2 km kabelů: neurony a tepny modelu SEAT Ateca

  • Interiér vozidla zahrnuje více než 1350 kabelů, fungujících podobně jako centrální nervová a oběhová soustava lidského těla
  • Svazky kabelů s tloušťkou od jednoho milimetru do jednoho centimetru zajišťují funkce osvětlení, audiosystému nebo asistenčních systémů, jako je asistent pro sledování slepého úhlu
  • Při aktivaci funkce vozidla vzájemně komunikuje až 100 senzorů a řídicích jednotek

Komplexně uspořádané kabely o délce více než 2,2 km připomínají v modelu SEAT Ateca tepny, žíly a vlásečnice lidského těla. Elektronické systémy umožňují vozidlu reagovat na zapnutí jakékoli funkce během zlomku sekundy. Jak vypadají pomyslné nervové a oběhové soustavy automobilu?

– Rozsáhlá elektrická síť: Modely, jako je SEAT Ateca, mají více než 1350 kabelů, jejichž celková délka je 2200 metrů. To je porovnatelné například s rozjezdovou dráhou na letišti. Kabely tvoří více než 30 elektrických a elektronických obvodů, které „zajišťují téměř všechny funkce automobilu a přenášejí energii z jednoho místa na druhé, podobně jako krev protékající organismem“, říká Pedro Manonelles, inženýr Technického centra SEAT. Většina kabelů je soustředěna v oblasti přístrojové desky, kde více než 200 kabelů tvoří kabelové svazky o tloušťce více než 4 centimetry.

– Až 100 senzorů a řídicích jednotek: Tato zařízení vstupují do vzájemné interakce podobným způsobem, jakým funguje lidské tělo. Stejně jako mozek vysílá signály ruce, aby vykonala pohyb, a ruka tak učiní, tak i tento systém „aktivuje funkce, jako je stabilizační systém, parkovací asistent, jízdní režim, audiosystém nebo asistent pro sledování slepého úhlu“, vysvětluje odborník.

– Jako měděné tepny: Veškeré kabely v automobilu, jako je SEAT Ateca, mají hmotnost nepatrně převyšující 40 kg. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,“ říká Pedro. Dalším faktorem je tloušťka každého kabelu, která sahá od jednoho milimetru až po více než jeden centimetr.

– Tři roky vývoje: Tak dlouhou dobu potřebuje tým 20 inženýrů, aby definoval vedení kabelů, způsob napájení a přenos dat mezi řídicími jednotkami a senzory. „Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ poznamenává odborník.

– Kabely, které ochraňují: Asistenční systémy, jako je asistent pro sledování slepého úhlu, jsou příkladem funkcí elektronického systému automobilu. Pokud řidič zapne ukazatel směru, vyšle hlavní řídicí jednotka během zlomku sekundy signál do radarových senzorů na zádi. Jestliže se v oblasti slepého úhlu, mimo zorné pole řidiče, nachází vozidlo, radarové senzory ho detekují a vyšlou signál pro aktivaci výstražného světla ve vnějším zpětném zrcátku. Díky tomuto upozornění se řidič dozví, zda může bezpečně přejet do vedlejšího jízdního pruhu.

V 90. letech došlo k bouřlivému vývoji spotřební elektroniky a do výbavy automobilů se začaly dostávat stále složitější elektrické a elektronické obvody. V některých ze současných modelů značky SEAT je více než 12 000 jedinečných kombinací kabelového vedení a v budoucnosti tento počet pravděpodobně dále poroste.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT zmenšil od roku 2010 ekologickou stopu výroby o 43 procent

SEAT zmenšil od roku 2010 ekologickou...

Emise CO2 související s výrobou klesly o 65 % Díky opatřením v roce 2019 vzniklo během jednoho roku o 38,5 % méně odpadu Cílem je snížit vliv výrobního závodu Martorell na životní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Slavnostní otevření centra CASA SEAT bude přenášeno po internetu z Barcelony do celého světa

Slavnostní otevření centra CASA SEAT...

Ve čtvrtek 4. června umožní CASA SEAT veřejnosti poprvé nahlédnout do svých prostorů v rámci virtuálního otevření Digitální otevření bude dostupné od 12:00 h SEČ na kanálu SEAT na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dr. Werner Tietz povede výzkum a vývoj ve společnosti SEAT

Dr. Werner Tietz povede výzkum a vývoj...

Dosavadní vedoucí vývoje ve společnosti Bentley nastoupí na novou pozici 1. července Tietz, vzděláním provozní inženýr, pracoval ve výzkumu a vývoji značek Audi a Porsche a má téměř 30 let...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zcela nový SEAT Leon je u českých prodejců

Zcela nový SEAT Leon je u českých...

Nejvyspělejší vůz značky SEAT všech dob se standardní pětiletou zárukou Podmanivá kombinace bohaté standardní výbavy, nejmodernějších technologií, perfektního designu a ergonomie....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sedmdesátiletá historie společnosti SEAT dokládá schopnost vlastní transformace

Sedmdesátiletá historie společnosti...

Od modelu SEAT 600 až po výrobu plicních ventilátorů Společnost SEAT, založená 9. května 1950, oslaví v sobotu 70. výročí Historie úspěchů, výzev a nepřetržité transformace: Od výrobce...