Tragická tečka za jinak výbornou soutěží

Druhé měření sil nejlepších českých soutěžáků bylo příznivci nejpopulárnější motoristické discipliny u nás očekáváno s velkým zájmem. Rally Paramo Liberec, která jako jediná v celém mistrovství postoupila do vyšší kategorie a jela se s koeficientem tři, slibovala opravdu kvalitní podívanou.

Tragická tečka za jinak výbornou soutěží

Svůj slib nakonec dodržela i když nepřinesla předpokládaný souboj dvou největších soupeřů, Milana Doláka a Ladislava Křečka. Na nepřítomnost příbramského jezdce daly divákům kolem trati velmi záhy zapomenout výkony Jindřicha Štolfy, Stanislava Chovance, mladého Václava Pecha, ale i jejího pozdějšího vítěze. Ve výčtu těch, kteří soutěž tzv. udělaly, však nesmí chybět jméno Romana Kresty. Je jen velkou škodou, že porucha motoru jeho Felicie Kit Car nedovolila tomuto talentovanému jezdci sklidit zasloužený úspěch.

Bohužel však na tuto velice pěknou soutěž, zvládnutou po organizační stránce na jedničku, padl temný stín. Na třinácté rychlostní zkoušce totiž vyhasl život jejího mladého účastníka, začínajícího spolujezdce, který navíc do světa rally vstupoval na domácí půdě, Vlastimila Kaliny. Náraz do stromu po smyku na kluzké vozovce, způsobil devatenáctiletému mladíkovi tak vážná zranění, že ani okamžitá lékařská pomoc nebyla nic platná. I když každý ví, že věrným průvodcem automobilových závodů a zvláště soutěží, je nebezpečí havárie i s těmi nejhoršími následky, každá taková tragédie všemi účastníky jak se patří otřese. Vzpomeňme na loňský Český Krumlov. V tomto závodu byl navíc náhle ukončen život mladíka, který se vlastně teprve chystal jej užívat a jehož otce všichni znají jako pravidelného účastníka soutěží Mistrovství České republiky.


Bylo by však velkou chybou, kdyby se náhle zvedla vlna nevole vůči automobilovým soutěžím. Stále jsou a i po této tragédii zůstanou zcela jistě nesmírně populární a věřím, že hned na příští z nich, blovické Rally Úslava, se sejde spousta diváků, tak jak je u nás a ve světě běžným obrázkem. Jen by si měli někteří z těch, co zlehčují dobře míněné rady pořadatelů, aby nestáli v nebezpečných místech, která jsou ještě výrazně označena, měli uvědomit, že by příště místo stromu mohl rozjetý a zdivočelý automobil mířit přímo na ně. Velice snadno si pak můžeme představit, kdo by z tohoto nerovného souboje vyšel jako vítěz.


Pojďme se však už věnovat soutěži samotné a jejímu průběhu.


Při neúčasti Milana Doláka a Josefa Petáka se seznam kandidátů na vítězství smrsknul na dvě jména: Ladislav Křeček a Stanislav Chovanec. Ve stejném pořadí také přijeli na cílovou rampu. Podle toho by se zdálo, že soutěž byla pro ně víkendovým výletem. Zdaleka tomu tak nebylo. Předně by asi nikdo, včetně soutěžních jezdců, v takovém počasí jaké vládlo po oba dny, výlet neplánoval a neuskutečnil a potom jejich cesta na stupně vítězů zase tak snadná nebyla. Ladislav Křeček začal zvolna, když vedení po první rychlostní zkoušce přenechal mladému Karlu Trojanovi a Stanislav Chovanec to se svou dravostí trochu přehnal. Důkazem byly dvoje „hodiny“ a časová ztráta hned v úvodu, která se prohloubila i technickými problémy v podobě chodu motoru jeho Forda na tři válce. Výsledkem těchto, pro jezdce nepříjemných náhod, byl pokles na nelichotivé místo ve druhé desítce. Samozřejmě, že se toto postavení snažil co nejrychleji zlepšit. Ovšem, vážnou překážkou mu v tom byli ti, kteří rovněž pomýšleli na konečné umístění mezi nejlepšími absolutně a ve třídách nebo skupinách. Např. mladý Václav Pech se svým enkovým Subaru Impreza dokazoval, že ne nadarmo je přes svůj věk považován za velkého favorita této skupiny v celém mistrovství. Tradičně dobře jeli Karel Trojan jun., ing. Václav Arazim, Jan Trajbold, kterého v závěru prvního dne zbrzdila malá kolize, jejímž následkem byla poškozená náprava.


Hned na úvodní Rally Šumava Mogul dal bez nějakého upejpání Jindřich Štolfa svým soupeřům najevo, že jeho cílem je letos titul ve formuli dvě. V Liberci dal pod svůj záměr už více než zřetelný podpis. Citroën Saxo v jeho rukách doslova létal a do druhého dne soutěže vyjížděl dokonce na druhém místě absolutně. Jindřich Štolfa je zkušený, vyzrálý jezdec, proto jeho výkon každého nadchl, ale nepřekvapil. O to se postaral, rovněž podruhé, zlínský mladík Roman Kresta jedoucí s Felicií Kit Car 1, 6 Štěpána Ládíka. Jak je nenápadný v civilu, tak dovede upoutat na trati. Je bezesporu velkým talentem, ze kterého by mohl vyrůst velký jezdec. Připočteme-li k jeho schopnostem i velice odpovědný přístup k přípravě na soutěže, neměli bychom se divit, kdyby v brzké době zakotvil v nějakém předním týmu. Oba jmenovaní lídři F2 však pod Ještědem svá postavení neudrželi. Ne však svou vinou, nýbrž zradou materiálu nebo techniky. Jindřich Štolfa v deváté rychlostní zkoušce chytil pět minut kvůli defektu pneumatiky a o potížích Romana Kresty, které měly za následek jeho odstoupení, jsme se zmínili v úvodu. Štolfa to však přeci jenom dotáhl na konečné šesté místo a vítězství ve dvoukolkách.


Velkým úspěchem skončila Rally Paramo pro další mladou naději našeho automobilového sportu, Václava Pecha juniora. Potvrdil, že se vyplatí, kdyžvedení týmu poskytne špičkové auto talentovanému jezdci, který má navíc odborné vedení ve svém otci a dovede skloubit jeho zkušenosti a rady se svým nadáním.


Druhý podnik Mistrovství České republiky v automobilových soutěžích poznamenala tragédie, ze kterou organizátoři pochopitelně nemohou. Naopak se jim dostalo od účastníků velké pochvaly, zvláště od jejího vítěze hned na cílové rampě. Ladislav Křeček by poděkování pořadatelům za pěknou soutěž jen tak nevyřkl, neboť patří mezi největší propagátory bezpečnosti a zároveň i kritiky nedostatků, které se kolem našich soutěží mnohdy vyskytnou.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...