Scania využívá elektroniku pro zvýšení bezpečnosti zejména v zimním období

Běžnému motoristovi může důkladně zkomplikovat život i pouhý vítr, natož pak sníh a náledí. Ještě více to platí u nákladních vozidel a souprav, které mají vysokou hmotnost, jsou vysoké a dlouhé.

A na to musí brát ohled i řidiči osobních automobilů při předjíždění nákladních automobilů, při brždění a dodržování patřičných odstupů před i za těmito nákladními vozidly. Zvládnout velkou a těžkou soustavu vozidel je samozřejmě obtížné a složité. Mnohonásobně komplikovanější je udržet v požadovaném směru a zvolené stopě soupravu nákladního automobilu s přívěsem, nebo tahače s návěsem, na mokrém či zasněženém nebo dokonce zledovatělém povrchu.


Scania využívá elektroniku pro zvýšení bezpečnosti zejména v zimním období

Největší komplikací v tomto směru je přenos brzdícího nebo zrychlujícího momentu na vozovku. Když si totiž představíme pro zjednodušení jen obyčejnou soupravu dvounápravového tahače s jednonápravovým návěsem, už máme složitou soustavu prvků. Řízená přední kola tahače, hnaná kola jeho druhé nápravy a pouze brzděná kola taženého návěsu. Za optimálních, v praxi ale vlastně neexistujících podmínek, by měla při brzdění všechna kola přenášet na vozovku stejné síly. Jenže účinnost ve skutečnosti nikdy není stejná. Proto má souprava tendenci se “lámat”, když tlak setrvačných sil na točnu návěsu vysouvá zadní nápravu tahače mimo směr pohybu celku.

Na sněhu či ledu a při větším počtu náprav je brzdový manévr nesmírně komplikovanou záležitostí. Vyžaduje nejen naprosto dokonalé seřízení brzdové soustavy, ale také dlouholeté zkušenosti řidiče a nakonec “zásobu” prostoru před vozidlem pro zastavení, protože jeho zpomalení trvá podstatně déle než u osobního automobilu.


Proto konstruktéři automobilek vyrábějících těžká užitková vozidla hledali cesty k odstranění této slabiny velkých souprav. Průkopníkem v tomto směru byla a stále je švédská Scania. Jako první například uplatnila v sériové produkci nákladních automobilů dnes již naprosto běžný systém ABS. Ten prostřednictvím sledování rozdílu v otáčkách jednotlivých kol eliminoval zablokování jednoho nebo více kol a umožnil i při brzdění zachovat poměrně značnou míru říditelnosti soupravy. Usnadnil také řidiči vyhýbací manévr. Ani to samozřejmě nestačilo. Moderní velkokapacitní elektronické systémy dovolily tento princip ještě podstatně rozvinout.


Pod zkratkou EBS se dnes uplatňuje Electronic Braking System, který působí v daleko širším měřítku. Je totiž schopen průběžným měřením sil působících na vozidlo (nejen při brzdění) stanovit několika stovkami úkonů za sekundu, jak které jednotlivé kolo přibrzdit, aby byla souprava stabilizována. Je samozřejmé, že každé kolo je pak ovládáno zcela jinou silou a navíc proměnlivou podle vývoje situace. Systém stabilizuje soupravu i v případě, že řidič nebrzdí, ale projíždí zatáčku “pod plynem” rychlostí neodpovídající poloměru zatáčky a silám působícím na složitou soustavu tahače s návěsem či přívěsem.


Tyto komplikované systémy však vyžadují pro maximální efekt instalaci kotoučových brzd (se samočinným nastavováním vůle třecích segmentů a kotouči s vnitřním chlazením) a vysokotlakých brzdových systémů s rychlou reakcí. Nemluvě již o vysoušeči stlačeného vzduchu, elektronickém monitoringu funkčnosti, zachování základní brzdicí funkce i při porušení elektroniky nebo instalaci ASR (systému bránícího protočení kol při akceleraci). Obvyklé je také použití zařízení kontrolujícího míru opotřebení třecích segmentů a signalizujícího překročení stanovené hranice. Samozřejmě lze sice připojit za takto vybavený tahač i návěs bez elektronického řídícího systému brzd, ale za cenu zachování pouze klasické funkce brzd. Prakticky všichni významní výrobci mají v nabídce brzdových systémů také integrované retardery a odlehčovací motorové brzdy.


Dnes se již moderní nákladní souprava přepravující 40 tun nákladu (i více) bez EBS neobejde. Navíc propojení tohoto systému s centrální řídící jednotkou integrující veškerá data usnadňuje údržbu a opravy, což také podstatně zvyšuje bezpečnost provozu vozidla eliminací nebezpečí zanedbání servisu.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Premiéra: Nový Opel Vivaro Tourer a Opel Vivaro Combi+ se představí na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem (návštěvní dny pro veřejnost 14. – 24. září)

Premiéra: Nový Opel Vivaro Tourer a Opel...

Nové velké vany Opel Vivaro Tourer a Combi+ vynikají funkčností, komfortem a všestranností. Opel Vivaro je skutečný multitalent: Je to flexibilní a dostupný společník pro nejrůznější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ve dnech 18. až 20. srpna 2017 se na pobřeží v Travemünde setká největší komunita fanoušků modelu Beetle na světě

Ve dnech 18. až 20. srpna 2017 se na...

 Letos se uskuteční již 13. ročník akce Beetle Sunshinetour.  (Na fotografii zleva: Hebmüller Cabriolet z 50. let, poslední vyrobený exemplář Brouk 1303 Cabriolet z 80. let a New Beetle...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford GT bude  v omezeném množství nabízen v rámci nadcházejícího modelového roku v nové limitované edici ’67 Heritage

Ford GT bude v omezeném množství...

Ford Performance tak skládá poctu závodnímu vozu Ford GT40 Mk IV, s nímž Dan Gurney a A. J. Foyt v roce 1967 zvítězili v závodě 24 hodin Le Mans. Limitovaná edice se vyznačuje speciálním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen představí již 28.srpna ve světové premiéře nové SUV T-Roc

Volkswagen představí již 28.srpna ve...

Předprodej zcela nově vyvinutého Volkswagenu T-Roc je  u nás plánovaný již na letošní říjen, uvedení na český trh pak začátkem roku 2018. Nový T-Roc kombinuje – suverénní charakter...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai nabízí řidičům týdenní testování nového kombíku i30 nové generace

Hyundai nabízí řidičům týdenní...

Automobilka Hyundai startuje nový projekt s názvem “Týden s i30 kombi“. Od 15. září mají všichni majitelé vozů kombi a majitelé jakéhokoli vozu Hyundai – možnost otestovat si na sedm...