- Interiér vozidla zahrnuje více než 1350 kabelů, fungujících podobně jako centrální nervová a oběhová soustava lidského těla
- Svazky kabelů s tloušťkou od jednoho milimetru do jednoho centimetru zajišťují funkce osvětlení, audiosystému nebo asistenčních systémů, jako je asistent pro sledování slepého úhlu
- Při aktivaci funkce vozidla vzájemně komunikuje až 100 senzorů a řídicích jednotek
Komplexně uspořádané kabely o délce více než 2,2 km připomínají v modelu SEAT Ateca tepny, žíly a vlásečnice lidského těla. Elektronické systémy umožňují vozidlu reagovat na zapnutí jakékoli funkce během zlomku sekundy. Jak vypadají pomyslné nervové a oběhové soustavy automobilu?
– Rozsáhlá elektrická síť: Modely, jako je SEAT Ateca, mají více než 1350 kabelů, jejichž celková délka je 2200 metrů. To je porovnatelné například s rozjezdovou dráhou na letišti. Kabely tvoří více než 30 elektrických a elektronických obvodů, které „zajišťují téměř všechny funkce automobilu a přenášejí energii z jednoho místa na druhé, podobně jako krev protékající organismem“, říká Pedro Manonelles, inženýr Technického centra SEAT. Většina kabelů je soustředěna v oblasti přístrojové desky, kde více než 200 kabelů tvoří kabelové svazky o tloušťce více než 4 centimetry.
– Až 100 senzorů a řídicích jednotek: Tato zařízení vstupují do vzájemné interakce podobným způsobem, jakým funguje lidské tělo. Stejně jako mozek vysílá signály ruce, aby vykonala pohyb, a ruka tak učiní, tak i tento systém „aktivuje funkce, jako je stabilizační systém, parkovací asistent, jízdní režim, audiosystém nebo asistent pro sledování slepého úhlu“, vysvětluje odborník.
– Jako měděné tepny: Veškeré kabely v automobilu, jako je SEAT Ateca, mají hmotnost nepatrně převyšující 40 kg. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,“ říká Pedro. Dalším faktorem je tloušťka každého kabelu, která sahá od jednoho milimetru až po více než jeden centimetr.
– Tři roky vývoje: Tak dlouhou dobu potřebuje tým 20 inženýrů, aby definoval vedení kabelů, způsob napájení a přenos dat mezi řídicími jednotkami a senzory. „Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ poznamenává odborník.
– Kabely, které ochraňují: Asistenční systémy, jako je asistent pro sledování slepého úhlu, jsou příkladem funkcí elektronického systému automobilu. Pokud řidič zapne ukazatel směru, vyšle hlavní řídicí jednotka během zlomku sekundy signál do radarových senzorů na zádi. Jestliže se v oblasti slepého úhlu, mimo zorné pole řidiče, nachází vozidlo, radarové senzory ho detekují a vyšlou signál pro aktivaci výstražného světla ve vnějším zpětném zrcátku. Díky tomuto upozornění se řidič dozví, zda může bezpečně přejet do vedlejšího jízdního pruhu.
V 90. letech došlo k bouřlivému vývoji spotřební elektroniky a do výbavy automobilů se začaly dostávat stále složitější elektrické a elektronické obvody. V některých ze současných modelů značky SEAT je více než 12 000 jedinečných kombinací kabelového vedení a v budoucnosti tento počet pravděpodobně dále poroste.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií