Mazda obnovila před osmi lety typem MX-5 koncepci spartánských sportovních automobilů, před lety reprezentovanou především britskými výrobky. Ty však už dávno odvál čas a tak Mazda prvním zcela originálním modelem MX-5 trefila hřebík na hlavičku. Od té doby vzniklo víc než 430 tisíc těchto sympatických sportovních automobilů. Staly se kultovními vozy nejen mladých řidičů, ale i všech řidičů mladých srdcem. O oblibě MX-5 svědčí klubová setkání na celém světě, značkové závody a velkolepé sjezdy evropských, amerických i japonských majitelů. Konstruktéři nekladli důraz na extrémní výkony, ale především na sportovní jízdní vlastnosti a radost z jízdy na čerstvém vzduchu. Druhá generace MX-5 tento trend dále prohlubuje. Přesvědčili jsme se o tom při evropském představení Mazdy MX-5 na silnicích španělského ostrova Mallorca, plných zatáček, ostrých stoupání a rychlých sjezdů. Nový roadster seděl na asfaltu jako přilepený a reagoval na změny směru jako motokára. Motor 1.8 překypuje výkonem, uděluje vozu špičkovou rychlost přes 200 km/h i mimořádné zrychlení. Svižnou sportovní jízdu umožňuje ale i verze 1.6. Skutečnou lahůdkou je přesné řazení pětistupňové převodovky krátkou řadící pákou.
Na rozdíl od konkurence má Mazda MX-5 klasickou koncepci pohonu s motorem vpředu a pohonem zadních kol, posílenou originálním řešením vyztuženého rámu mezi motorem a hnací nápravou, lichoběžníkové nezávislé zavěšení všech kol jako u závodních vozů a přesné řízení s variabilním účinkem posilovače. Další zlepšení se ukrývají pod karoserií, jejíž tuhost významně vzrostla zesílením uzlových bodů. Originální kokpit jezdce i spolujezdce zcela obklopuje, tak jak se na správný sportovní automobil sluší; i nízká, ale mimořádně účinná větrná clona dovoluje jízdu se staženou střechou bez nepříjemné turbulence. Mazda MX-5 je opravdu skvělým tipem na léto. Pro radost z jízdy na čerstvém vzduchu.
Nová Mazda MX-5 je dvousedadlový sportovní automobil se sklopnou plátěnou střechou, případně i s pevnou střechou Hardtop za příplatek. Od své předchůdkyně první generace se liší nejen stylistickými retušemi, ale především řadou technických zlepšení. Důležité změny se ukrývají pod karoserií, jejíž tuhost se významně zvýšila zesílením uzlových bodů. Samonosný skelet je důmyslně vyztužen a zajišťuje tak minimalizaci hladiny hluku a vibrací a poskytuje posádce účinnou ochranu v případě nehody. Rám čelního skla tvoří ochranný oblouk, ve dveřích jsou účinné boční výztuhy, sériově se dodávají také dva airbagy pro řidiče a spolujezdce a předpínače bezpečnostních pásů.
Přemístěním náhradního kola a akumulátoru pod podlahu zavazadlového prostoru vzrostl jeho objem na 0,144 m3 a snížilo se rovněž těžiště vozu. Mazda MX-5 je automobilem s motorem uloženým podélně vpředu a pohonem kol zadní nápravy, jejíž rozvodovka je s pohonnou jednotkou pevně spojena hliníkovým páteřovým rámem PPF (Power Plant Frame). Tento systém dále zvyšuje tuhost karoserie a přispívá tak k vynikajícím jízdním vlastnostem a přesnému vedení vozu. Všechna kola jsou zavěšena zcela nezávisle na lichoběžníkových polonápravách s dvojitými příčnými rameny a vinutými pružinami, které vycházejí z původních návrhů šéfkonstruktéra Takaa Kijimy, jež je vytvořil pro supersportovní kupé RX-7 druhé a třetí generace a také pro sportovní prototyp Mazda 787B, vítěze závodu 24h Le Mans 1991. Hmotnost na přední a zadní nápravu je rozložena v ideálním poměru 1:1, přiměřený účinek posilovače řízení je proměnný v závislosti na rychlosti jízdy a také účinnost brzdové soustavy s kotoučovými brzdami na všech kolech a s protiblokovacím systémem ABS nejnovější generace je vynikající. Trakční vlastnosti u silnější verze 1.8 zlepšuje samosvorný šnekový diferenciál Torsen. Přesné řazení pětistupňové převodovky krátkou pákou a sportovní volant Nardi zvyšují požitek z jízdy. Objem odkládací schránky před spolujezdcem se zvětšil z 4,2 na 6,3 litru. Pneumatiky jsou 185/60 R 14 pro model 1.6; silnější 1.8 má litá kola s pneumatikami 195/50 R 15. Oba nabízené motory jsou čtyřválce s čtyřventilovým rozvodem DOHC a elektronickým vícebodovým vstřikováním paliva. Srdcem silnější verze je motor 1.8, který z původní konstrukce přebírá pouze blok válců; všechny ostatní díly se změnily a nový systém sání s variabilní délkou potrubí přispívá k výhodnějšímu průběhu točivého momentu. Motor má zdvihový objem 1839 cm3, vrtání a zdvih 83 x 85 mm, výkon 103 kW (140 k)/6500 ot/min a největší točivý moment 162 N.m/4500 ot/min., umožňující dosáhnout největší rychlost 205 km/h. Průměrná spotřeba paliva činí dle EU 8,5 l/100 km.
V Japonsku se s tímto motorem montuje šestistupňová převodovka a vzhledem k zájmu není vyloučeno, že se později objeví i v Evropě. Zatím se však na export dodává jen pětistupňová. Základní motor o zdvihovém objemu 1597 cm3 (vrtání a zdvih 78 x 83,6 mm) má nyní výkon 81 kW (110 k)/6500 ot/min a točivý moment 134 N.m/4500 ot/min. Uděluje vozu rychlost až 191 km/h a průměrná spotřeba paliva činí dle EU 8,1 l/100 km. Nová Mazda MX-5 je postavena na podlahové plošině s nezměněným rozvorem náprav 2265 mm a mírně zvětšeným rozchodem kol na 1415 mm vpředu a 1440 mm vzadu. Celkové rozměry vozu se prakticky nezměnily, délka je nyní 3975 mm (+ 25 mm), šířka 1680 mm (+ 5 mm) a výška 1225 mm (- 5 mm). Vzhledem k zesílenému skeletu karoserie a aplikaci bezpečnostních prvků vzrostla hmotnost na 1025 kg, tedy o 35 kg, ale přesto patří nová MX-5 k nejlehčím automobilům své kategorie.
převzato z MAZDA NEWS léto 98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů MAZDA
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.