Scania: vodík jako palivo budoucnosti

Existuje mnoho důvodů, proč by vodíkové palivové články mohly být jedním z řešení udržitelné přepravy.

Elektrifikace, automatizace, hybridy a různá alternativní paliva

– přitahují velkou pozornost. Mohlo by se zdát, že ve stínu všech těchto možností zůstala technologie vodíkových palivových článků. Ale Scania, ve své snaze o posun směrem k udržitelné přepravě, pracuje na vývoji i v této oblasti. Ve spolupráci s norským velkoobchodem Asko testuje nákladní vozidla na vodíkový pohon.

Vozidlo je vybaveno elektromotorem, který je poháněn díky palivovým článkům

– v nichž dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii. Nákladní vozidla nebo autobusy s palivovými články mají ještě navíc akumulátory – budou tak hybridní. Baterie dokáže přispět energií v případě potřeby vyššího výkonu a naopak uchová energii získanou například rekuperací při brzdění.

Hedvig Paradis je projektová manažerka zodpovědná za spolupráci Scanie se společností Asko

Na Lundské univerzitě se věnovala oboru palivových článků a získala zde titul PhD.  Už několik let intenzivně pracuje v této rychle se rozvíjející oblasti a je nadšená z potenciálu, který v sobě palivové články na vodík skrývají. „Zákazníci na různých místech světa mají rozdílné potřeby, ale palivové články na vodík mohou být jedním z řešení. Vidíme to například v Japonsku, Jižní Koreji nebo Kalifornii, kde se vodík začíná prosazovat a budují se zde také čerpací stanice,“ říká Paradis.

Nulové emise

Hlavní výhodou používání vodíkové technologie jsou nulové emise. Nákladní vozidlo nebo autobus produkuje pouze vodu. Navíc vodík, potřebný k provozu, je vytvářen z obnovitelných zdrojů.

Další výhodou vozidel s vodíkovými palivovými články a důvodem rostoucího zájmu je, že mají vlastnosti srovnatelné s konvenčními vozidly. Přesto, jako u každé nové technologie, je i zde řada nových výzev. „Technologie ještě není úplně vyvinutá,“ vysvětluje Paradis. „Potřebujeme v krátké době udělat velký krok. Vyřešit degradaci a životnost palivových článků.“

Je zde také otázka, jak a kde vyrábět vodíkové palivo

„Vodíkové čerpací stanice ještě nejsou tak rozšířené, ačkoliv jejich počet roste. Některé společnosti, jako například Asko, budují svou vlastní síť a mají tak kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Je zde potřeba udržitelných řešení, která mají minimální dopad na životní prostředí.“ Potřebný je ale také prostor ve vozidle. Řešení, které je k dispozici dnes, zabírá spoustu místa, které by jinak mohlo být použito pro přepravu zboží v nákladních vozidlech nebo lidí v autobusech.

Paradis ale věří, že všechny překážky se dají překonat a vodík bude jednou z cest udržitelné přepravy

„Věřím, že palivové články čeká světlá budoucnost,“ říká. „Vodík bude v budoucnu jednou z možností. I v osobní přepravě se začíná s jeho využitím. Testují ho různé společnosti na pilotních flotilách. Jsem si jistá, že zde budou různá řešení pro různé regiony a jedno řešení nemusí nutně vyhovovat všem, ale technologie vodíkových palivových článků určitě bude hrát významnou roli.“

Jak to funguje

Palivové články vytvářejí elektrickou energii díky elektro-chemickému procesu, při kterém se využívá vodík a kyslík. Elektřina vytvořená palivovými články pohání elektromotor. Přebytečná energie se uchovává v akumulátorech. Jedinou odpadní látkou je voda.

Scania je předním světovým poskytovatelem řešení v oblasti dopravy

Společně s našimi partnery a zákazníky se ubíráme směrem k udržitelnému systému přepravy. V roce 2016 jsme našim zákazníkům dodali 73 100 nákladních automobilů, 8 300 autobusů a také 7 800 průmyslových a lodních motorů. Čisté tržby dosáhly téměř 104 miliard SEK, ze kterých bylo přibližně 20 procent spojených s poskytováním služeb. Společnost Scania byla založena v roce 1981. Aktuálně působí ve více než 100 zemích a zaměstnává 46 000 lidí. Výzkum a vývoj probíhá ve Švédsku a na pobočkách v Brazílii a Indii. Výrobní závody se pak nachází v Evropě, Latinské Americe a v Asii s montážními závody v Africe, Asii a Eurasii. Scania je součástí Volkswagen Truck & Bus GmBH.

Pro více informací navštivte:

www.scania.com.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Scania předala prvnímu zákazníkovi autobusy Interlink: První autobusy Scania Interlink budou v České republice jezdit na jižní Moravě

Scania předala prvnímu zákazníkovi...

Společnost BORS Břeclav a.s. převzala 3 nová vozidla v Modleticích u Prahy. Ing. Petr Kužma, ředitel divize osobní dopravy, vysvětluje, proč se jeho společnost rozhodla právě pro značku Scania...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Scania představí novou řadu vozidel do náročných podmínek

Scania představí novou řadu vozidel do...

Jsou robustní, ale zároveň elegantní a dokonale navržená pro ty nejnáročnější úkoly. Už za pár dní představí společnost Scania zcela novou řadu vozidel pro stavební segment Slavnostní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zpráva o hospodaření společnosti Scania za leden-červen 2017

Zpráva o hospodaření společnosti...

Čistý prodej společnosti Scania vzrostl na rekordní hodnotu 58,7 miliardy SEK, což představuje nárůst o 17 procent oproti loňskému roku. Shrnutí prvních šesti měsíců roku 2017: Provozní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Napříč Finskem projel „parní“ autobus Scania

Napříč Finskem projel „parní“...

Finové se rozhodli oslavit sto let nezávislosti svou nejoblíbenější činností – saunováním. Národní přepravce Savonlinja se ve spolupráci se společností Scania – rozhodl postavit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SCANIA a autonomní nákladní vozidla

SCANIA a autonomní nákladní vozidla

Nákladní doprava směřuje k jízdě v konvojích. Evropští výrobci nákladních vozidel představili – podrobnou časovou osu kroků vedoucích k zavedení konvojů – tedy koordinované...