SEAT Leon: Poprvé 4×4

Na samý závěr milénia připravila španělská automobilka nový sportovně laděný model Leon, který v těchto dnech přichází na český trh.

SEAT Leon: Poprvé 4x4

Automobily Seat mají mnoho společného. Jednak už na pohled upoutávají líbivými tvary, jednak modely nesou jména významných míst Španělska – Toledo, Cordoba, Ibiza. A nejinak je tomu u nejnovějšího modelu Leon, nazvaného podle severošpanělského města s historií dlouhou takřka dva tisíce let.

Tvary nového Seatu Leon mají na svědomí designéři Technického centra automobilky Seat společně s návrháři Evropského designerského centra koncernu VW. V pěkných dynamických tvarech pětidveřového hatchbacku se odráží i nízký koeficient odporu vzduchu cw = 0,32. O příslušnosti do rodiny Seatů jasně napovídá čelní partie s nízkými světlomety a výraznou maskou chladiče. Snad ještě působivější je pohled na záď, které dominují velká koncová světla a firemní znak plnící zároveň funkci madla.


SEAT Leon: Poprvé 4x4

Ve srovnání s Toledem je karosérie zhruba o pětadvacet centimetrů kratší (4184 mm), ovšem při shodném rozvoru a tudíž i prakticky stejně velkém interiéru má zavazadlový prostor objem 340 l, resp. 270 l u verze 4×4. Při krátké jízdě s turbodieselem jsme ocenili sportovně naladěný podvozek, který navíc dává vyniknout nízké stavbě vozu.

Seat nabízí pro Leon celkem sedm různých pohonných jednotek, tak bohatou škálu neprezentuje v nižší střední třídě takřka žádný jiný výrobce, a to ještě nemluvíme o pohonu všech kol. Ten se dodává ve spojení s nejvýkonnějším motorem – přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.8 20 V o výkonu 132 kW. Jde o nejsilnější agregát, jaký se zatím kdy objevil pod kapotou sériového Seatu. Dalším historickým milníkem vedle pohonu 4×4 a nejvýkonnějšího motoru je ještě mechanická šestistupňová převodovka.

Zážehové motory

typ 1.4 16 V 1.6 1.8 20 V 1.8 20 VT
objem (ccm) 1391 1595 1781 1781
výkon kW (k)/min-1 55 (75)/5500 74 (100)/5600 92 (125)/6000 132 (180)/5500
toč.moment N.m/min-1 126/3300 145/3800 170/4200 235/1950-5000
rychlost (km/h) 170 188 200 229
spotřeba (l/100 km) 6,6 7,6 8,5 8,6

Vznětové motory

typ 1.9 Sdi 1.9 TDi 1.9 TDi
objem (ccm) 1896 1896 1896
výkon kW (k)/min-1 50 (68)/4200 66 (90)/4000 81 (110)/4000
toč.moment N.m/min-1 133/2200 – 2600 210/1900 235/1900
rychlost (km/h) 160 180 193
spotřeba (l/100 km) 5,3 5,2 5,2




Klíčovým prvkem podvozku je propracované zavěšení kol, vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečná náprava s torzní příčkou. Všechny verze jsou opatřeny vpředu stabilizátorem, u verze Sport je také u zadní nápravy. Skvělé jízdní vlastnosti propůjčují vozu o 15 mm snížené zavěšení kol a tužší pružiny. Ve výbavě Seatu Leon najdeme mj. protiblokovací systém ABS, elektronické distributory brzdných sil EBD, elektronicky ovládané diferenciály EDS, protiprokluzové systémy TCS, systémy ESP. Kromě ABS u verzí od objemu motoru 1.6 a provedení Signo patří všechny ostatní systémy do nadstandardní výbavy. Zájemce o nový Seat Leon, který se bude na českém trhu snažit prosadit velice zajímavou cenou, si může zvolit ze tří úrovní výbavy – Stella, Signo a Sport. Nejlevnější model 1.4 (55 kW) 16V v provedení Select se prodává za 386 900 Kč. Cenová nabídka končí u modelu 1.8 20V „Sport“ s pohonem předních kol na 649 110 Kč.

SEAT Leon 4


SEAT Leon: Poprvé 4x4

Poprvé v historii přichází Seat se sériovým provedením modelu s pohonem všech čtyř kol označený symbolem „4“, který se v příštích letech objeví na kapotě všech verzí 4×4. Seat Leon 1.8 20V 4 je prvním z nich. Systém pohonu všech kol staví na výborných vlastnostech spojky Haldex, jejímž základem jsou lamely ponořené v uzavřené skříni spojky do olejové lázně. Výkon se přenáší obvyklým způsobem přes šestistupňovou převodovku k předním kolům. Od převodovky se však výkon přenáší děleným hřídelem také dozadu na vstup mezinápravové spojky Haldex. Za normálních okolností, kdy lamely po sobě ve skříni spojky Haldex jen lehce kloužou, se výkon přenáší pouze na přední kola. Jakmile se otáčky předních a zadních kol začnou lišit, zvýší axiální pístové čerpadlo okamžitě tlak oleje a stlačené lamely začínají přenášet určitou část výkonu také k zadní nápravě. Zdánlivě složitý a zdlouhavý proces je ve skutečnosti velice rychlý, praxe ukázala, že od prvního proklouznutí předních kol k plnému náběhu tlaku ve skříni spojky Haldex ujede vůz jen několik desítek centimetrů. Spojka Haldex rychle a přesně rozděluje podíl točivého momentu, přenášeného přední a zadní nápravou přesně podle okamžitých podmínek, což výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti na kluzké vozovce. Vozy Leon 4 mají vzadu víceprvkové zavěšení multi-link, další technickou premiéru v modelové nabídce Seat. Víceprvková náprava o něco zmenšuje objem „kufru“ a proto modely 4×4 mají pouze nouzové náhradní kolo. Za Seat Leon 4 zaplatí zájemce 742 920 Kč.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závodní sezóna Rabbit Czech Racing: Náročná pouť domácími i evropskými tratěmi do vrchu

Závodní sezóna Rabbit Czech Racing:...

Tým Rabbit Czech Racing odstartuje o nadcházejícím víkendu v Brně svojí již třetí sezónu v závodech automobilů do vrchu. Jezdce Adama Králíka a jeho závodní vůz SEAT Leon FR čeká letos...