Štajfa zklamal ve finiši motor, v Evropě je druhý

Až samotný závěr švýcarské Rallye du Valais znamenal konec dlouhé úspěšné série, ve které Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou spolehlivě dokončovali jednu soutěž za druhou.

1subrally989

Posádka Subaru Duck Czech National Teamu

– tentokrát po dlouhém perném boji o tituly evropských šampiónů v kategorii ERC2 musela ze soutěže odstoupit, na cestě domů z Alp ji tak doprovázela barva stříbrná.

Náročný podzimní program Subaru Duck Czech National Teamu vyvrcholil účastí na švýcarské Rallye du Valais

– která byla závěrečným dílem letošního seriálu Mistrovství Evropy. Šlo opravdu o hodně, o tituly kontinentálních šampiónů v kategorii ERC2, a tak posádka Vojtěch Štajf – František Rajnoha věnovala maximální úsilí už seznamovacím jízdám. „Jak jsme ale již zmínili před soutěží, rozpis pro kvalifikační zkoušku bylo nutné si napsat při pěší obhlídce, což se mi vymstilo. Přece jen člověk z auta vidí trať trochu jinak,“ vysvětluje pražský jezdec. „Už při přípravné jízdě na kvalifikaci jsem v jedné ze zatáček její trati nechtěl riskovat vyklouznutí mimo vlhkou cestu a zajel jsem víc do vnitřní krajnice. Jak se ale ukázalo, byl v ní schovaný velký kámen, o který jsme ohnuli rameno a poškodili kolo. Kvalifikaci jsme tím pádem neabsolvovali, což by s ohledem na daná pravidla startovního pořadí tentokrát nebyl až takový problém, přidělali jsme ale práci mechanikům. Bohužel dalším nepříjemným důsledkem mé jezdecké chyby poté byla má menší jezdecká sebedůvěra v úvodní části soutěže, která nás stála cenné vteřiny ve výsledných časech.

Přesto jsme už od úvodu odjížděli Maďarovi Érdimu, který nás porazil na asfaltové soutěži v belgickém Ypres a naším de facto jediným soupeřem byl tedy pouze Érdiho krajan Botka. Ten nám bohužel hned v průběhu první etapy nadělil víc jak půlminutu a pak už bylo hodně náročné jej dohánět. Druhá a hlavně třetí etapa nám ale už vyšly mnohem lépe a postupně jsme soupeřův náskok začali snižovat. Dokonce jsme v rámci ERC2 nakonec vyhráli celkem sedm ze šestnácti rychlostních zkoušek, které jsme dojeli, ta sedmnáctá bohužel už zůstala nezdolaná. Mrzelo nás to hodně, vždyť na předposlední erzetě jsme Botkovi nadělili šestnáct vteřin na deseti kilometrech a chtěli jsme na hraně rizika ještě zkusit zabojovat i v samém závěru. Věděli jsme, že i když pořád ztrácíme přes třicet sekund, tak že poslední zkouška měří přes pětadvacet kilometrů. No a v rally se může stát cokoliv, soupeře mohl třeba postihnout defekt. Náš nově repasovaný motor ale proti našemu tempu zaprotestoval a po deseti kilometrech se zastavil…

Budeme teď muset zjistit příčiny nezdaru

– přece jen agregát měl celou soutěž bez potíží vydržet, přestože je závěr sezóny a technika opravdu trpí, jak jsme si ostatně ověřili i při letošním účinkování na závodu La Carrera Panamericana. Náš vůz Subaru Impreza WRX STI ale chceme mít dobře připraven i na závěrečná dvě letošní klání – ač nejsem mistr ale jen vicemistr, měl bych se vydat na Setkání mistrů do Sosnové a o týden později také samozřejmě na Pražský rallysprint. Celý rok jezdíme v zahraničí, a tak jsme rádi, že se můžeme v závěru roku ukázat i našim domácím fanouškům. Těm patří náš velký dík za jejich podporu, stejně jako všem partnerům týmu a i dalším lidem, kteří se o naši letošní cestu Evropou zasloužili,“ říká Vojtěch Štajf.

Jedenačtyřicetiletý pilot se nad svým účinkováním v evropském šampionátu znovu zastavil:

„Kdyby mi před sezónou někdo řekl, že budu v ERC2 evropským vicemistrem, určitě bych to bral. Teď samozřejmě zas až tak nadšený nejsem, vždyť jsem většinu sezóny šampionát vedl a k titulu nechybělo mnoho. Díky poruše motoru jsme navíc přišli o titul v týmech, tam stačilo opravdu jen dojet, a tak je nakonec šampiónem jen můj spolujezdec František Rajnoha, protože Maďar Botka v polovině sezóny navigátora vyměnil.

Jsem moc rád, že jsme na všech evropských soutěžích (snad s výjimkou Lotyšska) letos dokázali jet ve špičce ERC2 a přitom se vyhnuli haváriím na rychlostních zkouškách. Vždyť i tady ve Švýcarsku bylo kolizí hodně, vyprávět by mohli i naši krajané Jakeš či Tlusťák, chybovaly také evropské hvězdy jako Magalhaes či Bouffier.

My jsme si ve Švýcarsku opět potvrdili

– že dokážeme být rychlí i na neznámé trati, bohužel už po několikáté v sezóně nám utekl začátek závodu. Je to asi i daň chybějícím zkušenostem s místními podmínkami, tentokrát jsme při rychlostní zkoušce nastoupali třeba i z údolí v 500 m n.m. až do 1600 m n.m. a zase sjeli zpět – což je samozřejmě u našeho relativně těžkého produkčního vozu zejména pro brzdy docela těžký oříšek. Něco podobného jsem zatím zažil jen na Rallye Monte Carlo, ostatně náš start mi připomnělo i setkání s naším tamním soupeřem z roku 2010 Olivierem Burrim. Tento Švýcar už Rallye du Valais v minulosti několikrát vyhrál a i letos bojoval o stupně vítězů. Tentokrát závodil se speciálem kategorie S2000 a pohyboval se s ním dokonce na medailových příčkách absolutního pořadí. Takže nebyl naším přímým soupeřem a i proto nám bez okolků poradil, jaké pneumatiky a nastavení podvozku pro zdejší podmínky volit. Co se týče pneumatik, doporučil nám i v relativně teplém počasí nasadit poměrně měkkou směs. Ta by na českých tratích dlouhé rychlostní zkoušky nevydržela, na alpských kluzkých asfaltech s ní ale problém nebyl. A tak zkrátka sbíráme další zkušenosti.

Teď už se ale těšíme na 3. prosinec, kdy v Paříži převezmeme poháry za naše letošní evropské účinkování a mezitím začneme spřádat plány na sezónu příští,“ zakončuje své povídání Vojtěch Štajf.

Karel Špaček, media team

Tiskový servis: media@subarurallyteam.info

 

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Subaru XV – Ženeva 2017

VIDEO – Subaru XV – Ženeva 2017

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky SUBARU přímo z autosalonu v Ženevě.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Personální změna u Subaru ČR a Emil Frey ČR

Personální změna u Subaru ČR a Emil...

Přestup v rámci skupiny Emil Frey v ČR. Za jednoho z nestorů autařské scény v Čechách lze jistě považovat i Petra Neumana (61) – působícího na pozici jednatele společností Emil Frey ČR...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Strahov plný smyků, užili si jich Kopáček, Kačírek i Firla na třech vozech Subaru

Strahov plný smyků, užili si jich...

Hlavním partnerem Pražského rallysprintu byla i letos společnost Subaru ČR. Na Strahově nemohl a nechtěl chybět ani tým Duck Racing Subaru ČR Nasadil hned tři vozy, jejichž piloti Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kopáček se Subaru Impreza WRX STI na Šumavě: v pátek pohádka, v sobotu drama

Kopáček se Subaru Impreza WRX STI na...

Boj o titul mezi produkčními vozy zahájil tým Duck Racing Subaru ČR třetí příčkou na Rallye Šumava Klatovy. Mladé duo Václav Kopáček – Barbora Rendlová – sice zdržely technické...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svěží krev pro Subaru: Štajfa nahrazuje Václav Kopáček

Svěží krev pro Subaru: Štajfa...

Už jedenáct sezón trvá zdárné angažmá společnosti Subaru ČR na poli českého rallysportu. Modrobílé barvy vozů značky Subara za tu dobu – posbíraly celou řadu úspěchů završenou...