Sedm mýtů o vozech na stlačený zemní plyn

  • Jsou hospodárnější a stejně bezpečné i výkonné: odborník na CNG ze společnosti SEAT vyvrací některé mylné představy o těchto vozech
  • S modely na CNG lze ujet až 1300 kilometrů bez doplňování paliva díky nádržím na zemní plyn a benzin
  • Vzhledem k jejich ekologičnosti se na ně nevztahují omezení dopravy kvůli vysokému znečištění vzduchu ve městech

Jejich provoz je levnější a jsou stejně bezpečná i výkonná jako vozy s motorem na benzin nebo naftu. Přesto o vozidlech s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG = compressed natural gas) koluje řada mýtů. Andrew Shepherd, vedoucí oddělení Produkt CNG ve společnosti SEAT, staví tyto představy do správného světla a vysvětluje, jak tyto ekologické automobily ve skutečnosti fungují:

1) Stejný pocit za volantem?

Ano. Představa, že se řízení vozu na CNG liší od konvenčních vozidel, je mylná. Odborník potvrzuje, že ve skutečnosti „je pocit za volantem úplně stejný, protože výkonové parametry motorů na zemní plyn se neliší od motorů na benzin nebo naftu stejné výkonové třídy“.

2) Je palivová nádrž na CNG stejně bezpečná?

„Rozhodně ano. Nádrže na stlačený zemní plyn jsou zkonstruovány, vyráběny a homologovány v souladu s nejpřísnějšími průmyslovými normami,“ zdůrazňuje Shepherd a dodává, že tyto nádrže na zemní plyn „jsou vybaveny bezpečnostním ventilem, který v nepravděpodobném případě požáru vypouští plyn do okolí bezpečným a kontrolovaným způsobem, aby se zabránilo jakémukoli ohrožení vozidla“. U komponentů byla navíc testována jejich odolnost „vůči extrémním podmínkám. Tlak v palivové nádrži dosahuje maximální hodnoty 200 barů, konstrukčně však nádrž odolá tlaku více než dvojnásobnému“. Shepherd uvádí na míru také další mýtus, podle něhož může zemní plyn zmrznout.
To je „nemožné“, protože „ke zkapalnění zemního plynu by došlo až při poklesu venkovních teplot na méně než 160 stupňů pod nulou“.

3) Je možné jezdit i při nadměrném znečištění vzduchu?

Ano. Tyto vozy jsou označeny štítkem „ECO“, takže s nimi lze jezdit i v městských centrech s omezeným provozem v důsledku znečištění vzduchu. Ekologické vlastnosti navíc přinášejí majitelům těchto modelů i další výhody, jako jsou nižší sazby daně a daňové pobídky v některých zemích, jako jsou Španělsko, Itálie nebo Francie.

4) Je možné pokračovat v jízdě i po spotřebování zásoby zemního plynu?

Ano. Po spotřebování zemního plynu v nádrži vůz automaticky přejde na spalování benzinu. „Řidič může pokračovat v jízdě bez nutnosti zastavit a na přístrojové desce se objeví ukazatel, že vůz spaluje benzin,“ vysvětluje Andrew Shepherd. Dojezd bez nutnosti doplňovat palivo je u této techniky značky SEAT, která umožňuje pohon na dvě různá paliva, 1300 kilometrů, což odpovídá vzdálenosti mezi Barcelonou a Frankfurtem. Zemní plyn lze v evropských zemích doplňovat v síti plnicích stanic CNG, protože „systém používá univerzální plnicí konektor“.

5) Mohu jezdit výhradně na zemní plyn?

Ano. Vozidla na CNG používají přednostně zemní plyn, a lze tak s nimi jezdit bez přepínání na palivo z druhé nádrže. Navzdory tomu by měl řidič mít vždy minimální zásobu benzinu pro spuštění motoru při velmi nízkých teplotách nebo ihned po doplnění nádrží zemním plynem. Uvedené množství benzinu by se mělo spotřebovat během šesti měsíců.

6) Stojí vozidla na CNG stejně jako tradiční vozidla?

Ano. Prodejní ceny těchto vozů jsou podobné jako u vozů na benzin nebo naftu, nemluvě o jejich dlouhodobých výhodách. Andrew v tomto ohledu zdůrazňuje, že „naplnění nádrže stojí pouze
13 eur“
, takže s vozem na CNG „lze ušetřit 30 % v porovnání s naftou a 55 % v porovnání s vozidly na benzin“.

7) Jsou nároky na údržbu podobné?

Ano. Provoz vozidla na zemní plyn je po mechanické stránce stejný jako u tradičních vozů. „Není pravda, že se musí zapalovací svíčky a filtry vyměňovat častěji,“ vyvrací odborník značky SEAT další mýtus, který tvrdí, že se motory na CNG přehřívají a mají dražší údržbu. Jedinou odlišností je „povinnost kontroly těsnosti plynového systému před každou STK a odborný servis musí vizuálně zkontrolovat stav nádrží každé čtyři roky“. Tyto kontroly dokazují nejvyšší standardy bezpečnosti, které musejí automobily s pohonem na zemní plyn splňovat.

Podle Andrewa Shepherda směřuje vývoj k tomu, že toto palivo bude hrát v budoucí mobilitě hlavní roli. Prodeje vozidel SEAT na CNG se v Evropě zvýšily o 18 %.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fanoušci značky SEAT zvolili pro nové SUV označení Tarraco

Fanoušci značky SEAT zvolili pro nové...

Výběru vítězného názvu se zúčastnilo více než 146 000 lidí Názvu Tarraco dalo přednost více než 35 % hlasujících SEAT poprvé vybral označení modelu na základě veřejného hlasování...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT dosáhl v lednu rekordního prodeje

SEAT dosáhl v lednu rekordního prodeje

Značka prodala v lednu 38 900 vozů, o 20,4 % více než ve stejném měsíci roku 2017 Dvouciferný růst ve Španělsku, Německu a Francii, prodeje zvyšuje nová Arona SEAT vstoupil na trh na Novém...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Automobilový ateliér

Automobilový ateliér

Nick Allen ručně navrhuje vzory tkanin pro čalounění nových modelů Tento „automobilový krejčí“ použije každý rok 30 km nití na prošívání sedadel, volantů a hlavic řadicí páky Také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co je rychlejší: CUPRA, nebo oštěp?

Co je rychlejší: CUPRA, nebo oštěp?

Souboj mezi vozem SEAT Leon CUPRA a Barborou Špotákovou, olympijskou vítězkou v hodu oštěpem a tváří značky SEAT Vůz o výkonu 300 k poměřil své síly s atletkou, která je s výkonem 72,28...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...