Z odpadkového koše do palivové nádrže

  • Projekt podporovaný značkou SEAT přeměňuje organický odpad na biopalivo
  • Mezi přínosy této iniciativy patří snížení emisí CO2 o 80 % a minimalizace odpadu
  • Biometan lze používat v jakémkoli vozidle s pohonem na zemní plyn

Všichni víme, že automobily mohou mít pohon na benzinu či naftu, elektrickou energii, zemní plyn, LPG, etanol nebo dokonce vodík. Existují však i další paliva z různých zdrojů, která by mohla být k pohonu automobilů využívána. SEAT nyní pracuje na tom, aby se mezi automobilová paliva zařadil i biometan, vyráběný z organického dopadu. To je cílem projektu Life Methamorphosis. Přeměna organického odpadu na plyn z obnovitelných zdrojů začíná v odpadkovém koši našich domácností a zahrnuje následujících 5 kroků:

Recyklace.

Každý obyvatel Barcelony vytváří 1,5 kilogramu odpadu denně. To znamená, že každý den vzniká 2,5 milionu kilogramů odpadu. A z toho je jen 40 % recyklováno. „Z veškerého organického odpadu dokážeme vyrobit biometan v množství, které umožní řidičům 10 000 vozů ujet 15 000 kilometrů za rok,“ zdůrazňuje Andrew Shepherd, inženýr značky SEAT, který vede projekt Methamorphosis. Biometan se vyrábí z organického odpadu z hnědých popelnic a z dalšího využitelného materiálu z šedých popelnic. Závod na třídění a likvidaci odpadu Ecoparc 2 v Barceloně přeměňuje všechny uvedené suroviny na biopalivo.

Přeměna.

Proces přeměny začíná, jakmile je v areálu Ecoparcu vytříděn veškerý organický odpad a umístěn do obrovských nádob pro anaerobní digesci. Každá z těchto nádob má objem 4500 metrů krychlových a s výškou 26 metrů je stejně vysoká jako 8poschoďová budova. Díky nepřítomnosti kyslíku se v nádobách spustí rozkladné procesy, mezi jejichž produkty patří plyny. O 30 dnů později je výsledkem bioplyn s 65% podílem metanu. „Tento bioplyn stále ještě nemá dostatečnou kvalitu k tomu, aby mohl pohánět motory vozidel SEAT, takže musí být rafinován,“ vysvětluje Shepherd. Organické zbytky, které nebyly přeměněny na bioplyn, naleznou uplatnění jako hnojiva. Všechno tak má své další využití.

Rafinace a stlačení.

V tomto kroku obsahuje směs plynů metan a oxid uhličitý. Směs plynných látek je však nutné dále rafinovat, aby dosáhla dostatečné kvality pro pohon automobilů. Inženýr značky SEAT zdůrazňuje, že „jednou z největších snah v našem projektu je zajištění nejvyšší kvality plynu. Praktickými testy čtyř vozidel na konci projektu zjistíme, jaký bude mít vliv na jejich motory výhradní používání našeho biometanu“. Po fázi rafinace se plyn stlačí a skladuje.

Plnění paliva.

Biometan je nyní připravený k použití v jakémkoli vozidle s pohonem na zemní plyn. Doplnění paliva na plnicí stanici projektu trvá méně než 3 minuty. „Tento biometan lze dodávat do sítě pro distribuci zemního plynu. Biometan má stejné chemické složení, takže může být používán přímo nebo ve směsi s konvenčním zemním plynem,“ říká Shepherd.

Rozjezd.

Pilotní projekt Methamorphosis vytváří dostatek biometanu pro testovací provoz čtyř vozidel. Ecoparc 2 však má potenciál vyrábět mnohem větší množství plynu. Pokud by byl veškerý bioplyn, získávaný v areálu Ecoparc 2, rafinován na biometan, mohlo by 3750 vozů SEAT Leon objet každý rok zeměkouli. „Tímto plynem z obnovitelných zdrojů hodláme bojovat proti mnoha vážným problémům současnosti, protože tím přispíváme k realizaci cirkulární ekonomiky a snižování množství odpadu a skleníkových plynů. V porovnání s benzinem je s výrobou a používáním biometanu spojeno o 80 % méně emisí CO2,“ dodává nakonec Shepherd. V současnosti jezdí na biometan tři vozy SEAT Leon a jeden vůz Arona. Vliv ekologického paliva na jejich motory bude zkoumán po ujetí minimálně 30 000 kilometrů s každým vozem.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Leon na Transsibiřské magistrále

Leon na Transsibiřské magistrále

V roce 20. výročí a krátce před prezentací čtvrté generace se prodaly již více než dva miliony kompaktních vozů SEAT od roku 1999 Nepřetržitá řada těchto vozů by byla dlouhá více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT urychluje na IAA ve Frankfurtu svou elektrickou ofenzivu

SEAT urychluje na IAA ve Frankfurtu svou...

CUPRA vystavuje koncepční vůz Tavascan, první elektromobil značky Externě nabíjitelný hybridní SEAT Tarraco se objeví u prodejců na konci roku 2020 Mattias Ekström, nový ambasador značky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Deset zlatých pravidel pro přepravu dětí v automobilu

Deset zlatých pravidel pro přepravu...

Dvě třetiny dětí cestují automobilem nesprávně Mezi časté chyby patří použití nevhodné dětské sedačky nebo uvolněného bezpečnostního pásu Dojde-li ke kolizi v rychlosti 50 km/h, utrpí...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Všechny barvy duhy

Všechny barvy duhy

Bílá je na celém světě nejrozšířenější barvou automobilů, za ní následuje černá a šedá V Indii nejezdí téměř žádná černá vozidla, zatímco červená je velmi oblíbená ve...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT Tarraco FR PHEV: Vyspělá technika, sportovní charakter a hospodárnost

SEAT Tarraco FR PHEV: Vyspělá technika,...

Největší SUV značky SEAT vstupuje do nové dimenze sportovním stupněm výbavy FR a hospodárným externě nabíjitelným hybridním pohonem Tarraco PHEV s 13kWh sadou akumulátorů ujede s výhradně...