Sardinie v kostce
Rallye Sardinie je součástí mistrovství světa od roku 2004. Aktuálně se jede čtvrtý ročník. Servisní park je situován v Porto Cocciani cargo terminal. Celková délka rallye je 1061,84 km, z toho je 342,86 km měřených v 18 rychlostních zkouškách na 9 odlišných trasách. Seznamování s tratí je na programu včera a dnes. Zahajovací a závěrečný ceremoniál (ve čtvrtek 17. května ve 20 hod., resp. v neděli 20. května ve 14.30 hod.) bude v Porto Cervo di Arzachena (Marina Vecchia). Shakedown je ve čtvrtek 17. května od 8 do 12 hodin na testu 3,36 km v okolí Monte Plebi.
1. etapa – pátek 18. května: 392,72 km, z toho 145,40 km měřených ve dvou kolech na třech trasách. Start kolem 8,30 hod. – RZ 1 (Crastazza 1, 31,13 km), RZ 2 (Terranova 1, 21,21 km) a RZ 3 (Monta Olia 1, 20,36 km). Seskupení, Olbia (12.50, 20 minut). Servis A (13.10, 30 minut). RZ 4 (Crastazza 2), RZ 5 (Terranova 2) a RZ 6 (Monta Olia 2). Servis B (18.00, 45 minut). Cíl kolem 21.00 hod.
2. etapa – sobota 19. května: 402,90 km, z toho 142,72 km měřených ve dvou kolech na třech trasách. Start v 8.00. Servis C (8.00, 10 minut). RZ 7 (Loelle 1, 22,57 km), RZ 8 (Monte Lerno 1, 29,31 km) a RZ 9 (Su Filigosu 1, 19.48km). Regroup, Olbia (12.40, 20 minutes). Service D (13.00, 30 minut). RZ 10 (Loelle 2), RZ 11 (Monte Lerno 2) a RZ 12 (Su Filigosu 2). Servis E (18.00, 45 minut). Cíl kolem 21.00 hod.
3. etapa – neděle 20. května: 266,22 km, z toho 54,74 km mřených ve dvou kolech na třech trasách. Start v 7.00 hod. Servis F (7.00, 10 minut). RZ 13 (S. Giovani 1, 10,66 km). RZ 14 (Monte Nuragone 1, 7,67 km) a RZ 15 (Braniatogghiu 1, 9,04 km). Seskupení, Arzachena (10.13, 20 minut). RZ 16 (S. Giovani 2), RZ 17 (Monte Nuragone 2) a RZ 18 (Braniatogghiu 2). Seskupení, Arzachena (13.15, 45 minut).
Po dlouhém, ale triumfálním tažení do Argentiny se Citroën Sport vrátil do Evropy na ostrov Sardinie k sedmému dějství letošního programu mistrovství světa v rallye, Rallye Sardinie. Do italské soutěže nasazuje dva vozy Citroën C4 WRC s tradičními posádkami – Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordo – Marc Martí.
Po mnoho let byla pro Itálii synonymem Rallye Sanremo, ale už čtyři roky sídlí hlavní soutěžní událost Itálie na Sardinii, v regionu, který je známý jako Costa Smeralda, smaragdové pobřeží. Toto označení se skvěle hodí k průzračnosti zdejší nazelenalé mořské vody. Ostrov sám ale nabízí mnohem více, například ve vnitrozemí, kde se rallye koná, jmenovitě páteční Nuora na jihu, Gallura v sobotu či Olbia – Tlupio v neděli na severu ostrova.
Pořadatelům trvalo dlouhá léta, než se jim podařilo nalézt správný formát soutěže tak, aby splňoval všechny požadavky a přání startujících. Na Sardinii se očekává podobný průběh, jaký má celá sezona až dosud, souboj obhájce mistrovského titulu Sébastiena Loeba s Marcusem Grönholmem. Tento víkend nabízí další pokračování nekonečného seriálu.
„Nejvyšší stupínek není dost velký pro oba,“ říká Loeb. Jako vítěz posledních tří podniků v řadě si troufá i na Sardinii, kde by rád přidal body do obou pohárových soutěží. „Séb s Marcusem jsou jasně dominantní na šotolině,“ tvrdí Guy Fréquelin, stájový šéf Citroën Sport. „Není zkrátka nikdo, kdo by s nimi mohl vyrovnaně bojovat. Sardinie je ale otevřená, stát se může cokoli. Pro nás platí, že se chceme pokusit získat body v obou šampionátech. Dani Sordo je odhodlán podat maximální výkon a já mu důvěřuji. Měl by potvrdit pokrok, který zaznamenal v Argentině. Naše vozy C4 WRC budou zase útočit, ale musí se přizpůsobit novému terénu. Čeká nás soutěž, která je pro všechny velkou motivací a u nás zaměstnává každého z týmu Citroën Sport.“
„Je to rallye, která ke mně byla v minulosti přívětivá,“ říká Dani Sordo. „Loni jsem se na Sardinii cítil velice dobře s vozem Citroën Xsara, moje pocity s C4 WRC se neustále vylepšují. Myslím, že jsem pokročil kupředu v řadě směrů. Doufám, že zúročím potenciál našeho auta a přispěji týmu dalšími body.“
Tři ročníky Rallye Sardinie byly úspěšné pro Loeba s Elenou. V roce 2004 skončili druzí, loni a předloni vyhráli. „Je to nádherný ostrov a trasy na něm jsou neustále lepší a lepší. Bude to určitě i případ letošního ročníku,“ říká Loeb. „Můj přístup bude obdobný jako pokaždé. První den pojedu naplno a budu se snažit minimalizovat nevýhodu toho, že startuji jako první. Pak uvidím, kde zaostáváme a kde můžeme přidat. Chci vyhrát a prodloužit neporazitelnost Citroënu i v roce 2007. Neznamená to však, že bych úplně zapomněl na karambol v Norsku a všechny ty body, které mě to stálo.“
Přijde hattrick v Sardinii?
Guy Fréquelin, sportovní ředitel Citroën Sport
Jak jste zhodnotil nedávnou Rallye Argentina?
„Byl to pro všechny velmi intenzívní víkend. Logistické problémy se promítly do organizace prvního dne a v podstatě zredukovaly soutěž na dvoudenní. Jen to zvyšovalo stres. Séb a Daniel předvedli vynikající výkon. Ujali se vedení po prvním dni a pak totálně ničili své soupeře deseti nejrychlejšími časy. Problematická soutěž to byla pro Daniho a Marca, kteří měli technické potíže. Bojovná nálada jim ale vydržela a v neděli se posunuli o dvě pozice ve výsledcích.“
V Argentině hájil Citroën svou historickou neporazitelnost. Teď vás čeká něco podobného na Sardinii.
„Je pravda, že díky Sébovi vyhrál Citroën poslední dva ročníky Sardinie a my můžeme dosáhnout třetího prvenství v této zemi v řadě. Bylo by to krásné, ale musíme být opatrní. Specifické podmínky Sardinie budou pro naše auta novinkou. Myslím si ale, že jsme schopní tu vyhrát.“
Co přesně myslíte specifickými podmínkami Sardinie?
„Trasy rychlostních zkoušek jsou úzké a záludné, ukrývají mnoho nečekaných momentů. Nelze se odchýlit od ideální stopy, protože cesty lemují skály a sebemenší ustřelení kola vás může vyřadit. Povrch je písčitý a těžký, hlavně když zaprší. Být první na trati, jako bude Sébastien, je velkým handicapem.“
Obhájce chce vyhrát
Sébastien Loeb
Můžete se vrátit ke „dvoudenní“ Argentině?
„Vyhrát Argentinu bylo hodně obtížné. Déšť, bláto a mlha nám to také moc neusnadnily. Rychlostní zkoušky byly hodně různorodé a musíte se na nich soustředit na sto procent od startu do cíle. Možná, že pouze dvoudenní program byl pro nás výhodou.“
Vaše 32. vítězství v mistrovství světa vám pomohlo přidat na náskoku na Marcuse další dva body…
„Vedu nyní o tři body, ale to je nepatrný náskok a slabá odměna za tak ohromné úsilí a všechna ta rizika. Ale takový je systém. Když můžete vyhrát v přímém souboji, je to vždycky lepší. Méně dobrá je varianta skončit druhý.“
Že byste se v Itálii spokojil s druhým místem?
„Pochopitelně ně. První den mě čeká poměrně vysoká vrstva šotoliny na trati, kterou já budu vymetat. Proto se dá těžko předpovědět, jak by mohl vypadat první den. Zkusím ho vyhrát a další taktika bude záviset na spoustě okolností.“
Zopakovat loňský rok
Dani Sordo
Měl jste v Argentině skvělý závěrečný den…
„Kdyby pořadatelé přidali další rychlostní zkoušky finálové etapy, pořád by to pro mě bylo krátké. Dělali jsme, co jsme mohli, abychom potrápili posádky před námi. Můj pocit z C4 WRC na dosti pomalé a drsné soutěži byl velice dobrý. Vyšvihli jsme se z osmého na šesté místo. Myslím si, že jsme se mohli ještě zlepšit. Měli jsme ale technické problémy a já navíc udělal chybu na superspeciálce. Museli jsme se spokojit se šestým místem.“
Vypadá to, že Sardinie je vaším revírem?
„Je pravda, že se mi tu dařilo mezi juniory na Super 1600 s Citoënem C2 v roce 2005 a s xsarou jsem loni skončil na pódiu jako privátní jezdec. Určitě to není lehká soutěž, cesty jsou úzké a nepatrná chybička může být osudná.“
S čím byste byl spokojený tentokrát?
„Je to rallye, v níž platí trpělivost. Karamboly jsou na denním pořádku. Doufám, že můj výsledek bude lepší než loni. Tehdy jsem skončil mezi třemi nejlepšími a bylo by skvělé to zopakovat. Jenže na mě je asi ještě brzy, abych takového výsledku dosáhl.“
Bilance Citroënu
Citroën vyhrál Sardinii dvakrát (2005 a 2006), obě vítězství patří posádce Sébastien Loeb/Daniel Elena (Xsara WRC). Oba startují počtvrté. S vozem Citroën Xsara WRC skončili 2. v roce 2004 a vyhráli v letech 2005 a 2006.
Dani Sordo vyhrál JWRC při svém prvním startu na ostrově v roce 2005 (Marc Martí/Citroën C2 S1600). Loni měli vůz Xsara WRC a skončili 3.
Marc Martí – 2004 (3./Carlos Sainz/Xsara WRC), 2005 (17., 1. JWRC /Dani Sordo/C2 S1600) a 2006 (3. /Dani Sordo/Xsara WRC).
Privátní vozy Xsara WRC mají k dispozici ve stáji OMV Kronos Citroën World Rally Team Manfred Stohl/Ilka Minor a Daniel Carlsson
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií