„S Ibizou se stane SEAT úplně novou firmou“

Šéf SEATu Erich Schmitt o své modelové ofenzivě, tvrdých cílech v oblasti kvality a konkurenci.

Interview vedl redaktor časopisu „auto motor und sport“ Bernd Ostmann

K OSOBĚ

Erich Schmitt, 60 let, začal svou kariéru u Audi v roce 1992 jako vedoucí nákupu materiálu pro výrobu. V témže roce povýšil na šéfa nákupu a převzal navíc resort financí a organizace. Od roku 1993 se Schmitt staral také o obchody značky Audi v Číně. V říjnu 2006 byl od Audi povolán šéfem VW Martinem Winterkornem do funkce prezidenta SEATu.

  • S novou Ibizou chce SEAT dosáhnout úrovně kvality Audi
  • Nová limuzína se stupňovitou zádí na základě vozu Audi A4: „Potřebujeme větší model pro nové segmenty zákazníků.“
  • Chci se poměřovat s evropskými značkami

V létě 2006 jste u SEATu převzal vedení. Co se od té doby změnilo?

Schmitt: V září jsem musel předložit první analýzu. Pak jsem se svým týmem vypracoval strategii do roku 2018. To bylo dříve, než se o roce 2018 hovořilo v koncernu. 16. listopadu 2007 byla tato koncepce představena dozorčí radě.

Do roku 2018 chcete zvýšit Vaše objemy z 500 000 na 800 000 kusů. Díky čemu by se to mělo podařit?

Schmitt: Existuje mnoho bílých míst, která musíme zaplnit. Investujeme do osmi nových produktů. To znamená, že zdvojnásobujeme naše portfolio. To roku 2012 to bude 13 až 15 nových vozidel, k tomu patří samozřejmě také vylepšení produktů.

Počítá se mezi to rovněž model na základě dřívější platformy A4?

Schmitt: Myslíte naše modely v segmentu B, které byly ohlášeny na rok 2009. Za tím účelem jsme dále rozvinuli osvědčenou platformu A4, která je stále aktuální. Pro nás je to po technické stránce inteligentní řešení s optimálními náklady a osvědčenou kvalitou, které nám umožní završit naši modelovou paletu směrem nahoru. Potřebujeme větší model pro nové segmenty zákazníků. Další použití vysoce aktuálních technologií a zařízení, jakož i platformy, je inteligentní a elegantní investicí.

V příštím roce přijde nová Ibiza. Co máme očekávat?

Schmitt: S Ibizou se stane SEAT úplně novou firmou.

Je to tak snadné?

Schmitt: Zavedli jsme program SEAT Excellence. Jedním z podstatných stavebních kamenů je mé každodenní jednání ohledně optimalizace termínů, kvality atd. u nových projektů, při kterém se řeší jedna část za druhou. Začíná se v 7:30, což je na Španělsko časná hodina. Tím vnášíme trvale do podniku filozofii kvality.

Jsou do toho zapojeni také Vaši dodavatelé?

Schmitt: Když je potřeba něco individuálně zkoordinovat, sejdeme se s jednotlivými dodavateli někdy i v 6:30. Funguje něco obdobného jako u Audi, kde jsou ti, u kterých se projevily technické problémy, předvoláváni „na kobereček“. A aby každý přesně věděl, o čem je řeč, stojí tam Audi A3 jako jakýsi vzor. Na kongresu dodavatelů jsem objasnil, že ještě nejsem s kvalitou spokojený. Ani mezinárodní dodavatelé nefungují tak, jak to znám z Německa. Z tohoto důvodu pracujeme se všemi dodavateli – a to bez výjimky – na optimalizaci veškerých procesů. Náš společný cíl zní: kvalita Audi.

V jakém momentu jsou dodavatelé zapojeni do procesu vývoje?

Schmitt: Když přemýšlíme o novém produktu, pak si určíme 50 důležitých dodavatelů. Definujeme náklady, materiál a kvalitu. Počínaje konstruktérem, přes nákupčího až po dodavatele ví každý, co očekáváme. Tam existují jasné dohody.

Změnila se u SEATu také výroba ?

Schmitt: Již nevyrábíme naše prototypy ve vývoji. To se děje nyní ve speciální oblasti. Tam se prototypy vyrábějí v co možná nejreálnějších podmínkách. Zde se již vyvíjejí výrobní procesy a přísun materiálu pro výrobu. Kvalita musí být v pořádku, to hlásám každý den. Náš slogan zní: Simply perfect. Simply vychází ze značky Škoda, perfect z Toyoty. A my chceme být každým dnem dokonalejší.

Jakého pokroku dosáhnete u Ibizy?

Schmitt: Vyrobíme ji zhruba za 15 hodin, to odpovídá zlepšení asi o 30 %. Nejde ale čistě jen o výrobní proces. Jsme malý automobilový podnik. Tento charakter střední velikosti se pokouším zachovat. Rychlost, tempo vývoje – to jsou pro nás důležité body.

Pokud se zaměříte na kvalitu a sportovní charakter, nezůstává dostupnost trochu stranou?

Schmitt: Jako nákupčí bych nikdy nezapomněl na náklady. Nebudeme již vyvíjet nic, co v koncernu existuje. Chtěl bych náš vývoj směrovat tak, abychom přemýšleli o dostupných koncepcích. Naši zákazníci nemají tolik peněz. Musíme nabízet řešení pomocí systému Tom Tom, neboť naši zákazníci si často drahá, integrovaná řešení nemohou dovolit. A chtějí získat rychlý update. Nemůžeme tady uvažovat v šestiletých rytmech.

Budou si moci Vaši zákazníci vyměnit zařízení infotainmentu během životnosti modelu?

Schmitt: Bude to tak. Tady bude náš vývoj směřovat k našim mladým zákazníkům. Informace budou přenášeny z mobilu na obrazovku. Obrazovky budou mít standardní velikost a bude možné je vyměnit.

Jakým směrem se musí SEAT vyvíjet?

Schmitt: Podstatně musíme přidat v kvalitě a v emocích. Je žádaný design. V mnoha oblastech ještě nejsme tam, kam se chceme dostat. Luc Donckerwolke dokáže vytvořit pěkná auta. A my se pomocí našich procesů staráme o to, abychom u kvality a nákladů dosáhli toho, co náš zákazník očekává.

Proti komu nastupujete? Zaměřujete se také na takové značky jako je Kia nebo Hyundai?

Schmitt: Musíme s potenciály, které máme, vyrábět pokud možno hezká auta, u kterých naši zákazníci považují poměr ceny a protihodnoty za rozumný. Chtěl bych se poměřovat s evropskými značkami.

A Číňané?

Schmitt: Nebyl jsem nadarmo 14 let v Číně za značku Audi. Nejpozději za pět let budou stát Číňané tady u našich dveří. S našimi západoevropskými náklady nemůžeme konkurovat. Musíme využívat následujících let k tomu, abychom zde dosáhli podstatného snížení. Jen tak můžeme najet na jinou cenovou úroveň.

A jak si stojí SEAT dnes?

Schmitt: Jsme opět v plusu.

A kdy budete mít ve Španělsku znovu vedoucí postavení na trhu?

Schmitt: To je první velké staveniště. Právě jsme ukázali našim prodejcům nové produkty. Prodejci jsou připraveni, že příští jaro odstartujeme s novými produkty. Takže bychom toho měli dosáhnout v roce 2009, nejpozději ale v roce 2010.

Na které nové trhy se musíte dostat, pokud chcete prodat 800 000 aut?

Schmitt: Budou to v podstatě evropské trhy. V Anglii, Itálii, Francii a v Německu jsme ještě nevyčerpali naše potenciály. Náš hlavní růst vidím ve východoevropských státech. Tam už značně posilujeme. V současné době také intenzivně pracujeme na naší strategii pro Mexiko.

Myslíte při tom také na Severní Ameriku?

Schmitt: To by bylo troufalé. Podíváme se, jestli jsou naši zákazníci v Číně již připraveni na sportovní auta, která se zaměřují na design. Peking a Shanghai, to znamená regiony na pobřeží, tam by se již naše auta mohla prodávat.

A v Indii?

Schmitt: K tomu právě zaujímá postoj koncern. V tuto chvíli to není téma pro SEAT.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závodní sezóna Rabbit Czech Racing: Náročná pouť domácími i evropskými tratěmi do vrchu

Závodní sezóna Rabbit Czech Racing:...

Tým Rabbit Czech Racing odstartuje o nadcházejícím víkendu v Brně svojí již třetí sezónu v závodech automobilů do vrchu. Jezdce Adama Králíka a jeho závodní vůz SEAT Leon FR čeká letos...