SANDRO MUNARI slaví šedesátiny

Dnes 27.března slaví šedesáté narozeniny Ital Sandro Munari, jedna z velkých postav automobilového sportu.

Rallye Monte Carlo je dodnes považována za nejslavnější automobilovou soutěž, i přestože v posledních letech leccos ztratila ze své výjimečnosti. Odpadla nejen tradiční hvězdicová jízda, ale především obávaná „Noc dlouhých nožů“ s třemi průjezdy slavného průsmyku Col de Turini. Tuto nejstarší ralyye, která se jela letos už po třiašedesáté, pouze dva jezdci vyhráli čtyřikrát – Ital Sandro Munari a Němec Walter Röhrl. Zatímco Ital dosáhl své úspěchy za volantem Lancie, Röhrl ji vyhrál s Fiatem 131 Abarth, Oplem Ascona 400, Lancií Rally 037 a Audi quattro.


SANDRO MUNARI slaví šedesátiny

Sandro Munari, narozený 27.března 1940 v městečku Cavarzere v rodině sedláka, se z prvenství v ledové ruletě radoval poprvé v roce 1972 s Lancií Fulvia, další tři trumfy přidal v letech 1975 až 77 s Lancií Stratos.

Do továrního týmu Lancia přišel Sandro Munari ve třiadvaceti letech , nejdříve jako spolujezdec, ale už v roce 1965 dostal první šanci usednout za volant. O dva roky později se stal profesionálem. A hned na sebe upozornil pátým místem v Monte Carlu a druhými místy v Ženevské a Španělské rallye. Ovšem jak rychle jeho kariéra začala, tak mohla také skončit. Při hvězdicové jízdě příštího ročníku Monte Carla se Lancia Fulvia HF posádky Munari – Lombardini střetla s nákladním vozem. Munari, který v tu dobu seděl na sedadle spolujezdce, utrpěl vážná zranění, jeho přítel a spolujezdec přišel na místě o život. Po této tragické nehodě chtěl Munari s automobilovým sportem skončit, ale Cesare Fiorio jej přivedl zpátky.


Po druhém místě v Portugalské rallye 1970 dosáhl svého prvního velkého vítězství v roce 1972 při Rallye Monte Carlo, kterou se spolujezdcem Mariem Mannuccim vyhráli s náskokem tařka jedenácti minut. S Lancií Fulvia HF a v roli favorita přijel v roce 1973 do Klatov na start legendární Rallye Vltava. Ještě dnes si pamětníci pamatují na jeho kotrmelec hned v úvodní zkoušce stálosti výkonů na klatovském okruhu. V soutěži sice pokračoval dál, ale souboj s vycházející hvězdou Waltrem Röhrlem nakonec prohrál. Ale protože v tomto roce vyhrál ještě Rallye Costa Brava, Rallye Firestone, Rallye San Martino a Tour de France a dojel třetí v Dunaj rallye, tak se stal mistrem Evropy.


SANDRO MUNARI slaví šedesátiny

Tím éra modelu Fulvia skončila, neboť už v tu dobu se na soutěžích začal objevovat velkorysý projekt firmy Bertone společně s Lancií, Fiatem a geniálním inženýrem Mike Parkesem, který se podílel mj. i na vývoji monopostů Ferrari formule l. Výsledkem byla slavná Lancia Stratos s 2.5litrovým šestiválcem Ferrari Dino o výkonu 220kW(300 k). A Munari samozřejmě stál od samého začátku u jeho zrodu. Jinak to vlastně ani nešlo, protože Stratose mu doslova „ušili“ přesně na míru.

Legendární a jeden z nejvydařenějších soutěžních automobilů měl svoji promiéru s Munarim za volantem už na Korsice 72. Tehdy odpadl, ale v další sezoně vyhrál Rallye Firestone a Tour de France a od roku 1974 sbíral úspěchy také ve světových rallye. Kromě tří vítězství v Rallye Monte Carlo, s ním Sandro Munari vyhrál mj. San Remo 74, Rideau Lakes 74, Portugalsko 76, Korsiku 76, dojel druhý v Safari 75 a 76 atd. Svoji kariéru ukončil Sandro Munari prvenstvím ve Světovém poháru FIA v roce 1977, který předcházel současnému světovému šampionátu.


A jak viděli italského genia za volantem jeho přátelé a kolegové? Angličan Geraint Phillips:“Vzpomínám na jednu rallye, kdy jsem seděl na horkém sedadle vedle Munariho. Sandro náhle zakřičel, co se stalo a proč nediktuji. Zadíval jsem se totiž na jeho nohy a úplně zapomněl číst. Jeho hra nohou připomínala hru na klavír, to bylo něco tak uchvacujícího. Byl jsem z toho celý pryč.“ A jeho týmový kolega Simo Lampinen dodává:“Sandro byl hodně rychlý. Na asfaltu určitě nejrychlejší pilot světa s vozem s předním pohonem. Tam jsme neměli šanci. Sandro nesnesl žádné prohry a proto nedělal nic napůl. Nebyl žádný taktik a bojoval pouze když všechno fungovalo na sto procent. Tím byl jiný než my nebo Mäkinen či Aaltonen. I když se auto rozpadalo, tak jsme jeli pořád dál, dokud se nezastavilo.“

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejoblíbenější díla v historii Automobilistu znovu ožívají. Tři grafiky ikonického vozu Ferrari 250 GTO vznikají v limitované sérii

Nejoblíbenější díla v historii...

Tři historicky nejoblíbenější umělecké plakáty z dílny Automobilistu, které zobrazují jeden z nejcennějších vozů světa, Ferrari 250 GTO, se znovu po letech objevují v limitované...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Goodyear ’66: film Le Mans ’66 odhaluje i zajímavý příběh pneumatik

Goodyear ’66: film Le Mans ’66...

Snímek Le Mans ’66, který tento týden vstupuje do českých kin, vypráví příběh legendárního souboje mezi značkami Ford a Ferrari. Odehrává se v roce 1966 během kultovního francouzského...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019 Ve znamení oslav a unikátních vozů

LEGENDY 2019 Ve znamení oslav a...

Automobilová slavnost opět v celém areálu Výstaviště Praha v Holešovicích Termín konání: 17. – 19. května 2019 Významná jubilea připomenou mimo jiné značky Bugatti, Citroën a Subaru...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat

Stará auta do šrotu? Lidé do nich...

Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit...