5 příkladů, jak nám propojení mobilních telefonů a automobilů usnadňuje život

Snaha pohybovat se v chytrém prostředí roste a uvědomují si to i výrobci automobilů. Řešení pro připojování chytrých telefonů k vnitřnímu systému vozu či pomocné aplikace na ovládání se tak stávají klíčovým prvkem výbavy. Kde všude nám spojení telefonu a automobilu usnadňuje život?

Tradiční systémy

Původním a asi nejtradičnějším způsobem spojení automobilu s mobilním telefonem je analogové propojení USB kabelem z konektoru sluchátek. Telefon pak funguje jako externí úložiště, které umožnuje řidiči přehrávat hudbu z vlastního telefonu namísto CD či audiokazet. Na tento způsob volně navázali výrobci aut využíváním bluetooth konektivity, která je dnes u nových aut již standardní součástí palubní výbavy. Kromě přehrávání hudby podporuje zejména handsfree hovory přes audiosystém vozu.

Zobrazte si své oblíbené aplikace přímo na palubu

Klasické systémy analogu a bluetooth ale v současné době zastínila možnost unikátního spojení vnitřního systému auta a telefonu prostřednictvím aplikací. Již před několika lety představil Apple i Android své vlastní aplikace CarPlay a Android Auto, které umožnují řidičům přímé zrcadlení obrazovky mobilu na palubu vozu. O tom, že tyto aplikace se dostávají do popředí, svědčí poslední průzkum americké výzkumné společnosti Strategy Analytics. Ten vysledoval přítomnost těchto systémů již ve 46 % vozidel. „Palubní infotainment je dnes pro řidiče zásadní dokonce natolik, že může ovlivňovat i jejich nákupní chování. Řidiči si chtějí na obrazovku auta spustit své oblíbené navigace, mapy, hudbu i další aplikace, které běžně využívají ve svých telefonech. Při výběru auta se tak často zajímají, jak široké propojení s mobilním telefonem vůz nabízí,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader společnosti Arval CZ, předního poskytovatele operativního leasingu.

Díky aplikaci můžete snížit náklady na provoz vozu

Mobilní telefony ale můžeme využívat nejen k rozšíření infotainmentu našeho auta. Speciální aplikace umožňují například získat přehled o aktuálních pozicích vozidel v reálném čase. Je tak možné optimalizovat trasy nebo lokalizovat vozidlo v případě jeho odcizení či havárie. V počítači, telefonu nebo tabletu lze sledovat mnoho provozních parametrů, například stav paliva v nádrži, zatížení náprav či teplotu v přepravním prostoru. „Služba pomáhá optimalizovat spotřebu paliva. Je schopna monitorovat, jak se daný řidič ke svému vozu chová. Lze rovněž porovnávat údaje od různých uživatelů auta. Díky tomu lze snadno odhalit vyšší než průměrnou spotřebu nebo dohledat, v jaké části trasy došlo k neúsporné jízdě,“ popisuje Tomáš Kadeřábek. „Celých 40 % nákladů na provoz vozového parku je ovlivněno právě chováním řidiče. Jeho optimalizací je tak možné ušetřit nemalé finanční prostředky,“ dodává.

Asistenční aplikace pomohou v případě nehody

Jsme zvyklí, že pokud nastane problém, automaticky voláme o pomoc mobilním telefonem. V případě zdravotnické pomoci je linka jasná, ale kde budeme hledat třeba nejbližší servis? A co když nám auto přestane jet uprostřed lesa? Pojišťovny nebo poskytovatelé operativního leasingu nabízejí pro tyto případy různé podpůrné aplikace. Ty umožňují jednoduše využít přímý kontakt na asistenční službu, poskytují přehlednou mapu servisních partnerů, ale i další údaje, kupříkladu o rozsahu asistenční služby, aktuální dopravní situaci či termínech STK, a umožňují též nahlášení škodní události, a to včetně odeslání fotodokumentace poškození vozidla.

Budeme telefonem nakonec auta i řídit?

Výrobci aplikací však jdou ještě dál. Telefonem lze například spustit na dálku klimatizaci, otevřít okýnka, zamknout či odemknout, lokalizovat vůz při krádeži, nebo ho dokonce i nastartovat. Ovládání elektronických funkcí na dálku se pomalu stává běžným, přelom ale nastal na letošním veletrhu MWC 2018 ve španělské Barceloně, kde jeden z výrobců mobilních telefonů představil chytrý telefon s umělou inteligencí, která vozidlo sama řídila. Takto řízený automobil se dokonce dokázal i vyhnout cyklistovi. Telefon prý umí poznat zhruba tisíc různých objektů v dráze vozu a adekvátně reagovat. Je to první krok ke zcela autonomním vozidlům?

 

 

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...