Subaru Outback, na trhu v USA prodávaný od roku 1994, si vydobyl solidní pověst jedinečného crossoveru, který umně spojuje kultivované pohodlí, vynikající ovladatelnost a přednosti osobního vozu, s robustními schopnostmi terénního vozu a variabilitou automobilu kategorie SUV. Outback jako vždy používá stálý pohon všech kol Symmetrical AWD, který je základní technologií značky Subaru, stejně tak jako originální plochý motor boxer s protiběžnými písty. Model Outback významnou měrou přispívá k prodejním číslům značky Subaru na americkém trhu.
Čtvrtá generace modelu Outback se odlišuje nejen svěžím provedením exteriéru, ale nabízí i prostornější kabinu a větší zavazadlový prostor. Nový Outback svému majiteli nabídne vyšší výkon, pohodlí i ekologičtější parametry. K tomu přispívá zcela nová podlahová plošina, ale i nová bezestupňová převodovka Subaru Lineartronic™ CVT. Všichni cestující na palubě Outbacku se mohou těšit z vyšší míry jistoty při cestování na silnicích i mimo zpevněné cesty. Napomáhá k tomu vynikající pověst spolehlivého vozu, výborné jízdní vlastnosti a nižší spotřeba paliva díky použití nejmodernějších technologií Subaru.
Outback se vyznačuje nápadnějším vzhledem. Rozměry karoserie a její ztvárnění dokonale vyhovují vkusu amerických zákazníků. Konstruktéři Subaru vytvořili pro cestující nejprostornější kabinu i zavazadelník, nabídli vyšší pohodlí jízdy a přišli i s dalšími vylepšeními komfortních prvků výbavy, které charakterizovaly všechny předchozí generace modelu Outback.
Nový Outback je oproti svému předchůdci o 50 mm širší a 105 mm vyšší. Světlá výška vozu narostla na 220 mm, rozšířil se rozchod kol a automobil je celkově mnohem nápadnější. Přední i zadní převis karoserie se zkrátil o 90 mm a celková délka o 20 mm, ale zároveň se zvětšil rozvor náprav o 70 mm, což se odrazilo ve větším prostoru na zadních sedadlech.
Snadný přístup do zavazadlového prostoru zajišťuje velký vstupní otvor pátých dveří. Došlo k nárůstu objemu zavazadelníku, kam lze nyní snadno umístit čtyři velké cestovní kufry.
Silueta nového modelu Outback je výraznější a nápadnější. Těží přitom z dědictví dynamického provedení vnějších partií crossoveru použitého u předchůdců.
Maska chladiče jsou nyní markantnější a je posazena výše, přičemž celkový vzhled vozu se nyní více přibližuje kategorii SUV. Zřetelné prostorové tvary předních světlometů v kombinaci s hranatými mlhovkami v rozích předního nárazníku propůjčují přední partii vozu nádech dynamiky a stability.
Nový Outback nelze na silnici přehlédnout ani díky nápadným bočním lištám a hodně vytaženým podběhům kol, které napovídají o výkonu tepajícím v systému AWD.
Zadní D sloupky byly přepracovány tak, aby ladily s nápadnějšími křivkami zbytku vozu. Odkazují přitom na prapůvod tohoto modelu ve světě SUV. Impozantní zadní partie zřetelně napovídají o prostornosti tohoto vozu, zatímco zadní sdružená světla dokonale ladí s ozdobnými lištami, lakovanými ve stejné barvě jako karoserie a nárazník.
Všechna provedení modelu Outback mají nyní nově řešené střešní ližiny, které podtrhují variabilitu vozu v duchu SUV a zároveň upozorňují na celkovou výšku automobilu. U tohoto pokrokového řešení jsou příčníky zabudovány přímo do střešních ližin, což napomáhá snížit hlučnost v době, kdy příčníky nejsou zapotřebí.
Ozdobné lišty kolem oken s puncem vysoké kvality akcentují uhlazený design kabiny.
Nový design interiéru je odrazem dynamických vnějších křivek a tvarů a podílí se na vytvoření prostornější kabiny tohoto vozu s intenzivním dojmem kvality.
Nový přístrojový panel nápadný ostrými hranami vytváří dojem, jako by prostor předních cestujících byl po obou stranách otevřenější.
K umocnění dojmu té nejlepší kvality přispívají i tvary středové konzole a dekorativní provedení s vlasovou povrchovou strukturou.
Díky použití nové elektronické parkovací brzdy zmizela ze středové konzoly páka parkovací brzdy, a tak mezi předními cestujícími vznikl další prostor. Do středové konzoly jsou vedle sebe zabudovány dva držáky nápojů, přičemž se zvětšila i schránka v konzole a loketní opěrka mezi sedadly.
Obě přední sedadla zajišťují vynikající úroveň pohodlí a skvělé boční vedení. Jejich stehování zase zdůrazňuje sportovní charakter nového modelu Outback. Provedení v nejvyšší výbavě nabízí sedadlo řidiče seřiditelné v 10 směrech, včetně elektricky nastavitelné bederní opěry, a dále sedadlo předního spolujezdce elektricky nastavitelné ve 4 směrech.
Nový design tříramenného volantu evokuje sportovní pocity, přičemž volant je vybaven i tlačítky ovládání audio soustavy a tempomatu. U verzí s automatickou převodovkou nebo bezestupňovou převodovkou Lineartronic™ se pod volantem nacházejí i páčky řazení. Všechny čtyři kruhové ukazatele na přístrojovém panelu, lemované kroužky z leštěného hliníku, mají vždy aktivní podsvícení. Ve středu přístrojové desky je umístěn multifunkční displej s palubním počítačem.
Motor a převodovka
Pod kapotou nového modelu Outback najdeme zdokonalené motory konstrukce Boxer vyznačující se velmi nízkou spotřebou paliva. Verze určené k prodeji na americkém trhu se budou dodávat se dvěma typy motorů.
Outback 2.5i
- Zdvihový objem: 2457 cm3
- Max. výkon/ max. točivý moment: 170 k při 5600 ot/min / 230 Nm při 4000 ot/min
- Převodovka: 6st. manuální / bezestupňová Lineartronic™
- Outback 3.6R
- Zdvihový objem: 3630 cm3
- Max. výkon/ max. točivý moment: 256 k při 6000 ot/min/335 Nm při 4400 ot/min
- Převodovka: 5st. automatická
Motor 2,5 l SOHC
Motor spojený se sacím potrubím z pryskyřic je nyní lehčí a vykazuje vyšší točivý moment v pásmu nižších otáček. Nižší spotřeby paliva bylo dosaženo lepším chlazením motoru v prostoru hlavy válců. Díky optimalizaci katalyzátoru pak motor produkuje velmi nízké emise.
Motor 3,6 l DOHC
- Lehký a kompaktní motor 3,6 l nově se objevující v sedanu Legacy vykazuje stejné vnější rozměry jako předchozí agregát 3,0 l.
- Aktivní řídicí systém časování ventilů (AVCS) zajišťující proměnné časování sacích i výfukových ventilů optimalizuje dávkování výkonu v celém spektru otáček motoru a napomáhá ke snížení emisí. Nový agregát 3,6 l nabízí vyšší výkon než starší jednotka 3,0 l, ale je i hospodárnější při provozu, neboť si vystačí s běžným benzínem. Agregát 3,0 l, používaný v předchozí generaci tohoto modelu, vyžadoval benzín s vyšším oktanovým číslem.
Převodovka Lineartronic™ CVT
Bezestupňová převodovka Subaru Lineartronic™ je zárukou skvělých jízdních vlastností a nízké spotřeby paliva.
- Atmosférický motor 2,5 l pracuje v součinnosti s řetězovou bezestupňovou převodovkou, která je celosvětově vůbec první převodovkou svého druhu s podélným uložením, určenou pro sériové vozy se stálým pohonem všech kol AWD. Bezestupňové převodovky používající speciální lamelové řetězy vykazují nižší míru tření a vyšší dimenzování k přenosu točivého momentu, a tak umožňují dosáhnout nižší spotřeby paliva než podobné převodovky s řemenovým náhonem. Převodovka Lineartronic™ používá řemenice o menším průměru, což se odráží v kompaktnějších rozměrech celé jednotky. Díky výrazným rozdílům v průměru nejmenší a největší řemenice pak tato bezestupňová převodovka nabízí nekonečný počet virtuálních převodových „stupňů“, aby motor mohl pracovat vždy v nejúčinnějším pásmu otáček.
- Bezestupňová převodovka Lineartronic™ zajišťuje hladké zrychlování s lineární odezvou na pokyny od plynového pedálu. K tomu napomáhá dokonalé vyvážení mezi dávkováním točivého momentu a otáčkami motoru.
- Převodovka Lineartronic™ disponuje i režimem ručního řazení, jejž může řidič podle chuti sám aktivovat. Zde se používá šestice přednastavených virtuálních stupňů, a tak řidič může ručně „řadit“ pomocí ovládacích páček pod volantem. V porovnání s běžnými automatickými převodovkami s režimem sekvenčního řazení je odezva na pokyny k přeřazení rychlejší a hladší.
Pětistupňová automatická převodovka
- K nižší spotřebě paliva přispívá i nižší tření a hmotnost samotné automatické převodovky.
Šestistupňová manuální převodovka
Na americkém trhu se vůbec poprvé objevuje Outback vybavený šestistupňovou manuální převodovkou ve spojení s motorem 2,5 l bez přeplňování. Nový šestistupňový manuál díky širšímu odstupňování zajišťuje nízkou spotřebu paliva, lepší jízdní chování a tišší chod v pásmu vyšších otáček.
Podvozek
Nová konstrukce příčného nosníku motoru pomáhá snížit hlučnost, zvyšuje kultivovanost jízdy i stabilitu vozu a zároveň posiluje bezpečnostní parametry v případě čelního nárazu.
- Motor je uložen v kolébkovém rámu, oproti dřívější montáži na samotném šasi. Rám podporuje motor ve čtyřech montážních bodech s využitím tlumicí pryže vyplněné kapalinou. Kolébkový rám napomáhá zamezit vibracím tím, že motor je přesně umístěn v ose přenosu točivého momentu pohonné jednotky.
- K novému rámu jsou přimontovány přední vzpěry McPherson vylepšující reakci řízení, ovladatelnost a celkovou tuhost. K vylepšení torzní tuhosti přispěla změna konstrukce stabilizátorů s větším průměrem. To napomáhá k lepší geometrii zdvihu a vyššímu jízdnímu pohodlí.
- K pomocnému rámu je přichyceno nové zavěšení zadních kol dvojité lichoběžníkové konstrukce. Prostřednictvím pouzder jsou k pomocnému rámu přichyceny i veškeré komponenty zavěšení kol a diferenciálu zadní nápravy. Vodicí pouzdra a uchycení tlumičů bylo optimalizováno s ohledem na specifický charakter nového modelu. Všechna provedená zdokonalení se odrazila ve výrazném snížení celkové hladiny hluku.
- Provedení s motorizací 2,5 l standardně vyjíždí na kolech o rozměru 16″ s pneumatikami 215/70 R16. Provedení ve vyšší výbavě používají 17″ kola z hliníkové slitiny s pneumatikami o rozměru 225/60 R17. Outback s motorem 3,6 l standardně používá 17″ hliníková kola s pneumatikami 225/60 R17.
- Všechny verze jsou standardně vybaveny kotoučovými brzdami na všech kolech a systémem ABS, který spolupracuje s elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD) Subaru. Ovladatelnost vozu a celkovou bezpečnost zvyšuje i brzdový asistent Subaru, který se dodává ve všech verzích tohoto modelu.
- Díky nové elektronické parkovací brzdě se nepoužívá tradiční páka ve středové konzole, čímž se zvětšil prostor pro úschovu drobností v tomto místě. Pokud vůz zastaví v kopci o sklonu větším než 5 %, automaticky se aktivuje elektronický asistent pro rozjíždění do kopce spojený s funkcí parkovací brzdy.
- Standardní součástí výbavy všech verzí je stabilizační systém (VDC), u nějž byly optimalizovány reakční časy, čímž se ještě zvýšila stabilita a schopnosti řízení trakce.
Konstrukce karoserie
- Použití vysokopevnostní oceli v kritických partiích karoserie přispívá ke snížení hmotnosti při současném zvýšení celkové tuhosti. Konstrukce uložení a příčným nosníkem motoru umožňuje účinnější pohlcování nárazové energie.
- Zvedání kapoty usnadňují plynové vzpěry.
Bezpečnost
- V případě čelního nárazu se celý příčný nosník motoru složí dovnitř takovým způsobem, aby pohonná jednotka sklouzla směrem dolů, čímž se zvětší ochranná zóna vlastního prostoru pro cestující. K bezpečnosti cestujících v případě čelní kolize přispívá i konstrukce Subaru s prstencovými výztužemi navrhovaná s ohledem na účinné pohlcování nárazové energie.
- Všechny dveře vozu byly doplněny o dvojici nosníků pohlcujících nárazovou energii. Díky optimálnímu rozvržení vnitřních komponent dveří vzniká mezi dveřními panely dostatečně velký deformovatelný prostor, který cestujícím zajišťuje vyšší míru ochrany.
- I přes kratší převisy karoserie se energie v případě nárazu do vozidla zezadu účinně pohltí v rámu s optimalizovanou konstrukcí.
- Všechna provedení jsou vybavena bočními airbagy v předních sedadlech a bočními záclonovými airbagy, které v případě kolize lépe chrání hlavy předních i zadních cestujících. Inteligentní dvoustupňové airbagy vpředu spolupracují s čidly, které detekují přítomnost i hmotnost předního spolujezdce a vzdálenost řidiče od volantu. S ohledem na optimální ochranu cestujících pak systém automaticky nastavuje intenzitu aktivace čelních airbagů. Boční i hlavové záclonové airbagy byly zvětšeny kvůli lepší ochraně cestujících.
- Zvýšenou míru ochrany před poraněním krční páteře v případě nárazu do vozidla zezadu zajišťují nově navržené vysokopevnostní rámy sedadel a opěrky hlavy dobře pohlcující nárazovou energii.
Další prvky výbavy
- Světlomety se aktivují automaticky v závislosti na konkrétních jízdních podmínkách.
- Opěradla zadních sedadel jsou rozdělena v poměru 60:40 a je možné měnit jejich sklon.
- Loketní opěrka mezi zadními sedadly má standardně zabudovaný držák nápojů.
- Verze ve vyšší výbavě nabízejí další prvky komfortní výbavy, jako např. audio soustavu Harman-Kardon® nebo elektrické střešní okno s mechanizmem umožňujícím vyklápění a posouvání.
Hlavní technické specifikace:
- Typy karoserie: čtyřdveřové provedení, pět cestujících
- Rozměry karoserie (délka/šířka/výška): 478 ( 182 ( 167 cm
- Rozvor: 275 cm
- Rozchod kol vpředu i vzadu 155 cm
Specifikace jsou pouze předběžné a mohou se změnit.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií