Wrigley doporučuje cestovat na dovolenou po řádném odpočinku

Nastává období letních prázdnin a s nimi spojené dlouhé cesty na dovolené. V těchto měsících bohužel dochází k výraznému nárůstu dopravních nehod, které jsou často způsobeny únavou.

Někteří řidiči vyrážejí na dlouhé cesty brzy ráno, jiní upřednostňují jízdu přes noc.

Společnost Wrigley, výrobce žvýkaček Airwaves, poukazuje v rámci své kampaně Koncentrace za volantem na klady a zápory obou přístupů a doporučuje nejvhodnější řešení podle toho, jak jej vidí odborníci.

Wrigley doporučuje cestovat na dovolenou po řádném odpočinku

V období letních prázdnin dochází tradičně k nárůstu dopravních nehod. Příčinou jsou mimo jiné dlouhé cesty na dovolené, při nichž se často dostavuje únava. Jaké faktory při jízdách ve dne a v noci působí na řidiče a jejich koncentraci za volantem?

V noci je na silnicích jednoznačně nižší provoz, díky čemuž je jízda plynulejší a z tohoto hlediska méně namáhavá. Noční teploty jsou nižší, což je příjemnější nejen pro řidiče a jeho spolujezdce, ale také pro samotný automobil. Řízení v noci však představuje také řadu aspektů, které řidiče vyčerpávají. Lidé nejsou zvyklí vyvíjet v noci aktivitu, proto se může únava dostavit daleko dříve, než by tomu bylo ve dne. Také zrakové vjemy mohou být v noci oslabené.

„Zhoršení citu pro vidění se projevuje především u starších lidí nebo u těch, kteří nosí brýle,“ upozorňuje Ing. Jan Bajgar, instruktor profesionálních řidičů a autor učebnic a učebních videokazet pro řidiče kamionů. „Někteří navíc v noci špatně snášejí zatížení očí světly protijedoucích aut. Pokud k tomu ještě prší, je výsledný vjem ještě horší,“ dodává. Jan Bajgar nedoporučuje noční cestování především, pokud cestujeme s dětmi. „Při cestování s dětmi je nutné častěji zastavovat, což není v nočních hodinách někdy vhodné nebo dokonce možné. Často navíc není jednoduché najít místo, kde by se rodina mohla v klidu občerstvit,“ uvedl.

Tyto nepříznivé faktory na řidiče ve dne nepůsobí, objevuje se však zvýšená dopravní zátěž a vysoké teploty. Jan Bajgar upozorňuje na problém spojený s klimatizacemi: „Řidiči by si měli dát pozor na velké rozdíly teplot uvnitř a vně automobilu. Aby nestrávili dovolenou s angínou, měli by přibližně 30 minut před zastavením zvyšovat teplotu uvnitř automobilu na stejnou hodnotu, jaká je venku.“

Podle statistiky dopravních nehod Policie ČR sice dochází k vyššímu počtu dopravních nehod během dne (78 %), v noci má však vyšší procento tragičtější následky.

Ať už budete cestovat na dovolenou kdykoli, dodržujte základní zásady. Řidiči, kteří nejezdí pravidelně dlouhé vzdálenosti a nejsou tedy na takovou zátěž zvyklí, by si měli hlavně před cestou na dovolenou pořádně odpočinout. Nemá cenu riskovat a spěchat na cesty například po náročném dni stráveném v práci nebo balením. „Na dlouhou cestu je třeba řádně se připravit nejen dostatečným odpočinkem, je také dobré zjistit si informace o intenzitě provozu, výlukách nebo dopravních omezeních na trase. Řidiči se tak mohou vyhnout únavným několikahodinovým stáním na místě,“ doporučuje Jan Bajgar.

Aby řidiči předešli únavě při cestování, měli by pamatovat na pravidelné zastávky ideálně po 1 – 2 hodinách, při nich se trochu projít a protáhnout. Dále je třeba přizpůsobit jízdu momentálnímu stavu a rozhodně se nesnažit spánek překonat. V ideálním případě by se měl unavený řidič vystřídat se spolujezdcem a trochu se prospat.

Existuje také několik prostředků, kterými je možné úroveň únavy zmírnit. Základem je dodržovat při cestování pitný režim. Oblíbeným pomocníkem jsou také žvýkačky, které zamezují suchu v ústech a stimulací žvýkacích svalů zvyšují proudění krve do mozku a tím také pozornost. Naopak káva, energetické nápoje nebo tablety nejsou pro zlepšení koncentrace vhodné. Kofein působí pouze krátkodobě a poté se často dostavuje naopak hluboký útlum. Při pravidelném užívání kofeinu navíc dochází ke sníženému vnímání únavy a jeho velké množství může organizmus naopak tlumit.

„Nepřeceňujte při řízení své síly a nepodceňujte příznaky únavy,“ říká Jan Brejcha, manažer značky Airwaves. „Raději na chvilku zastavte a protáhněte se na čerstvém vzduchu. A vždy mějte po ruce balíček mentolových žvýkaček, které vás v případě potřeby skvěle vzpruží,“ dodává.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...