Škoda Superb: návrat k luxusu

Novým vozem Škoda Superb se Škoda Auto vrací po mnohaleté přestávce mezi výrobce automobilů vyšších tříd.

Škoda Superb: návrat k luxusu

První luxusní model Škoda Superb se objevil v roce 1934, ovšem už ve 20. letech vyráběla škodovka velké automobily se šesti a osmiválcovými motory. Čtyřmístný dvou- nebo čtyřdveřový sedan, případně šestimístný, poháněl zážehový šestiválec 2.5 o výkonu 40 kW (55 k). Tento model s páteřovým rámem, výkyvnými polonápravami završil nabídku značky Škoda jako nejreprezentativnější vůz. Dokonce existovala verze se čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu 70 kW (95 k). S ukončením výroby v roce 1948 zanikla v Mladé Boleslavi produkce automobilů vyšších tříd.

Škoda Superb: návrat k luxusu

Dnešní Škoda Superb s klasickou tříprostorovou karosérií se stupňovitou zádí patří do segmentu vyšší střední třídy. Díky svojí délce (4803 mm) a zvláště pak velkému rozvoru (2803 mm) poskytuje velkorysý vnitřní prostor a to nejen cestujícím vpředu, ale také vzadu. Výrazným designerským prvkem při pohledu z boku jsou neobyčejně rozměrné zadní dveře, které navíc ještě zvýrazňují velký rozvor. S exteriérem dobře ladí elegantní, prostorný a účelně řešený interiér. Pro každou z verzí je připravena zvláštní varianta interiéru, která se liší druhem materiálu použitého na čalounění, včetně barevných variant. Pocit komfortu navozují ušlechtilé dveře, kovový nebo lakovaný dekor pro obložení středové konzoly a ozdobných lišt ve dveřích. Také v interiéru najdeme prvky charakteristické pro vozy Škoda – podélně a výškově stavitelný čtyřramenný volant, zelené prosvětlení přístrojové desky, chromované dveřní kliky, atd.

Vůz je nabízen ve třech stupních výbavy – Classic, Comfort a Elegance a k dispozici je pět pohonných jednotek.

Pohonné jednotky zážehové

Motor 2.0 1.8T 2.8 V6 30V
výkon (kW/k/ot. min) 85/115/5400 110/150/5700 142/193/6000
toč.moment (N.m/ot. min) 172/3500 150/1750 – 4600 280/3200
rychlost (km/h) 197 216 237
zrychlení (s) 11,6 9,5 8,0
spotřeba – kombinovaná 8,4 8,3 9,9
– město 11,9 11,5 14,3
– mimo město 6,4 6,5 7,3
převodovka mech. 5 mech. 5 mech. 5, ev. Tiptronic


Pohonné jednotky vznětové

Motor 1.9 TDI 2.5 V6 TDI
výkon (kW/k/ot. min) 96/130/4000 114/155/4000
toč.moment (N.m/ot. min) 285/1750 – 2500 310/1400 – 3500
rychlost (km/h) 205 219
zrychlení (s) 10,4 9,5
spotřeba – kombinovaná 5,7 7,0
– město 7,7 10,0
– mimo město 4,6 5,4
převodovka mech. 5 mech. 6, ev. Tiptronic


Škoda Superb: návrat k luxusu

Ve vozech našla uplatnění i řada originálních řešení Škoda zvyšující komfort. Jde např. o úložný prostor Cargo Flex, což je důmyslný skládací systém zavazadlového prostoru. Ve složené poloze je uložen za vzpěrami zadní sedadel, jednoduchým způsobem se vytáhne k nakládací hraně, rozloží se a zaaretuje. Potom lze do něho uložit různé zboží. U levých zadních dveří se ukrývá schránka s velkým deštníkem. Zadní sedadlo spolujezdce má výklopnou opěru pro nohy, vnitřní kličky dveří jsou osvětleny, stejně jako nástupní prostor. Ve vytápěné zadní loketní opěrce je umístěno ovládání elektrického nastavení sedadel spolujezdce. Sedadlo řidiče je vybaveno pamětí.

Škoda Superb: návrat k luxusu

O bezpečnost cestujících se stará tuhá konstrukce karosérie s progresivně deformovatelnou přední a zadní částí. Speciální uložení hnacího agregátu zabraňuje při čelním nárazu proniknutí do prostoru pro cestující. Podobně je vyřešen i sloupek volantu, pedálová skupina se „zasune“. Při aktivaci airbagů se prostřednictvím elektronické sítě CAN-BUS automaticky spustí předem přesně naprogramovaný sled úkolů – rozsvítí se vnitřní osvětlení, případně odjistí zámky centrálního zamykání, vypne se palivové čerpadlo a uzavřou přívody paliva. Standardní výbava každé verze zahrnuje čtyři airbagy, které lze ze příplatek doplnit ještě o hlavové. Ty vytvoří „záclonu“ od A až k C- sloupkům. Obě provedení V6 mají standardně zabudován systém ESP, v ostatních verzích jsou systémy ABS, EDS, ASR, RSR a brzdový asistent.

Na Škodu Superb s vztahuje prodloužený interval servisních prohlídek, u zážehových motorů je to 30 tis. km, u vznětových 50 tis. km. Intervaly určuje palubní počítač v závislosti na režimu provozu a signalizace na displeji. Na českém trhu by se měla „Superba“ objevit na jaře 2002 a cena základního modelu nepůjde zřejmě pod 700 000 tisíc korun.