Současný stav zákazů jízd v Evropě je značně nejednotný. Přestože řada zemí neuplatňuje žádné zákazy, v České republice se připravuje nestandardní, v Evropě unikátní, rozšíření zákazů jízdy pro vozidla nad 7,5 t o páteční odpoledne.
Současný stav(podle § 43 zákona č. 361/2000 Sb.) | |
pátek | zákaz jízdy v červenci a v srpnu od 17 do 21 hodin |
sobota | zákaz jízdy v červenci a v srpnu od 07 do 13 hodin |
neděle a státní svátek | zákaz jízdy po celý rok od 13 do 22 hodin |
Negativa související s rozšíření celoročního zákazu jízd na páteční odpoledne
- řidiči budou nuceni porušit jeden ze dvou zákazů – buď kvůli chybějícím odstavným plochám musí parkovat na zakázaných a nebezpečných místech, nebo porušit zákaz jízdy, a vystavit se tak postihu vedoucímu až ke ztrátě zaměstnání;
- v souvislosti s povinnými dobami řízení a odpočinku nebude mít řidič možnost vrátit se v sobotu k rodině a čerpat týdenní odpočinek;
- budou potřeba další řidiči, kterých je již teď nedostatek;
- nutnost nákupu další dopravní techniky;
- největší přesun dopravy do doby s nejvyšší hustotou, doprava nezmizí, protože neexistuje alternativa;
- neexistuje možnost využití železniční přepravy, železnice nemůže převzít úkoly silnice, nemá dostatečnou kapacitu, způsob dopravy si volí zákazník, dnešní logistické potřeby z pohledu flexibility, rychlosti a bezpečnosti je schopna uspokojit jen silniční doprava;
- po vstupu do Schengenu již nebude možné zadržet dopravu na hranicích, ještě se zvýší tlak na odstavné plochy;
- oblast automobilového průmyslu bude vinou narušení logistických a zásobovacích systémů postižena zvýšením režijních nákladů, ohrožením smluvních a dodacích lhůt, zvýšením investic do skladů a zásob, sníženou konkurenceschopností.
Jedinou možností koncepčního řešení je zajištění plynulosti a bezpečnosti silniční dopravy prostřednictvím dobudování základní infrastrukturní sítě a vytěsnění nákladní dopravy z měst a obcí.
Analýza statistiky nehodovosti za rok 2006
celkový počet mrtvých 956
- z toho 122 osob zaviněných řidiči nákladních motorových vozidel
- 53 osob zaviněných řidiči nákladních automobilů nad 12 tun
- 16 osob zaviněných řidiči autobusů
celkový počet nehod 187 965
- z toho 31 329 nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů (vč. N1)
- 10 905 zaviněných řidiči nákladních automobilů nad 12t
- 2 283 zaviněných řidiči autobusů
Možné vlivy na statistiku: faktory ovlivňující statistiky nákladních vozidel
- započítána i vozidla do 3,5 t N1 – osobní automobily upravené pro odpočet DPH (tzn. i např. Škoda Octavia)
- růst ekonomiky spojený s nárůstem intenzity dopravy
- došlo k posunu hlášení nehod až od 50 tis. Kč výše, tzn. automatický úbytek nehlášených nehod osobních vozidel, kamiony musí hlásit vše
Analýza nehodovosti:
řidiči nákladních automobilů (vč. N1) zavinili jen 16,7% nehod
- z toho řidiči nad 12 tun – jen 5,8%
- z toho řidiči autobusů – jen 1,2%
řidiči nákladních automobilů (vč. N1) zavinili smrt 122 osob – tj. 12,8%
- z toho řidiči nad 12 tun – jen 5,5%
- z toho řidiči autobusů – jen 1,7%
- v kategorii nad 12 tun došlo k poklesu usmrcených o 5 osob
řidiči nákladních vozidel mají nejmenší závažnost nehod
- na 1 000 nehod je to 3,9 usmrcených osob, oproti 5,1 u osobních vozidel
46 usmrcených osob byli samotní řidiči nákladních automobilů, nebo jejich spolujezdci
Jestliže Česká republika vykazuje vyšší nehodovost než některé státy EU, vypovídá to především o stavu naší infrastruktury a státního odborného dozoru. V žádném případě nelze tuto situaci řešit zákazem jízdy pro jednu skupinu uživatelů.