Datum 2. listopadu 2008 bude nesmazatelně zapsáno do historie jako den Sébastiena Loeba a Daniela Eleny, kteří vybojovali pátý titul mistrů světa WRC v řadě a přepsali tak historii automobilového soutěžního sportu.
Tento tandem kraluje od roku 2004, nejprve na voze Citroën Xsara, později na C4 WRC. Stejně jako v roce 2005 dosáhli na korunu v Japonsku, nyní ovšem ještě jeden podnik před samotným závěrem šampionátu. Opona se zatáhne za tři týdny ve Walesu na Britské rallye, kde se Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordo – Marc Martí pokusí vybojovat korunu také pro Citroën v Poháru konstruktérů.
Trpělivost místo „ipponu“
Ačkoli pro finálový den Rallye Japonsko naordinovali pořadatelé pouhých 96 kilometrů do devíti rychlostních zkoušek, všem z týmu Citroën Total Sport připadal neskutečně dlouhý čekáním na šampaňské a oslavu úspěchu. Sébastien Loeb s Danielem Elenou stejně jako v pátek a sobotu se nenechali vyprovokovat svými soupeři k bodům za ippon, tedy k unáhleným útokům na vítězství. V mokrých a blátivých podmínkách by to mohlo znamenat konec nadějí, a tak v táboře Citroënu vládla nervozita. Nicméně dvojice Citroënu dojela na třetím místě, které jí zabezpečovalo pátý titul ze šesti startů v mistrovství světa, které tým Citroën absolvoval v plném rozsahu. Statistika zařadila Loeba před takové veličiny, jakými byli Juha Kankkunen, ale obzvlášť Tommi Mäkinen, jenž získal čtyři světové tituly v řadě v rozmezí let 1996 – 1999.
Loeb: Fantastické!
„Je to fantastický pocit,“ říkal Sébastien v cíli. „Spolu s Danielem a všemi v týmu jsme si řekli, že chceme vyhrát korunu i letos. Jsem ohromně spokojený, že to přišlo právě nyní v Japonsku. Přál jsem si titul získat už nyní, abychom mohli jet na poslední soutěž do Walesu s volnější myslí. Víkend to byl hodně dlouhý a psychicky vysilující a vůbec mi nepřipadal moc zábavný. Náš vůz C4 WRC a pneumatiky Pirelli fungovaly velmi dobře, navíc nebylo lehké zahánět v průběhu soutěže myšlenky na titul. Tomu jsme se přibližovali každou rychlostní zkouškou a nakonec se nám čekání vyplatilo.“
„Nemohu říci, zda je právě letošní titul nejhezčím ze všech,“ řekl nový pětinásobný šampion. „Zvláštní vzpomínky mám samozřejmě na náš vůbec první titul mistrů světa a nechci tvrdit, že už je to něco, nač si člověk zvykne. Každý z titulů přinesl zvláštní pocit. Jedno ovšem zůstává stejné pořád a pro všechna prvenství – společná radost všech v týmu. Vždycky nám připravili auto s potenciálem na zisk titulu, takže titul je pokaždé i jejich. Do toho počítám i Dani Sorda a Marc Martího, jejichž výsledky přispěly k našemu úspěchu. Naše myšlenky se teď budou ubírat k Cardiffu, kde bychom se chtěli pokusit získat pro Citroën double…“
Elena: Užít si soutěž
„Byl to dlouhý rok, ale vyhraný titul, to je tak ohromný pocit,“ souhlasil Daniel Elena. „Je to naše pátá koruna společně se Sébem a každá mi dala obrovské potěšení. Statistiky mě moc nezajímají, pro mě je rozhodující užít si každou rychlostní zkoušku a podělit se o pocity z nádherné atmosféry v týmu a pracovat se Sébem.“
„Jsem velmi rád za Sébastiena a „Danose“,“ přidal se Dani Sordo. „Letos dosáhli deset vítězství a titul si plně zaslouží. Je to velká čest pro mě i Marca, že můžeme být ve stejném týmu jako mistři světa. Ještě zbývá jedno kolo do konce a také my se pokusíme o maximum, abychom pomohli Citroënu k Poháru konstruktérů a sobě k třetímu místu v šampionátu pilotů.“
Španělský pilot pokazil závěr Japonské rallye. Po pátečních problémech chtěli v Citroën týmu, aby soutěž ukončili a získali tak možnost nasadit na Rallye Wales nový motor. To předpisy umožňují.
Quesnel: Polovina plánu splněna
Titul slavil také Olivier Quesnel, první v roli týmového šéfa Citroën Sport. „Jsem navýsost spokojený,“ smál se. „Tím, že Séb a Daniel získali prvenství v šampionátu, jsme splnili polovinu našeho plánu, který jsme si před sezonou vytýčili. Na oslavy v naší základně v Satory moc času nebude, všichni jsme náležitě motivovaní, jak posádky, tak personál k boji o zisk koruny mezi konstruktéry“.
Vítězství v rychlostních zkouškách:
- 1. den – RZ 1 a 2: Mikko Hirvonen (Ford Focus) – RZ 4: Sébastien Loeb (Citroën C4) – RZ 5, 6, 9 a 10: M. Hirvonen.
- 2. den – RZ 11: Dani Sordo (Citroën C4) – RZ 12: Petter Solberg (Subaru Impreza) – RZ 13: Jari-Matti Latvala (Ford Focus) – RZ 14: Henning Solberg (Ford Focus) – RZ 15: S. Loeb – RZ 16 : JM. Latvala – RZ 17 a 18: M. Hirvonen (Ford) – RZ 19: D. Sordo a Toni Gardemeister (Suzuki X4) – RZ 20: D. Sordo.
- 3. den – RZ 21: P. Solberg – RZ 22: M. Hirvonen – RZ 23 a 24: JM. Latvala – RZ 25: Aji Kim (Mitsubishi Lancer) – RZ 26 a 27: M. Hirvonen – RZ 28 a 29: P. Solberg.
Nejlepší časy:
M. Hirvonen, 11 – JM. Latvala, 4 – P. Solberg, 4 – D. Sordo, 3 (1ex) – S. Loeb, 2 – H. Solberg, 1 – T. Gardemeister, 1 (1ex) – A. Kim, 1. (RZ 3/7/8 zrušeno).
Vedení v soutěži:
- RZ 1 až 29: M. Hirvonen.
Konečné pořadí 5. Rallye Japonsko (14/15):
- 1. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) 3:25:03 hod.
- 2. JM. Latvala/M. Anttila (Ford Focus) + 31,1 s
- 3. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) + 2:30,6 min.
- 4. C. Atkinson/S. Prevot (Subaru Impreza) + 3:42,4
- 5. PG. Andersson/J. Andersson (Suzuki X4) + 5:12,9
- 6. T. Gardemeister/T. Tuominen (Suzuki X4) + 6:09,4
- 7. M. Wilson/S. Martin (Ford Focus) + 7:05,3
- 8. P. Solberg/P. Mills (Subaru Impreza) + 13:19,9
- 9. F. Villagra/L. Pérez-Companc (Ford Focus) + 15:40,8
- 10. J. Hänninen/M. Markkula (Mitsubishi Lancer) + 18:27,4
Mistrovství světa WRC – Pohár konstruktérů (14/15):
1. Citroën-Total, 175 – 2. Ford, 164 – 3. Subaru, 93 – 4. Stobart, 64 – 5. Suzuki, 28 – 6. Munchi’s, 22.
Mistrovství světa WRC pilotů (14/15):
1.S. Loeb, 112 – 2. M. Hirvonen, 102 – 3. D. Sordo, 59 – 4. C. Atkinson, 50 – 5. JM. Latvala, 50 – 6. P. Solberg, 41 – 7. H. Solberg, 22 – 8. F. Duval, 22 – 9. G. Galli, 17 – 10. M. Wilson, 15 – 11. U. Aava, 13 – 12. F. Villagra, 9 – 13. C. Rautenbach, 9 – 14. T. Gardemeister, 8 – 15. PG. Andersson, 8 – 16. A. Mikkelsen, 5 – 17. JM. Cuoq, 2 – 18. M. Rantanen, 2 …/… 21. S. Ogier, 1.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií