Scania využívá elektroniku pro zvýšení bezpečnosti zejména v zimním období

Běžnému motoristovi může důkladně zkomplikovat život i pouhý vítr, natož pak sníh a náledí. Ještě více to platí u nákladních vozidel a souprav, které mají vysokou hmotnost, jsou vysoké a dlouhé.

A na to musí brát ohled i řidiči osobních automobilů při předjíždění nákladních automobilů, při brždění a dodržování patřičných odstupů před i za těmito nákladními vozidly. Zvládnout velkou a těžkou soustavu vozidel je samozřejmě obtížné a složité. Mnohonásobně komplikovanější je udržet v požadovaném směru a zvolené stopě soupravu nákladního automobilu s přívěsem, nebo tahače s návěsem, na mokrém či zasněženém nebo dokonce zledovatělém povrchu.


Scania využívá elektroniku pro zvýšení bezpečnosti zejména v zimním období

Největší komplikací v tomto směru je přenos brzdícího nebo zrychlujícího momentu na vozovku. Když si totiž představíme pro zjednodušení jen obyčejnou soupravu dvounápravového tahače s jednonápravovým návěsem, už máme složitou soustavu prvků. Řízená přední kola tahače, hnaná kola jeho druhé nápravy a pouze brzděná kola taženého návěsu. Za optimálních, v praxi ale vlastně neexistujících podmínek, by měla při brzdění všechna kola přenášet na vozovku stejné síly. Jenže účinnost ve skutečnosti nikdy není stejná. Proto má souprava tendenci se “lámat”, když tlak setrvačných sil na točnu návěsu vysouvá zadní nápravu tahače mimo směr pohybu celku.

Na sněhu či ledu a při větším počtu náprav je brzdový manévr nesmírně komplikovanou záležitostí. Vyžaduje nejen naprosto dokonalé seřízení brzdové soustavy, ale také dlouholeté zkušenosti řidiče a nakonec “zásobu” prostoru před vozidlem pro zastavení, protože jeho zpomalení trvá podstatně déle než u osobního automobilu.


Proto konstruktéři automobilek vyrábějících těžká užitková vozidla hledali cesty k odstranění této slabiny velkých souprav. Průkopníkem v tomto směru byla a stále je švédská Scania. Jako první například uplatnila v sériové produkci nákladních automobilů dnes již naprosto běžný systém ABS. Ten prostřednictvím sledování rozdílu v otáčkách jednotlivých kol eliminoval zablokování jednoho nebo více kol a umožnil i při brzdění zachovat poměrně značnou míru říditelnosti soupravy. Usnadnil také řidiči vyhýbací manévr. Ani to samozřejmě nestačilo. Moderní velkokapacitní elektronické systémy dovolily tento princip ještě podstatně rozvinout.


Pod zkratkou EBS se dnes uplatňuje Electronic Braking System, který působí v daleko širším měřítku. Je totiž schopen průběžným měřením sil působících na vozidlo (nejen při brzdění) stanovit několika stovkami úkonů za sekundu, jak které jednotlivé kolo přibrzdit, aby byla souprava stabilizována. Je samozřejmé, že každé kolo je pak ovládáno zcela jinou silou a navíc proměnlivou podle vývoje situace. Systém stabilizuje soupravu i v případě, že řidič nebrzdí, ale projíždí zatáčku “pod plynem” rychlostí neodpovídající poloměru zatáčky a silám působícím na složitou soustavu tahače s návěsem či přívěsem.


Tyto komplikované systémy však vyžadují pro maximální efekt instalaci kotoučových brzd (se samočinným nastavováním vůle třecích segmentů a kotouči s vnitřním chlazením) a vysokotlakých brzdových systémů s rychlou reakcí. Nemluvě již o vysoušeči stlačeného vzduchu, elektronickém monitoringu funkčnosti, zachování základní brzdicí funkce i při porušení elektroniky nebo instalaci ASR (systému bránícího protočení kol při akceleraci). Obvyklé je také použití zařízení kontrolujícího míru opotřebení třecích segmentů a signalizujícího překročení stanovené hranice. Samozřejmě lze sice připojit za takto vybavený tahač i návěs bez elektronického řídícího systému brzd, ale za cenu zachování pouze klasické funkce brzd. Prakticky všichni významní výrobci mají v nabídce brzdových systémů také integrované retardery a odlehčovací motorové brzdy.


Dnes se již moderní nákladní souprava přepravující 40 tun nákladu (i více) bez EBS neobejde. Navíc propojení tohoto systému s centrální řídící jednotkou integrující veškerá data usnadňuje údržbu a opravy, což také podstatně zvyšuje bezpečnost provozu vozidla eliminací nebezpečí zanedbání servisu.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Transit Custom, model z kategorie lehkých užitkových vozů s nosností do jedné tuny, přiváží evropským podnikatelům a firmám výraznější design, zcela nový interiér a ještě vyšší produktivitu

Nový Transit Custom, model z kategorie...

Nový Transit Custom se začne vyrábět začátkem roku 2018, první dodávky zákazníkům se plánují na konec února. O rok později přijde Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) s možností...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Slavnostní zakončení prvního ročníku poháru proběhlo v sobotu 18. listopadu na Setkání mistrů v Sosnové

Slavnostní zakončení prvního ročníku...

Filip Mareš se spolujezdcem Janem Hlouškem opanovali Peugeot Total Rally Cup 2017.  Nový soutěžní pohár pro klientsky oblíbené vozy Peugeot 208 R2 – odstartoval letos na jaře při obnovené...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi a Home of quattro jsou skvěle připraveni na novou zimní sezonu, na kterou Audi zve všechny fanoušky zimních sportů do Skiareálu Špindlerův Mlýn, jehož je společnost Audi dlouholetým partnerem

Audi a Home of quattro jsou skvěle...

Novou Audi Q5 převzal Ondřej Bank, který  se stal pro letošní zimní sezonu hlavní tváří Skiareálu Špindlerův Mlýn, od zástupce společnosti Audi Jakuba Hanuše (zcela vpravo). Slavnostního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová generace Suzuki Swift získala titul Japonské auto roku 2018

Nová generace Suzuki Swift získala titul...

Pro Suzuki to je již sedmý zisk tohoto prestižního ocenění, které uděluje japonská asociace automobilových inženýrů a novinářů RJC. Nový Swift je třetí globální generací kompaktního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...