Scania v roce 2001 úspěšná na našem trhu

V loňském roce se těžké nákladní automobily Scania staly poprvé v historii nejprodávanější značkou na českém trhu.

Scania v roce 2001 úspěšná na našem trhu

Z celkového počtu 3 363 nových nákladních vozů dodaných českým odběratelům v roce 2001 jich 555 nese značku tohoto švédského producenta těžkých nákladních vozů a autobusů. Oproti roku 2000, kdy bylo prodáno 391 vozidel, došlo k nárůstu prodeje o 42 % (164 vozů) a Scania si tak zajistila 16,5 % podíl na českém trhu. Vozový park dopravních firem byl dále rozšířen o 243 použitých vozidel Scania, což pro tuto značku znamená nárůst o více než 106 %.

Celkový obrat společnosti Scania Czech Republic s.r.o. včetně partnerů v servisní a prodejní síti dosáhl v minulém roce hodnoty 2,6 miliard korun. Během svého osmiletého působení na českém trhu u nás společnost Scania proinvestovala téměř 465 milionů korun. Ke konci roku 2001 měla Scania CZ spolu s partnerskými firmami 286 zaměstnanců.


Scania v roce 2001 úspěšná na našem trhu

Úspěch v prodeji byl docílen samozřejmě především kvalitou samotných vozů a jejich provozních parametrů, ale jistě i tím, že si Scania za dobu své existence vybudovala pevné postavení na trhu díky poskytování vysoce kvalitních prodejních a servisních služeb. To potvrdily nejen výsledky v prodeji za rok 2001, ale soustavný růst prodeje Scanií na našem trhu za posledních osm let.

V roce 1994 se prodalo pouze 12 Scanií, rok následující již 49, v roce 1996 více jak trojnásobek – 159, následující rok 157, v roce 1998 celkem 250 kusů, v roce 1999 již 305, v roce 2000 celkem 391 a v minulém roce – 2001 dokonce 555 nákladních Scanií nad 18 tun, což představuje meziroční nárůst 42 %.


Uvedené výsledky za poslední léta potvrzují, že společnost Scania Czech Republic s.r.o. si za dobu své existence vybudovala pevné postavení na českém trhu a to zejména díky poskytování vysoce kvalitních prodejních a servisních služeb. Významnou událostí hned na počátku minulého roku bylo založení nového nezávislého dealerství v Plzni a v září pak otevřením dealerského centra v Brně.


Scania v roce 2001 úspěšná na našem trhu

Mezi nejvýznamnější novinky, které Scania uvedla v loňském roce, patří šestiválcový 12-litrový motor Scania o výkonu 470 HP, využívající novou progresivní technologii turbocompound, nový model Scania T164 a 12-litrový turbocompoundní motor o výkonu 440 HP se 4 ECO body. Společnost taktéž uvedla na trh několik novinek v oboru informačních technologií – např. palubní počítač a systém pro analýzu vozového parku. V polovině roku byl na londýnské výstavě UITP Mobility and City Transport představen nový koncept bezemisního autobusu určeného pro městskou hromadnou dopravu.

V celosvětovém měřítku Scania prodala v roce 2001 48 331 vozidel v celkové hodnotě 53 mld. SEK, což je v porovnání s minulým rokem o 14 % méně. Prodej autobusů se zvýšil o 27 % na 4 672 vozů, v segmentu nákladních automobilů došlo k poklesu o 6 % na 43 659 vozů. Provozní zisk celé společnosti činil 2,5 mld. SEK a čistý zisk dosáhl více než 1 mld. SEK. Společnost Scania celosvětově zaměstnává 28 342 pracovníků.


Snížení celosvětového tržního podílu společnosti Scania zapříčinila ekonomická krize, která v loňském roce postihla oblast Latinské Ameriky, zvláště pak Argentinu. Firma v současné době podniká kroky vedoucí k postupnému zvýšení profitability. Celý region bude předmětem restrukturalizace s cílem redukce nákladů v podobě snížení počtu zaměstnanců a zvýšení podílu dodávek místních dodavatelů. Přestože situace v této oblasti je stále nejistá, Scania dělá všechno pro obnovení ziskovosti svých operací. K poklesu trhu došlo i v západní Evropě, po třech letech soustavného růstu. Tržní podíl společnosti Scania se zde snížil na 13,5 %.


Proto společnost Scania vzhledem ke zhoršení výsledků v roce 2001 pracuje na přizpůsobení výroby nižší poptávce a celkové restrukturalizaci poměru výroby nákladních automobilů a autobusů, jejíž součástí bude i změna cenové politiky. Lepší výsledky by se měly projevit již v průběhu letošního roku.

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...