Skupina Škoda Auto se skládá z mateřské společnosti ŠKODA AUTO a.s. a jejích plně konsolidovaných dceřiných společností: ŠkodaAuto Deutschland GmbH, ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o., Škoda Auto Polska S.A., Škoda Auto India Private Ltd. a podniku OOO VOLKSWAGEN Rus, který je konsolidován metodou ekvivalence.
Škoda Auto dokázala v uplynulém roce i přes výrazně zostřené rámcové podmínky dále zvýšit prodej vozů. „V roce 2008 jsme opět dosáhli prodejního rekordu a podařilo se nám dále posílit svou pozici na trhu,“ řekl Reinhard Jung, předseda představenstva společnosti Škoda Auto. Dodávky zákazníkům byly s 674 530 vozy o 7,1 %, tedy o 44 498 vozů vyšší než v roce 2007. Regiony a trhy s nejsilnějším růstem přitom byly střední a východní Evropa a Asie: Čína (+117 %), Rusko (+84,2 %), Indie (+31,9 %) a Ukrajina (+25,2 %).
K dobrým prodejním výsledkům přispěly především modely Octavia (včetně vozu Octavia Tour) s 344 857 vozy (+11,3 %) a Fabia s 246 561 vozy (+5,9 %). Největší přírůstek oproti předchozímu roku byl s 24,9 % na 25 645 vozů zaznamenán u modelu Superb. Druhou generaci tohoto modelu uvedla Škoda Auto v roce 2008 na trh jako svou nejdůležitější novinku. Model Roomster se s 57 467 prodanými vozy nacházel o 13,8 % pod úrovní předchozího roku.
Celosvětová finanční krize, pokles celkových trhů a především negativní vývoj české koruny vůči všem významným měnám (euru, americkému dolaru, ruskému rublu, britské libře) měly v roce 2008 značný vliv na výsledky společnosti Škoda Auto. I přes pozitivní vývoj počtu prodaných vozů, zůstaly finanční ukazatele pod úrovní předchozího roku.
Rentabilita kapitálu s hodnotou 15,1% opět pokryla náklady na kapitál, a překonala tím vlastní požadavek na minimální zhodnocení ve výši 9%. V roce 2007 činila rentabilita kapitálu ještě 22,5%, což znamená pokles o 7,4 procentního bodu. Provozní výsledek byl s 13,6 mld. Kč o 6,2 mld. Kč (-31,2 %) nižší než v předchozím roce, kdy dosáhl 19,8 mld. Kč. Výsledek před zdaněním zaznamenal pokles o 6,5 mld. Kč na 13,4 mld. Kč (-32,6 %).
Tržby dosáhly hodnoty 200,2 mld. Kč a byly tak pod úrovní předchozího roku (222,0 mld. Kč, tj. -9,8 %). Tržby byly tvořeny vozy (87,7 %), originálními díly a příslušenstvím (7,4 %), dodávkami dílů do podniků koncernu Volkswagen (3,2 %) a tržbami za ostatní zboží a služby (1,7 %). Škoda Auto zůstala i v roce 2008 nejvýznamnějším vývozcem České republiky s podílem 6,7 % na celkovém vývozu země.
V roce 2008 činily investice skupiny zhruba 14,6 mld. Kč (+2,1 %). Těžiště investiční činnosti spočívalo v obnově a rozšíření palety produktů (Superb, Octavia, Yeti a modelová řada GreenLine) a v dokončení nového technologického centra v Mladé Boleslavi.
„Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížným rokem. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména vůči euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 mld. Kč. Jinak vyjádřeno lze říci, že Škoda Auto by, přes dopady finanční krize na celkové trhy a přes jiné negativní makroekonomické faktory, v roce 2008 dosáhla lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni roku 2007. Naše rychlá reakce na klesající poptávku a především naše důsledná nákladová kázeň nám pomohly zachovat si svou finanční stabilitu,“ komentoval Holger Kintscher, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast ekonomie, situaci a příčiny vývoje hospodářských výsledků. Obchodní vyhlídky na rok 2009 však nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. Spolehlivá prognóza na rok 2009 je z důvodu aktuální ekonomické situace téměř nemožná. „Čeká nás krajně složité období,“ zdůraznil Holger Kintscher.
„Vedle četných výzev nabízí rok 2009 pro značku Škoda i množství příležitostí. Teprve před nedávnem jsme představili pátou modelovou řadu značky, vůz Škoda Yeti. S dalšími produkty, jako je Superb Combi, svůj produktový program v dalším průběhu roku dále rozšíříme a posílíme. Půjdeme rovněž dále cestou internacionalizace skupiny Škoda Auto a budeme zde cíleně rozšiřovat své aktivity. Velmi kladným signálem jsou pro nás aktuální úspěchy modelu Fabia a stav našich objednávek, jejichž množství je nad úrovní loňského roku,“ shrnul Reinhard Jung současný vývoj.
MJ | 2008 | 2007 | 2008/2007změna v % | |
Dodávky na zákazníky | tis. vozů | 675 | 630 | 7,1 |
Odbyt* | tis. vozů | 626 | 620 | 1,0 |
Výroba** | tis. vozů | 607 | 623 | -2,6 |
Počet zaměstnanců *** | osob | 26 695 | 29 141 | -8,4 |
Tržby celkem | mil. Kč | 200 182 | 221 967 | -9,8 |
Hrubý zisk | mil. Kč | 28 659 | 36 493 | -21,5 |
Provozní výsledek | mil. Kč | 13 620 | 19 784 | -31,2 |
Zisk před zdaněním | mil. Kč | 13 376 | 19 860 | -32,6 |
Zisk po zdanění | mil. Kč | 10 818 | 15 982 | -32,3 |
Investice (vč. nehmotných výsledků vývoje) | mil. Kč | 14 556 | 14 256 | 2,1 |
Peněžní toky z provozní činnosti | mil. Kč | 14 206 | 28 454 | -50,1 |
Čistá likvidita | mil. Kč | 18 272 | 27 403 | -33,3 |
*) odbyt zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW dodaných dceřinými společnostmi SAS a SAIPL
**) výroba zahrnuje vozy ostatních značek koncernu VW vyrobené dceřinou společností SAIPL
***) fyzický stav zaměstnanců k 31.12.2008 včetně agenturního personálu
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.