Víkendové zákazy jízd kamionů v ČR

V nedávné době rozvířilo již tak bouřlivé vody dění na našich silnicích oznámení o připravovaných změnách v zákazu jízd nákladních vozidel na silnicích v České republice.

Současný stav zákazů jízd v Evropě je značně nejednotný. Přestože řada zemí neuplatňuje žádné zákazy, v České republice se připravuje nestandardní, v Evropě unikátní, rozšíření zákazů jízdy pro vozidla nad 7,5 t o páteční odpoledne.

Současný stav(podle § 43 zákona č. 361/2000 Sb.)
pátek zákaz jízdy v červenci a v srpnu od 17 do 21 hodin
sobota zákaz jízdy v červenci a v srpnu od 07 do 13 hodin
neděle a státní svátek zákaz jízdy po celý rok od 13 do 22 hodin

Negativa související s rozšíření celoročního zákazu jízd na páteční odpoledne

  • řidiči budou nuceni porušit jeden ze dvou zákazů – buď kvůli chybějícím odstavným plochám musí parkovat na zakázaných a nebezpečných místech, nebo porušit zákaz jízdy, a vystavit se tak postihu vedoucímu až ke ztrátě zaměstnání;
  • v souvislosti s povinnými dobami řízení a odpočinku nebude mít řidič možnost vrátit se v sobotu k rodině a čerpat týdenní odpočinek;
  • budou potřeba další řidiči, kterých je již teď nedostatek;
  • nutnost nákupu další dopravní techniky;
  • největší přesun dopravy do doby s nejvyšší hustotou, doprava nezmizí, protože neexistuje alternativa;
  • neexistuje možnost využití železniční přepravy, železnice nemůže převzít úkoly silnice, nemá dostatečnou kapacitu, způsob dopravy si volí zákazník, dnešní logistické potřeby z pohledu flexibility, rychlosti a bezpečnosti je schopna uspokojit jen silniční doprava;
  • po vstupu do Schengenu již nebude možné zadržet dopravu na hranicích, ještě se zvýší tlak na odstavné plochy;
  • oblast automobilového průmyslu bude vinou narušení logistických a zásobovacích systémů postižena zvýšením režijních nákladů, ohrožením smluvních a dodacích lhůt, zvýšením investic do skladů a zásob, sníženou konkurenceschopností.

Jedinou možností koncepčního řešení je zajištění plynulosti a bezpečnosti silniční dopravy prostřednictvím dobudování základní infrastrukturní sítě a vytěsnění nákladní dopravy z měst a obcí.

Analýza statistiky nehodovosti za rok 2006

celkový počet mrtvých 956

  • z toho 122 osob zaviněných řidiči nákladních motorových vozidel
  • 53 osob zaviněných řidiči nákladních automobilů nad 12 tun
  • 16 osob zaviněných řidiči autobusů

celkový počet nehod 187 965

  • z toho 31 329 nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů (vč. N1)
  • 10 905 zaviněných řidiči nákladních automobilů nad 12t
  • 2 283 zaviněných řidiči autobusů

Možné vlivy na statistiku: faktory ovlivňující statistiky nákladních vozidel

  • započítána i vozidla do 3,5 t N1 – osobní automobily upravené pro odpočet DPH (tzn. i např. Škoda Octavia)
  • růst ekonomiky spojený s nárůstem intenzity dopravy
  • došlo k posunu hlášení nehod až od 50 tis. Kč výše, tzn. automatický úbytek nehlášených nehod osobních vozidel, kamiony musí hlásit vše

Analýza nehodovosti:

řidiči nákladních automobilů (vč. N1) zavinili jen 16,7% nehod

  • z toho řidiči nad 12 tun – jen 5,8%
  • z toho řidiči autobusů – jen 1,2%

řidiči nákladních automobilů (vč. N1) zavinili smrt 122 osob – tj. 12,8%

  • z toho řidiči nad 12 tun – jen 5,5%
  • z toho řidiči autobusů – jen 1,7%
  • v kategorii nad 12 tun došlo k poklesu usmrcených o 5 osob

řidiči nákladních vozidel mají nejmenší závažnost nehod

  • na 1 000 nehod je to 3,9 usmrcených osob, oproti 5,1 u osobních vozidel

46 usmrcených osob byli samotní řidiči nákladních automobilů, nebo jejich spolujezdci

Jestliže Česká republika vykazuje vyšší nehodovost než některé státy EU, vypovídá to především o stavu naší infrastruktury a státního odborného dozoru. V žádném případě nelze tuto situaci řešit zákazem jízdy pro jednu skupinu uživatelů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi a Home of quattro jsou skvěle připraveni na novou zimní sezonu, na kterou Audi zve všechny fanoušky zimních sportů do Skiareálu Špindlerův Mlýn, jehož je společnost Audi dlouholetým partnerem

Audi a Home of quattro jsou skvěle...

Novou Audi Q5 převzal Ondřej Bank, který  se stal pro letošní zimní sezonu hlavní tváří Skiareálu Špindlerův Mlýn, od zástupce společnosti Audi Jakuba Hanuše (zcela vpravo). Slavnostního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová generace Suzuki Swift získala titul Japonské auto roku 2018

Nová generace Suzuki Swift získala titul...

Pro Suzuki to je již sedmý zisk tohoto prestižního ocenění, které uděluje japonská asociace automobilových inženýrů a novinářů RJC. Nový Swift je třetí globální generací kompaktního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Oficiální slavnostní otevření digitální laboratoře SEAT

Oficiální slavnostní otevření...

SEAT Metropolis:Lab Barcelona sází ve svých budoucích projektech na autobusy na požádání nebo sdílené cestování po městě. Laboratoř SEAT Metropolis:Lab Barcelona – stoprocentní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...