ale hlavně bezpečně. Vždyť tuto stránku především upřednostňují zájemci o koupi nového vozu. Proto ani u Peugeotu nemohou chybět moderně vybavená pracoviště, kde se pomocí tzv. crash testů zkouší odolnost karoserie proti čelním nebo bočním nárazům. To v La Garrene nám bylo přístupné bez potíží, do Sochaux by pustili snad jen prezidenta Francouzské republiky. Není divu, vždyť zde podrobují testům prototypy, které si každá automobilka chrání jako ono pověstné oko v hlavě. Přesto jsme se dozvěděli, že simulované nárazy, kterými testují bezpečnost celého vozu a účinnost airbagů snímá najednou patnáct kamer, schopných exponovat neuvěřitelných tisíc záběrů za minutu. I známé figuriny, které musí tyto karamboly „přežít,“ jsou konstrukčně uzpůsobeny zvlášť na čelní a boční nárazy.
Protože náš průvodce z oddělení komunikace pozoroval na každém z nás stopy únavy, není divu, vždyť předchozí večeře ve vyhlášené pařížské restauraci se protáhla až do půl druhé v noci, rozhodl se vzkřísit nás krátkým pobytem v komoře simulace teplot, kde mohou být automobily vystaveny zcela protichůdným podmínkám od mínus třiceti do plus čtyřiceti stupňů. Peugeot 406 snášel pětadvacet stupňů pod nulou v pohodě, my jsme, dokonale probuzeni, raději komoru po krátké chvilce opustili.
I u Peugeotu vědí, že úspěchy na sportovním poli jsou tou nejlepší reklamou provozuschopnosti a odolnosti výrobků každé automobilky. Proto i jeho sportovní oddělení není žádným chudým příbuzným ve vztahu k ostatním pracovištím. Zvláště když se s vozy se lvem ve znaku nebo s těmi, které pohání motory této značky, setkáváme už hezkou řádku let na závodních tratích těch nejvýznamnějších podniků. Jmenujme především královskou disciplínu formuli jedna, kde v současnosti používá motory Peugeot jako pohonnou jednotku, tým čtyřnásobného mistra světa Alaina Prosta. Rovněž slavný čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans a americký Pikes speak se podepsaly na vrcholných sportovních úspěších Peugeotu. Co do obliby je formuli jedna vyrovnaným soupeřem Mistrovství světa v automobilových soutěžích. A i v něm získal Peugeot vavříny nejcennější. Vzpomeňme léta 1985 a 1986 a vítězné tažení dvěstěpětky, na které by chtěl navázat její následovník, dvěstěšestka, postavená jako World Rally Car. Podrobnosti o ní, jezdeckém obsazení a plánech vedení Peugeot Sport se dočtete v článku „Vážný uchazeč o světový titul v rally opět na scéně“ otištěném v našem internetovém magazínu.
Ve sportovním oddělení Peugeotu se zrodí za rok osmdesát nových motorů pro vozy F1 a spolu s repasovanými se dostanou až k dvěma stovkám. Jednu pohonnou jednotku nejrychlejších závodních vozů montuje dvojice mechaniků pět dní a musí přitom do ní instalovat až tři tisíce součástek. Nemusíme zdůrazňovat, že všude na pracovištích vládly čistota a naprostý pořádek. Konečně, v jiném prostředí by ani nebylo možno pracovat s tak vyspělou technikou.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií