To co pro Italy znamenala Mille Miglia, Francouze Tour de France, Mexičany Carrera Panamericana, takový význam měla pro Němce soutěž nazvaná „2000 km durch Deutschland“.
Ačkoliv byly v letech 1933 a 34 uspořádány pouze dva ročníky, dosáhla jízda spolehlivosti značného významu. Všichni, kteří tehdy v automobilovém a motocyklovém světě něco znamenali, se scházeli v lázeňském městečku Baden-Baden, odkud se vydávali na náročnou přes dva tisíce dlouhou trať přes Mnichov, Norimberk, Berlin, Magdeburg a Köln. Rozhodující pro úspěšné zvládnutí tratě bylo přesné dodržení předem stanoveného rychlostního průměru, který se lišil podle zdvihového objemu jednotlivých vozidel. Tak třeba motocykly „dvěstěpadesátky“ musely dodržet průměr 65 km/h, nejslabší automobily do jednoho litru 64 km/h a nejsilnější s objemem přes čtyři litry se musely vypořádat s průměrem 88 km/h. Na tehdejší dobu a kvalitu vozovek více než ďábelská rychlost. V roce 1934 se jízdy zúčastnilo 650 automobilů a přes tisícovku motocyklů.
Každý automobil mohl vézt s sebou nejvýše dvě náhradní pneumatiky stejně jako moto s postranním vozíkem. Vzhledem k dlouhé trase a vysokým průměrům bylo povoleno ještě vyměnit pneumatiky na předem stanovených místech. Z bezpečnostních hledisek motocyklisté nejeli celých dva tisíce kilometrů, ale připojili se až v Chemnitz, resp.Lipsku.
V roce 1989 se pokusil zapomenutý motoristický podnik oživit veteránský nadšenec Günter Kron, který měl za sebou řadu startů v mnoha soutěžích včetně Mille Miglia. Již první ročník sportovně-turistické jízdy s padesátkou vozidel překonal očekávání, takže o repríze nebylo pochyb. K rozvoji akce přispěl i pád berlínské zdi, takže další ročník mohl zavítat do nových spolkových zemí a vrátit se na místa, kudy trať kdysi vedla. Rok od roku přibýval počet startujících, který dnes dosahuje více než dvě stovky vozidel vyrobených v letech 1920 až 1966.
Soutěž nese pochopitelně i dnes název „2000 km durch Deutschland“, ale na účastníky čeká ve skutečnosti 255O km, které musí zvládnout za sedm dní. Letos se „Automobilové museum v pohybu“ uskuteční ve dnech 16. až 22.července na trase Mönchengladbach – Nürburgring – Baden/Baden – Würzburg – Dresden – Cottbus – Potsdam – Wolfsburg – Münster – Mönchengladbach. Pro české milovníky historie je nejpříhodnější třetí etapa z Würzburgu do Drážďan (18.července), která vede mezi městy Coburg, Lobenstein, Schleiz, Plauen, Wernesgrün, Zwickau, Sachsenring, Chemnitz, Augustusburg, Freiberg . Můžeme vřele doporučit.